Analiză

Vremea calda impulsioneaza cresterea pietei de bauturi racoritoare cu peste 200 mil. euro

Vremea calda impulsioneaza cresterea pietei de bauturi racoritoare cu peste 200 mil. euro

Click pentru imaginea intreaga

17.05.2007, 14:20 152

Cei mai mari zece jucatori pe piata bauturilor non-alcoolice (soft drinks) si-au majorat afacerile cu peste 150 mil. euro anul trecut fata de 2005, ajungand la vanzari cumulate de aproape 800 mil. euro. Majoritatea companiilor din top zece au inregistrat cresteri ale afacerilor cuprinse intre 20% si 40% in 2006 fata de 2005.
"Cresterea consumului de bauturi racoritoare in 2006 nu a fost spectaculoasa, cu toate ca am asistat la numeroase lansari de produse noi pe piata", afirma Adrian Teslovan, directorul de marketing al grupului Romaqua.
Printre factori s-a numarat si vremea ploioasa din vara anului trecut, care insa nu se va repeta in acest an, potrivit prognozelor oficiale.
"Anul acesta, vara a venit mai devreme decat ne-am fi asteptat. Asa cum arata prognoza meteo pentru aceasta vara, toata piata de soft drinks (bauturi non-alcoolice - n. red.) are premise clare de crestere", spune Dana Iordache, marketing manager pentru bauturile necarbonatate in cadrul PepsiCo International Romania.
Ea estimeaza o crestere mai accentuata a vanzarilor pe acest an fata de 2006, comparativ cu perioada precedenta. Daca in al doilea semestru al anului trecut piata bauturilor non-alcoolice a inregistrat un avans de 14% fata de aceeasi perioada din 2005, in conditiile in care 2006 a fost un an racoros, pentru acest an estimarile sunt mai optimiste, de peste 14%, mai spune Dana Iordache.
"Faptul ca suntem martorii efectului de incalzire globala nu reprezinta un motiv de bucurie, insa trebuie sa recunoastem ca, in ceea ce priveste consumul bauturilor racoritoare si al apelor minerale, acest lucru este un catalizator ce imprima un trend ascendent vanzarilor", afirma Carmen Maris, reprezentant al companiei European Drinks.
La randul sau, Adrian Teslovan de la Romaqua prognozeaza o crestere de aproximativ 10% a pietei de soft drinks in acest an fata de 2006, mai accentuata pe segmentul apei minerale.
La un consum mediu de 1,5 litri de apa pe zi, cat se recomanda persoanelor active in sezonul cald, vanzarile zilnice cumulate ale companiilor din piata ar ajunge la aproximativ 4,5 mil. euro, daca s-ar alege numai apa minerala imbuteliata. Consumul anual de apa minerala in Romania este estimat de SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale) la aproximativ 50 de litri pe cap de locuitor, mult sub media Uniunii Europene, de 140 de litri pe cap de locuitor, potrivit datelor din 2006. Valoric, piata apei minerale ar putea depasi in prezent 330 mil. euro.
"Spre deosebire de sucuri, fie plate fie carbogazoase, care cresc cu 12-19% in perioada verii, apa minerala inregistreaza, in general, vanzari in crestere cu 30% in sezonul cald fata de media lunilor de toamna sau iarna. Ne asteptam ca in 2007 sa se depaseasca aceste cifre, daca bineinteles vom fi feriti de inundatii si alte fenomene meteorologice de aceasta factura", estimeaza Madalin Simion, brand manager al Biborteni in cadrul companiei Bibco Biborteni.
Consumul de soft drinks din Romania era estimat de Euromonitor la peste 2,2 miliarde de litri anul trecut, cresterea in volum fata de anul anterior fiind de circa 7%. Valoric, piata a crescut intr-un ritm mult mai mare in ultimul an, asa cum arata datele raportate de principalii jucatori pentru 2006.
Companiile au mizat anul trecut pe modificarea obiceiurilor de consum, care va duce, in urmatorii ani, la redimensionarea segmentelor pietei. Cu toate ca si-au majorat vanzarile pe piata, bauturile carbonatate au pierdut cateva procente din totalul pietei in ultimul an. In schimb, sucurile naturale si ceaiurile preparate (ice tea) au inregistrat cresteri ale vanzarilor pe piata de peste 20% in 2006 fata de anul anterior, un ritm aproape triplu fata de media cresterii pietei bauturilor non-alcoolice.
"Carbonatatele sunt inca departe de declin", afirma jucatorii de pe piata.
Atat Coca-Cola HBC Romania, cat si Pepsi Americas Romania mizeaza in continuare pe segmentul Cola, care reprezenta anul trecut circa 54% din piata bauturilor non-alcoolice. In timp ce brandul Pepsi isi comunica noua imagine, rezultatul unei strategii ample de rebranding la nivel international, Coca-Cola isi promoveaza produsul Coca-Cola Zero, lansat recent pe piata locala.
Temperaturile ridicate din acest an pot aduce, in plus, noi consumatori de bauturi racoritoare si o dezvoltare mai accelerata a segmentelor de bauturi necarbonatate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO