Analiză

Vinul castiga teren in supermarketuri intr-o perioada in care restaurantele nu mai tin pasul cu expansiunea retailerilor

Vinul castiga teren in supermarketuri intr-o perioada in care restaurantele nu mai tin pasul cu expansiunea retailerilor

Click pentru imaginea intreaga

22.10.2007, 14:40 37

Declinul acestui segment s-a realizat in principal in favoarea vanzarilor prin supermarketuri, ponderea vanzarilor pe acest segment crescand de la 15,5% la 21% in intervalul analizat. Aceasta este cea mai importanta modificare a segmentului pietei in aceasta perioada.
"Segmentul de Key Account International este clar cel care a inregistrat si va inregistra cele mai mare cresteri mai ales din punct de vedere extensiv. Se deschid foarte multe locatii in toate orasele mari, fapt ce determina o modificare a comportamentului de cumparare. In contradictie cu aceasta evolutie a segmentului de retail, pe partea de on premise (HoReCa - n.r.), deschiderea de noi locatii este mult mai mica", a explicat Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar.
In prezent retelele internationale detin aproximativ 30% din totalul comertului, ponderea urmand sa creasca la 50% pana in 2010. Pe fondul continuarii expansiunii marilor lanturi de hiper si supermarketuri se mentine si tendinta de crestere a vanzarilor de vinuri prin aceste canale.
"Segmentul de Key Account International va lua cel mai mult din vanzarea segmentului de retail international. Probabil ca inca doi - trei ani acest dezechilibru se va mentine, insa pe termen mediu si lung segmentul HoReCa sigur va recupera acest gap (diferenta - n.r.)", a continuat Negrescu.
Parerea este impartasita si de Laurentiu Anghel, directorul de marketing al Cotnari. "Intr-un singur an, numarul supermarketurilor aproape s-a dublat. Din punct de vedere al companiei pe care o reprezint avem o crestere a vanzarilor de vinuri Cotnari in HoReCa", a spus Anghel.
Modificari usoare au avut loc si la nivelul tipului de vin consumat. Astfel au fost inregistrate scaderi ale consumului de vin sec, demi-dulce, dulce si licoros. Singura crestere a fost pentru vinul demi-sec, potrivit datelor MEMRB.
"Nu se poate vorbi de o tendinta de scadere a vinului sec. Din pacate segmentul de vin sec este unul inca destul de ingust, iar o mica fluctuatie a lui nu poate fi considerata o tendinta. Daca vorbim de tendinte, cu siguranta vinul sec va creste", este de parere Daniel Negrescu de la Murfatlar.
Scaderea usoara a preferintelor de consum depinde de factori precum sezonalitatea sau promovarea mai puternica a unor branduri, spune si Laurentiu Anghel. El considera ca pe termen lung nu vor exista schimbari importante intre acest branduri.
Segmentul de vin demi-dulce este cel mai mare segment din punct de vedere al tipului de vin, potrivit datelor Murfatlar.
"Deocamdata se manifesta o tendinta destul de slaba de mutare a consumatorului de la demi-dulce la demi-sec. Este o tendinta normala care pe termen lung ne va duce la o radiografie a consumului similara cu cea din tarile din Vest", spune Daniel Negrescu
In ceea ce priveste raportul dintre vinul alb si cel rosu balanta se inclina in favoarea celui alb, care detine o pondere de aproape 70% in preferintele de consum ale romanilor. Cu toate acestea o tendinta de crestere se observa la nivelul vinului rosu.
"Chiar daca in momentul de fata se inregistreaza o usoara crestere a consumului de vin rosu, vinul alb va ramane preponderent in consumul de vin din Romania", spune Laurentiu Anghel.
Cu toate acestea, o proportie egala intre vinul alb si cel rosu nu se va realiza prea curand, in conditiile in care cresterea la nivelul vinului rosu se va manifesta in primul rand la vinurile premium.
"In Romania nu sunt inca bine cunoscute beneficiile si calitatile vinului rosu, de aceea el este segmentul mai mic. Daca ma uit in urma cu cinci ani, pot spune ca vinul rosu a crescut in detrimentul celui alb, dar vor mai trece destui ani pana vom putea vorbi de o proportie de macar 50%-50%. Cresterea vinului rosu se va manifesta in primul rand la vinurile de la premium in sus", este de parere Negrescu.
In ceea ce priveste segmentarea dupa capacitate, peste 70% din piata este detinuta de vinurile la 0,7 si 0,75 litri, un procent important, de 13,4% fiind ocupat de vinurile la 2 litri, potrivit datelor MEMRB.
Pe de alta parte, vinurile la PET isi mentin un procent aproximativ constant din piata, de 14,1%. Dintre soiurile de vin aflate in topul preferintelor de consum se numara Riesling, Grasa de Cotnari, Pinot Noir, Sauvignon Blanc si Cabernet Sauvignon, conform aceleiasi surse. Segmentul vinurilor ocupa 6,1% din intreaga piata a bauturilor, al carei lider incontestabil este berea cu o pondere de 29,5%.
Cresterea pe segmentul vinului a fost de 13,2% in perioada ianuarie - iunie 2006 potrivit datelor MEMRB. In acest an piata este estimata de principalii jucatori la 450 mil. euro si este disputata de producatori precum Murfatlar, Vincon, Jidvei, Focsani, Vinexport Focsani sau Halewood Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO