Auto

APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% în 2022 faţă de 2021

APIA: Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu...

Autor: Cosmin Pirv

13.01.2023, 11:36 108

Inmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 6,8% în 2022 faţă de 2021, iar înmatriculările de autoturisme „electrificate” au o creştere de 49,0%, realizând o cotă de piaţă de 21,7%, a anunţat vineri Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

După evoluţia importantă a lunilor anterioare, decembrie 2022 vine cu o creştere de 2,9% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent. Raportată la anii anteriori,
luna decembrie 2022 este în scădere cu 20,7% faţă de perioada similară din 2020 şi cu 6% faţă de decembrie 2019.

Topul 10 al mărcilor din 2022, atât la autoturisme, cât şi la autovehicule comerciale, este condus de Dacia (40.253 unităţi), urmată de Ford (11.992 unităţi), Renault (11.611 unităţi), Toyota (10.717 unităţi), Hyundai (9.551 unităţi), Volkswagen (9.059 unităţi), Skoda (8.669 unităţi), Mercedes Benz (7.317 unităţi), Peugeot (4.103 unităţi) şi BMW (2.985 unităţi).

Autoturismele, care reprezintă aproximativ 84% din total, au înregistrat, în luna decembrie 2022, un volum de 12.287 unităţi, cu 4,7% mai mult decât în luna similară din 2021.

Reprezentanţii APIA spun că după cele 12 luni ale anului 2022, se observă o evoluţie mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+58,0%), Clasa B
(-2,5%), Clasa C (+1,8%), Clasa D (+9,2%), Clasa E (+2,0%), Clasa F (+13,8%), SUV (+8,9%), MPV (-5,4%) şi Clasa Sport (+10,7%), raportat la perioada similară din anul anterior.

În ceea ce priveşte cota de piaţă, segmentul SUV este pe prima poziţie, cu o cotă de 42,7%, în creştere cu 0,8% faţă de 2021, urmat de Clasa C cu o cotă de 26,1%, în scădere cu 1,3% şi Clasa
B cu o cotă de 18,8%, în scădere cu 1,8% faţă de cota deţinută în aceeaşi perioadă a anului trecut.

În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în cele 12 luni din 2022, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 1,2% faţă de perioada similară din 2021, ajungând, astfel, la o pondere de 64,5%. În ceea ce priveşte autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 5,0% faţă de cele 12 luni din 2021 şi deţin o cotă de 13,8% din total.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% şi hibride plugin), precum şi cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă),
ajung să deţină, după 12 luni din 2022, o cotă de piaţă de 21,7%, care depăşeşte cu 7,9% şi 10.041 unităţi cota deţinută de motoarele diesel.

Autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,1% din piaţă în cele 12 luni ale anului 2022 faţă de anul 2021 când reprezentau doar 5,3%

Ca şi în anul 2021, când, deşi s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2022, achiziţiile din această categorie au crescut considerabil
(+49,0%) comparativ cu perioda similară a anului trecut.

„În acest context, este de remarcat creşterea importantă a autoturismelor 100% Electrice (+83,6%) şi a celor plug-in hybrid (+32,4%). Cu atât mai mult, în primele 12 luni din anul 2022, este de remarcat evoluţia la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 6.830 unităţi, model lansat în 2021, cu o creştere de 122,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model 3, 759 unităţi, cu o creştere de 248,2% faţă de 2021, Volkswagen e-UP! cu 514 unităţi, în creştere cu 18,2%, Hyundai Kona cu 365 unităţi, în scădere cu 4,9% şi Renault Zoe cu 269 unităţi, cu o scădere de 22,5% faţă de cele 12 luni ale anului trecut”, arată APIA.

În ceea ce priveşte autoturismele Plug-in, top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 324 unităţi, +24,1%, urmată de Hyundai Tucson cu 271 unităţi, +18,3%, Renault Captur cu 247 unităţi şi
o scădere de 8,2%, Mercedes Benz GLE cu 246 unităţi, în creştere cu 36,7% şi Mercedes Benz GLC cu 206 unităţi, în scădere cu 8,0%.

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 2.397 unităţi, în creştere cu 12,3% faţă de 2021, urmată de Toyota C-HR cu 1.978 unităţi şi
5,5% scădere, apoi Toyota RAV4 cu 1.697 unităţi, în creştere cu 5,4%.

„Analizând evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4), observăm că, după 12 luni din 2022, acestea deţin o cotă de piaţă de 21,4%, corespunzătoare unui volum total de 27.321 unităţi, în
creştere cu 11,2% faţă de anul 2021, când se înregistrau 24.565 unităţi”, mai transmite APIA.

În ceea ce priveşte tipul proprietarului, cele mai multe achiziţii de autoturisme în luna decembrie 2022 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 57,0% din totalul achiziţiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele 12 luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59,0%, iar diferenta de 41,0% le revine persoanelor fizice.

În ceea ce priveşte autovehiculele comerciale uşoare, acestea înregistrează, în decembrie 2022, o scădere de 8,6% faţă de luna decembrie 2021. Pe ansamblul celor 12 luni din 2022, se remarcă o scădere de 14,9%, care consemnează o evoluţie opusă faţă de cea a autoturismelor (+6,8%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO