Auto

Clasa mica si cea compacta, vedetele importurilor de masini

21.01.2008, 18:59 28

Importurile de autoturisme au inregistrat in 2007 o crestere de 49%, la 204.719 unitati, cea mai bine vanduta marca de import fiind Renault, cu 32.308 unitati, urmata de Volkswagen cu 26.112 unitati si Skoda cu 23.197 nitati.
"Intr-o mai mare masura de cresterea pietei a profitat importul de automobile. Intai prin faptul ca exista o oferta larga de modele in segmentul de pret inferior, precum cele gen Skoda Fabia sau VW Polo, dar si Renault, Fiat, Opel", a declarat Brent Valmar, vicepresedintele APIA.
Peste 75% din totalul pietei autoturismelor de import a fost reprezentata de modele de segment mic sau compact, acestea inregistrand cumulat un volum de 155.310 unitati, fiecare avand cresteri de 39%, respectiv 62%.
"In piata s-a intamplat ce estimam in urma cu ceva vreme. Si anume, o sa aiba loc o stratificare a pietei, in functie de posibilitati, buzunare, orientare catre acoperirea nevoilor", a subliniat Valmar.
Cea mai ridicata crestere procentuala a fost inregistrata de segmentul monovolumelor, cel al automobilelor cu cel putin cinci locuri si destinate cu precadere familiilor, de 81%, la un nivel al vanzarilor de 3.364 de unitati. Cel mai bine vandut model din aceasta clasa a fost Skoda Roomster, model lansat in toamna anului 2006 cu 729 de unitati, urmat de Opel Zafira si Renault Scenic cu 495, respectiv 342 de unitati.
Segmentul SUV-urilor a inregistrat un avans de 70,6% in comparatie cu 2006, la un volum total de 18.714 unitati. Primele doua locuri in clasament sunt detinute de Hyundai, cu modelele Tucson si Santa Fe, care au inregistrat vanzari de 3.278, respectiv 2.538 de unitati.
Clasa limuzinelor de lux a punctat o crestere de 20,8%, la un total de 430 de unitati, cel mai bine vandut model fiind S-Klasse de la Mercedes Benz, cu 244 de unitati, urmat de Audi A8 cu 89 de unitati.
Din totalul vanzarilor de autoturisme de pe piata locala procentul motorizarilor diesel s-a apreciat la aproape 44% din total in 2007, in comparatie cu 40% in anul precedent.
Marca cu cele mai ridicate vanzari de autoturisme diesel a fost Renault, cu 16.642 de unitati, cel mai bine vandut model fiind Clio.
Ponderea leasingului din totalul numarului de autoturisme achizitionate a scazut la 34% in 2007, in comparatie cu 49% in 2006, in principal datorita micsorarii taxei vamale pentru autovehiculele fabricate in afara Europei, de la 30% la aproximativ 10%.

Primele concluzii ale CE cu privire la Automobile Craiova, in februarie
"Comisia Europeana va transmite autoritatilor romane, in luna februarie, primele concluzii ale investigatiei in legatura cu privatizarea Automobile Craiova, a declarat agentiei Mediafax presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu.
El a afirmat ca a avut discutii cu reprezentantii CE in aceasta saptamana, iar acestia au promis ca pentru privatizarea Automobile Craiova vor da un raspuns, cel putin verbal, in februarie, iar o luna mai tarziu acesta va fi formulat si in scris.
Contractul incheiat in 2007 cu Ford pentru privatizarea Automobile Craiova este deocamdata suspendat, pana la finalizarea investigatiei CE, si nu poate intra in vigoare fara acceptul autoritatilor europene, a spus Atanasiu.
CE verifica daca anularea datoriilor si impunerea unor conditii la privatizarea uzinei auto, in septembrie 2007, reprezinta ajutor de stat. Ford a preluat actiunile detinute de AVAS la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57 mil. euro, producatorul american angajandu-se la investitii directe de 675 mil. euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati.
Seful AVAS a amintit de investigatiile initiate de CE in cazul firmelor Petrotub Roman si Tractorul Brasov.
"Am reusit sa transmitem CE toata documentatia de care avea nevoie pentru a-si fundamenta decizia. A fost un proces nu foarte usor, deoarece nici ei nu stiau de la inceput de ce documente aveau nevoie. Au cerut succesiv trei luni la rand diverse documente pentru a-si fundamenta decizia", a aratat Atanasiu.

Bogdan Olteanu: Romania nu poate elimina taxa auto
In cazul in care Romania ar renunta la taxa auto, jumatate dintre cei care lucreaza in industria auto ar ramane fara locuri de munca, a afirmat Bogdan Olteanu, presedintele Camerei Deputatilor.
"Chiar daca ne cere Comisia Europeana, nu se poate renunta nicicum la taxa auto. Daca s-ar renunta la aceasta taxa, 250.000 de oameni ar ramane fara locuri de munca. Este jumatate din numarul romanilor care lucreaza in industria auto. Nu ne putem permite acest lucru. Romania nu poate scoate taxa auto, pentru ca are alte interese decat Comisia Europeana", a spus Olteanu.
El a mentionat ca 17 state din UE au taxa auto si, in Ungaria de exemplu, nivelul taxei este cu mult mai mare decat cel din Romania. Ministrul mediului Korodi Attila a declarat la finele saptamanii trecute ca Guvernul va stabili valoarea finala a taxei de prima inmatriculare in functie de trei noi cerinte ale Comisiei Europene, care insa nu vor schimba fundamental valorile propuse de expertii romani.
CE a cerut Romaniei sa stabileasca un cuantum mai mare al taxei in cazul masinilor mai slabe din punct de vedere al tipului de catalizator euro folosit, ca taxa sa scada mai mult in functie de vechime in cadrul aceleiasi grupe euro si ca procedura de contestare a taxei sa fie mai clar stabilita, potrivit lui Korodi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO