Auto

Cei mai tari manageri din lume fac treaba buna si cand lucrurile merg prost

06.08.2003, 00:00 159



Se spune ca in momentele critice se observa cel mai bine caracterul unui om atat in viata de zi cu zi, cat si in afaceri. in acest caz, recesiunea de pe piata auto din ultimii ani este cel mai bun indicator al calitatilor manageriale ale oamenilor din acest domeniu. Desi climatul de afaceri nu s-a imbunatatit considerabil nici in prima jumatate a acestui an sa scada, exista producatori auto care au mers bine si chiar foarte bine.



Care a fost cheia succesului ? "Echipa de anagjati" va fi fara indoiala raspunsul pe care l-ar oferi o companie care se respecta. insa orice echipa are nevoie de un lider, de un conducator. Iata de ce publicatia Automotive News Europe nominalizeaza in fiecare an eurostar-urile pietei auto, adica cei mai importanti manageri de nivel superior (asa numitul "top management") din domeniul auto, incepand de la managerul general si terminand cu designerii si directorii de productie.



Acesti manageri au reorganizat companii, au crescut cota de piata, au facut achizitii cheie, au dezvoltat modele de masini de succes, au recostruit marci si in aceste momente grele pentru industria auto au redus costurile. Dar iata care sunt performerii editiei din acest an a Eurostars:





Categoria - manager de grup - Louis Schweitzer, CEO Renault, 61 de ani



Louis Schweitzer a reusit una dintre cele mai indraznete lovituri din istoria industriei auto: a cumparat si redresat marca nipona Nissan. in 1989, Schweitzer a determinat grupul pe care il conducea sa investeasca 5 miliarde de euro in producatorul japonez care se afla in pragul falimentului. Patru ani mai tarziu, rezultatele acestei investitii sunt mai mult decat evidente.



Nissan a contribuit in prima jumatate a acestui an cu peste 859 de milioane de euro la profiturile grupului Renault. Daca se adauga si rezultatele din anii anteriori, se pare ca Renault si-a recuperat deja jumatate din investitia initiala.



Este adevarat insa ca un rol important in redresarea producatorului nipon l-a avut Carlos Ghosn, supranumit "cost-killer", cel care a reusit prin masuri draconice sa scoata pe Nissan la liman. Dar Schweitzer a fost cel care i-a dat pe mana Nissan lui Ghosn.



Viziunea indrazneata a lui Schweitzer nu s-a limitat la Nissan, grupul francez cumparand ulterior producatorul sud-coreean Samsung Motors si cel roman Dacia. De altfel, proiectul Dacia de 5.000 de euro, care va fi lansat in a doua jumatate a anului viitor, ar putea fi al doilea miracol al lui Schweitzer, dupa Nissan.





Categoria - manager divizie autoturisme - Frederic Saint-Geours, director automobile Peugeot, 53 de ani



Peugeot 206 a fost cel mai vandut model din Europa timp de doi ani la rand, iar acesta este doar ultimul dintre succesele automobilelor Peugeot de cand este manager Frederic Saint-Geours. Mai mult de trei milioane de unitati din modelul 206 au fost vandute pana la sfarsitul anului trecut, incluzand aici si variantele break si coupe-cabriolet, ultima fiind bucurandu-se de un imens succes de piata si in Romania.



206 nu este doar un model cu un design atractiv, si si un excelent exercitiu de marketing. Pentru a-si intari imaginea de marca, Peugeot a decis sa participe si in campionatul mondial de raliuri, unde modelul 206 WRC a castigat anul trecut titlul pentru a treia oara consecutiv.



an acelasi timp, Saint-Geours s-a straduit sa imbunataeasca si reteaua de vanzari a producatorului francez, pe masura ce concurenta s-a intensificat. Pentru a creste vizibilitatea marcii Peugeot, Saint-Geours a dezvoltat conceptul "blue-box", care se refera la un design comun, pictat in culoarea albastru. Pana la jumatatea acestui an, erau aproape 300 de "blue box" in Europa si in restul lumii.





Categoria director design - Dirk Van Braeckel, designer sef Bentley Motors, 45 de ani



Cand Dirk Van Braeckel a devenit deigner sef al Bentley in aprilie 1999 au existat o serie de comentarii, mai ales in presa auto engleza. Cum ar putea un stilist de la marca "de jos" al grupului Volkswagen, adica Skoda, sa realizeze design-ul pentru una dintre cele mai luxoase marci de autmobile din lume ?



Raspunsul lui Van Braeckel a venit la Salonulauto de la Paris din toaman anului trecut, cand modelul Bentley GT Coupe a fost unul dintre exponatele care au taiat rasuflarea audientei. Pentru a realiza acest model Van Braeckel si echipa lui au inceput sa lucreze la proiect inca din august 1999. pana in luna decembrie a aceluiasi an, design-ul fusese aprobat de consiliul director al companiei. in prezent, Van Braeckel are ca tinta extinderea familiei Bentley dincolo de noul coupe. "Trebuie sa inlocuim in gama pe viitor si alte modele, cum este cazul Arnage" explica Van Braeckel.





Categoria manager marketing si vanzari - Karl Heinz Kalbfell, senior vicepresident BMW Group, 53 de ani



Karl Heinz Kalbfell este cel mai bine cunoscut pentru perioada cand a fost seful proiectului Rolls-Royce la BMW. El este insa in acelasi timp omul care a conceput strategia de marca si pentru modelul Mini. si ce rezultate a avut ?



an timp ce vanzarile BMW au scazut in Europa cu 8% in prima jumatate a acestui an, vanzarile Mini au crescut cu 14% in aceeasi perioada. in plus, Mini are un succes neasteptat si pe piata nord-americana. Kalbfell, care are ca sef ierarhic doar pe HElmu Panke, CEO al grupului BMW, este de fapt strategul din spatele marcilor grupului german. El a fost cel care a insistat ca Mini sa fie cunoscuta ca o marc distincta, in loc sa fie promovata ca "BMW Mini" sau "Mini by BMW".



Axata pe umor, campania de marketing dezvoltata de Karl Heinz Kalbfell pentru Mini a permis marcii britanice sa aduca grupului BMW o noua categorie de clienti.





Categoria manager productie - Norbert Reithofer, membru al consiliului de administratie al BMW, responsabil de productie, 47 de ani



Recenta greva a industriei de furnizori auto din Germania a determinat BMW sa isi opreasca productia la cateva dintre fabricile sale. insa Norbert Reithofer nu isi face prea multe griji . Sistemul flexibil de fabricatie introdus de predecesorii sai si perfectat de Reithofer inseamna ca BMW poate produce in alte locuri din lume ceea ce producea in mod normal in Germania. Conceptul de flexibilitate al productiei va capata noi dimensiuni in cadrul fabricii pe care BMW o va construi anul viitor la Leipzig.



Cel mai nou sistem implementat de Reithofer permite clientsilor sa isi personalizeze automobilul cu pana la zece zile inainte de livrarea efectiva a acestuia.





Categoria deigner independent - Giorgetto Giugiaro, presedinte Italdesign, 64 de ani



Desi va face in luna august a acestui an 65 de ani, gandul pensionarii este foarte departe de celebrul designer italian Giorgetto Giugiaro. Conceptul Brera care a fost prezentat la salonul din Geneva de anul trecut a determinat producatorulitalian Alfa Romeo sa adopte acest stil pentru patru dintre modelele pe care le va lansa in urmatorii ani. in plus, omul ale carui desene au salvat Fiat de doua ori - in 1983 cu modelul Uno si zece ani mai tarziu cu modelul Panda, increaca iar un astfel de miracol. El a realizat design-ul pentru "proeictul 199", adica modelul care va inlocui la sfarsitulanului 2005 versiunea curenta a Punto.



Se pare astfel ca pensionarea va mai avea ceva de asteptat, avand in vedere ca Giugiaro are de lucru destul de mult pentru urmatorii doi ani.





Categoria manager financiar- Holger Harter, vicepresedinte executiv Porsche, 47 de ani



Caderea dolarului in ultima perioada a dat dureri de cap majoritatii companiilor europene orientate catre export, unul dintre oamenii care nu isi face probleme din acest punct de vedere este Holger Harter, cel care se ocupa de finantele grupului german Porsche. El a avut grija ca Porsche - cea mai profitabila marca auto din lume - sa fie protejata in fata riscului devalorizarii, cel putin pentru urmatorii trei ani.



Importanta "hedging-ului" este cu atat mai mare, cu cat mai mult de jumatate dintre vanzarile modelului de automobil de teren Cayenne, unul dintre cele mai neasteptate succese ale producatorului german, sunt realizate in Statele Unite.



Harter a invatat astfel din greselile predecesorilor sai. Porsche era sa intre in faliment la inceputul anilor '80, cand se baza in mod aproape exclusiv pe vanzarile din Statele Unite, insa dolarul americana a pierdut teren in favoarea marcii germane.



an plus, Harter a investit fondurile companiei atat de bine incat Porsche a ajuns sa obtina profituri importante si din leasing si alte activitati financiare.





Categoria manager dezvoltare produs - Remi Deconinck, senior vicepresedinte Renault, 53 de ani



an calitate de sef al departamentului de planificare a produselor la Renault, Remi Deconinck a fost cel care a supravegheat lansarea modelului Renault Megane II, declarat masina anului in Europa. Modelul, care se afla in prezent pe val in Europa de Vest, demonstreaza nevoia diversitatii pe piata auto europeana.



"Remi este unul dintre primii care au realizat ca timpurile sunt in plina schimbare si clientii vor sa isi personalizeze masinile" spun colegii despre Deconinck.



an aceste conditii, familia Megane II va acoperi toate gusturile, incepand cu un model break si terminand cu un coupe cabriolet.



Deconinck, care a venit la Renault in 1976, ocupa aceeasi pozitie din anul 1995 si este unanim recunoscut ca cel care a venit cu ideea care a stat la baza dezvoltarii lui Scenic, adica modelul care a determinat aparitia unui nou segment pe piata auto europeana, monovolumul, care a satisfacut nevoia clientilor de automobile spatioase si o pozitie de condus ridicata care sa ofere o vizibilitate pe masura. ionut.bonoiu2zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO