Auto

Cortina, Porsche: În martie 2009 am trecut de la “sky is the limit” la restructurări

Cortina, Porsche: În martie 2009 am trecut de la “sky...

Autor: Bogdan Alecu

04.01.2014, 12:16 654

Declinul accelerat al pieţei auto, început în ultimul trimestru al lui 2008, a determinat managementul Porsche Inter Auto, divizia de retail auto a Porsche Holding pe piaţa locală, să adopte rapid la începutul anului 2009 adoptarea unui set de măsuri pentru a contracara un declin care a ajuns la sfârşitul anului respectiv la -50%.

În România cea mai mare realizare a Danei Cortina a fost trecerea bruscă din martie 2009 de la planurile de extindere a reţelei Porsche Inter Auto, de la o piaţă care era iniţial estimată a ajunge la peste 450.000 de maşini anual, la una ce avea să se prabuşească.

“Când a venit criza în 2009, nu aveam niciun plan. Scăderile veneau după ani de creşteri spectaculoase. Până atunci noi cumpăram terenuri pentru un ritm de extindere de două noi centre anual şi am trecut de la „sky is the limit” la scăderi. În 2009 vârsta medie a managerilor era de 30 de ani, ceea ce înseamna că ei nu au cunoscut decât perioada de creştere, nu şi scăderile de la sfârşitul anilor 90”, spune Cortina.

În opinia sa, următorii doi ani, 2014 şi 2015 vor fi foarte grei pentru jucătorii de pe piaţa auto locală, iar cele mai mari şanse de a depăşi acest „obstacol” îl au cei care şi-au recuperat deja investiţia realizată şi au închis creditul.
„Atunci când am demarat proiectul pentru Porsche Bucureşti Nord în 1998 (cel mai mare centru al Porsche Holding din Europa Centrală şi de Est până la deschiderea Pipera 2 – n.red) am făcut 20 de scenarii, de la cele mai bune la cele mai slabe condiţii de piaţă. Foarte important a fost serviceul unde am realizat investiţii majore. Spre exemplu anual numai softwareul şi licenţele ne costă 400.000 de euro, iar cel puţin 2.500 de euro anual costă specializarea fiecărui mecanic. Din acest motiv trebuie stabilit preţul la manoperă astfel încât aceste costuri să fie acoperite”, a subliniat Cortina.

În ceea ce priveşte evoluţia pieţei locale, directorul PIA a subliniat că se aşteaptă la o stabilizare în următoarea perioadă şi chiar la creşteri, chiar dacă acestea nu vor mai fi la fel de spectaculoase precum cele din 2004-2008.

„În acest moment piaţa românească se apropie de normalitate. Spre exemplu, cifrele de vânzări din 2002 nu aveau nicio legătură cu salariul mediu sau cu PIB-ul pe locuitor. Acum piaţa este susţinută în proporţie de 85% de persoanele juridice. Nevoia de mobilitate va exista iar piaţa va creşte, dar la o altă viteză. Noi am avut şansa centrelor din Bucureşti unde sunt firme mari şi salarii mari”, a spus Cortina.

Dana Cortina, actualul director general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding în România, va prelua de la 1 februarie anul viitor funcţia de dorector general al Volkswagen Group Retail Spania (VGRS), cel mai mare dealer al grupului VW din Spania. Funcţia de director general va mai fi deţinută de asemenea de un spaniol.

În România de la 1 februarie la conducerea Porsche Inter Auto va veni austriacul Peter Copetti, care în prezent deţine funcţia de CEO Porsche Viena Simmering.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO