Auto

Cum se pleacă iarna cu maşina la drum. Ghidul ZF pentru traficul pe zăpadă

Cum se pleacă iarna cu maşina la drum. Ghidul ZF pentru...

Autor: Bogdan Alecu

26.01.2014, 14:54 2114

Iarna este anotimpul care solicită cel mai mult automobilul cât şi pe posesorul acestuia, iar orice greşeală pe care o face şoferul poate fi aspru sancţionată de către condiţiile meteo.

Echiparea automobilului cu anvelope de iarnă în sezonul rece este probabil cea mai importantă regulă.

După aceasta, indiferent de călătoria programată, automobilul ar trebui să aibă întotdeauna rezervorul plin, mai ales ales dacă este programat un drum extraurban. Mai mult, iarna şoferii trebuie să fie foarte atenţi şi de unde şi cu ce alimentează. Cei mai atenţi trebuie să fie posesorii maşinilor cu motoare diesel. Spre exemplu există două tipuri de motorină, unul mai ieftin, şi un altul mai scump – primul cu cifră cetanică (cifra echivalentă cifrei octanice pentru benzină) mai mică şi al doilea cu cifră cetanică mai mare şi care conţine în plus mai mulţi aditivi şi rezistă la o temperatură mai joasă. Spre exemplu, în cazul OMV/Petrom, motorina normală rezistă până la -26 de grade Celsius, în timp ce motorina aditivată rezistă până la -33 de grade Celsius.

Pentru motoarele pe benzină există posibilitatea ca în afară de sortimentul "standard" cu cifră octanică 95, mai sunt cele de 99 plus sau 100 care ajută la o încălzire mai rapidă a motorului. Este de asemenea de recomandat ca maşinile să fie alimentate de la staţii "de încredere" cu un număr mai mare de clienţi şi nu de la cele "no name" sau frecventate mai rar - există riscul ca benzina să fie "îndoită" cu apă, iar motorina să fie de o calitate mai slabă, ambele cazuri fiind foarte periculoase pe timp de iarnă, sau simplul fapt că rezervoarele în care sunt depozitate acestea să aibă probleme. Un alt element foarte important este să se verifice nivelul antigelului din lichidul de răcire al motorului.

Un alt lichid foarte important este cel pentru spălarea parbrizului. Deseori vedem în super şi hipermarketuri lichid de parbriz cu preţ scăzut şi care potrivit etichetei rezistă până la -30 de grade Celsius, în timp ce lângă el este unul la preţ dublu, dar care promite acelaşi lucru. De cele mai multe ori s-a dovedit că un lichid ieftin nu este întotdeauna cea mai economică soluţie deoarece există un risc foarte mare ca acesta să îngheţe pe conducte şi să blocheze duzele de la sistemul de spălare a parbrizului. În cazul în care acest lucru se întâmplă, există şansa ca pompa sistemului să se strice. Astfel, ceea ce pare o economie se poate transforma într-o cheltuială semnificativă. Mai mult, dacă acesta îngheaţă la un drum lung, poate pune serios în pericol siguranţa în trafic deoarece parbrizul nu se mai poate curăţa. Este astfel recomandată achiziţia unui lichid de parbriz de calitate.

Ştergătoarele sunt alte "elemente" foarte importante iarna, atunci când la drum sunt utilizate des pentru a curăţa parbrizul. Cu cât acestea sunt mai vechi sau mai slab-calitative, cu atât acestea vor curăţa mai puţin parbrizul, afectând siguranţa în trafic.

Întotdeauna când se pleacă la un drum iarna, fie el scurt sau lung, trebuie să se ia în calcul şi dezgheţarea automobilului. Primul lucru care se face este să se pornească motorul, cu instalaţia de ventilaţie la maxim, aerul condiţionat pornit şi fluxul de aer îndreptat spre parbriz şi parasolarele coborâte pentru o mai mare eficienţă. Cu toate că în general aerul condiţionat se foloseşte teoretic numai vara pentru răcire, iarna acesta are rolul de a "usca" aerul şi a reduce umiditatea din automobil şi implicit a reduce şansele de aburire a geamurilor. Sub nicio formă nu este indicată comanda de recirculare deoarece va aburi toate geamurile automobilului.  După ce s-a pornit motorul, abia atunci începe să se cureţe maşina de zăpadă - astfel automobilul începe să se încălzească şi implicit se şi curăţă mai uşor. Nu este deloc indicată utilizarea racletelor. Acestea pot zgâria atât vopseaua cât şi parbrizul sau geamurile laterale. Fie se aşteaptă până când gheaţa se topeşte datorită încălzirii habitaclului, fie se utilizează un spray special.

Instalaţia de lumini trebuie verificată şi curăţată înainte de orice drum. Mai mult, întotdeauna trebuie ca şoferul să se asigure dacă are şi siguranţe de rezervă. Toate becurile trebuie să fie în funcţiune şi este foarte indicat să existe şi becuri de rezervă în maşină.

Foarte importantă este deszăpezirea corectă a automobilului – curăţaţi  luneta, parbrizul, bara faţă, farurile şi stopurile. De asemenea, curăţarea capotei şi plafonului sunt foarte importante – capota deoarece toată zăpada va veni pe parbriz în timpul mersului, iar cea de pe plafon va incomoda şoferii din spate.

Conducătorii auto sunt sfătuiţi să adopte o conduită preventivă în trafic şi să respecte indicaţiile poliţiştilor rutieri. Toţi şoferii ar trebui să aibă în aceste săptămâni în automobil: lichid de parbriz de rezervă, lopată, un săculeţ cu nisip, o pătură, cabluri pentru încărcarea bateriei, lanternă cu baterii cât mai noi, trusă de prim-ajutor şi lanţuri anti-derapante. Mai mult, este foarte indicat ca cel care pleacă la drum să aibă şi o anumită sumă de bani, preferabil cash, fie pentru a alimenta în caz de nevoie, fie pentru a cumpăra alimente în situaţii de urgenţă. De asemenea este de preferat şi un încărcător auto pentru telefonul mobil sau o baterie externă pentru acesta.

Având în vedere riscul crescut de apariţie a poleiului şi gheţii pe drumurile publice, se recomandă tuturor participanţilor la trafic şi în special operatorilor de transport:
- evitarea, pe cât posibil, a tranzitării zonelor afectate de fenomene meteorologice intense în perioada manifestării lor;
- solicitarea de informaţii la Dispeceratul Comandamentului Central de Iarnă din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, privind situaţia drumurilor naţionale (telefon 021/264.33.33; 021/9360);
- pregătirea corespunzătoare a vehiculelor pentru circulaţia pe timp de iarnă, inclusiv dotarea cu anvelope de iarnă pentru parcurgerea sectoarelor de drum acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei;
- respectarea semnalizării rutiere, precum şi a dispoziţiilor date de poliţiştii rutieri;
- adaptarea vitezei de circulaţie a vehiculului la condiţiile meteo-rutiere;
- păstrarea unei distanţe corespunzătoare faţă de vehiculele care circulă în faţă;
- verificarea funcţionării corespunzătoare a sistemelor care concură la siguranţa rutieră în sezonul rece, precum şi curăţarea vehiculelor de zăpadă şi gheaţă.
- când vă deplasaţi în coloană, evitaţi să depăşiţi. Această manevră nu vă scurtează semnificativ timpul de deplasare, însă vă poate pune viaţa în pericol. Totuşi, când depăşirea este absolut necesară, asiguraţi-vă temeinic înaintea efectuării acestei manevre şi semnalizaţi din timp intenţia dumneavoastră
- în zilele cu ploi, lapoviţă, ninsoare şi temperaturi scăzute, fiţi mai atenţi la pietoni. Aceştia sunt mai puţin prudenţi, circulă zgribuliţi, se ascund sub umbrele, privesc mai puţin în jur şi se asigură mai puţin la traversare!

Totodată, pietonilor li se recomandă evitarea pe cât posibil a folosirii părţii carosabile, mai ales după lăsarea întunericului şi în condiţii de vizibilitate redusă.

De asemenea, pietonii vor trebui să se asigure temeinic înaintea traversării drumurilor şi să procedeze la efectuarea acestora numai după ce sunt siguri că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă, ţinând cont de faptul că în condiţii de carosabil umed sau alunecos, spaţiul de frânare al autovehiculelor creşte simţitor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO