Analiză

Turismul romanesc in 2003: va continua cum a inceput pe partie?

06.03.2003, 00:00 12

Zapada sau americanii? Un sezon exceptional sau unul terminat de un razboi in Golf? Acestea sunt extremele intre care va evolua turismul romanesc in acest an. Inceputul a fost unul de bun augur pentru cei care activeaza in acest domeniu, in statiunile montane, care au gazduit o multime de turisti veniti mai ales pentru schi. Ce se va intampla insa in acest an, avand in vedere un potential conflict in Orientul Mijlociu?
Ultimii ani au consemnat o evolutie pozitiva a acestui sector, atat ca venituri incasate, cat si ca numar de turisti straini. Chiar daca cifrele difera destul de mult de la o institutie la alta, ceea ce este sigur este ca incasarile din turismul international au crescut an de an, iar numarul turistilor romani in Romania este in scadere.
Astfel, potrivit unui studiu realizat de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism (INCDT), Romania a castigat anul trecut din activitatea de turism international 612 milioane dolari, in crestere cu 21,5% fata de anul precedent.
Pe de alta parte, datele furnizate de BNR arata o evolutie contrarie, respectiv o scadere cu 7,5%, de la 362 mil. $ la 335 mil. $. Din datele BNR, rezulta insa si o alta concluzie surprinzatoare: in 2002 au scazut si cheltuielile romanilor in strainatate, in conditiile in care anul trecut a fost liberalizat accesul in Uniunea Europeana, ceea ce a permis mai multor cetateni romani sa-si petreaca concediul peste hotare.
Analistii industriei afirma ca aceste ultime date nu sunt tocmai exacte, pentru ca nu iau in calcul anumite venituri legate strict de activitatea turistica. "Statisticile ignora cheltuielile facute de straini pentru achizitia de obiecte de artizanat, obiecte de arta, incasarile din rent-a-car platite de companiile romanesti, activitatile de restauratie. Toate acestea sunt platite cu bani lichizi, pentru ca Romania este inca o tara a cash-ului", spune Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR).
"Parerea mea este ca ne apropiem de 800 de milioane de dolari. Nicaieri nu este cuantificat cat s-a incasat in total din turism, adica si hoteluri si restaurante, dar si activitati de recreere precum teatre, opera sau servicii prestate pentru turisti", adauga Rajnita.
De aceeasi parere este si Cornel Gaina, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). "Statistica nu prea reflecta anumite castiguri, cum ar fi schimburile valutare".

Turismul la negru, la mare cautare
Gaina adauga ca o alta mare "scapare" a statisticilor oficiale este munca la negru. "Nu tot ce se castiga este inregistrat", spune Gaina, care apreciaza ca munca la negru ajunge chiar la 30-40% din veniturile declarate pe totalul industriei. "Eu am realizat in 1999 la hotelul din Delta (n.r. - Gaina este patronul agentiei SimpaTurism, care detine hotelul Cormoran in localitatea Uzlina din Delta Dunarii) aproape jumatate din veniturile tuturor hotelurilor din Poiana Brasov", a mai spus reprezentantul ANAT.
Evolutia crescatioare a turismului s-a concretizat in cresterea, in ultimii ani, a capacitatii de cazare. "S-au construit noi hoteluri, pensiuni agroturistice. Exista chiar un boom al capacitatii de cazare, dar care nu este recunoscut deocamdata, din cauza ca proprietarii, pentru a evita plata impozitelor, nu le inregistreaza ca unitati de turism", completeaza Gaina.
Potrivit datelor centralizate de Ministerul Turismului, in ultimii doi ani, investitiile in sectorul hotelier au depasit 200 de milioane de dolari. Specialistii apreciaza ca anul 2003 va aduce investitii de inca 100 sau chiar 200 milioane dolari.
"Noii proprietari ai hotelurilor de pe litoral trebuie sa demonstreze ca le pot aduce la un standard european, oferind in acelasi timp un raport echitabil intre pret si calitate", afirma Rajnita. Recuperarea unei investitii in hoteluri se face in general in 7-9 ani, spune Radu Enache, presedintele companiei Continental, care detine zece hoteluri in Romania.

Razboi in Irak, castig in Romania?
Dar profitabilitatea investitiilor va depinde foarte mult in acest an de izbucnirea unui razboi in Golf. Parerile privind efectul acestuia asupra turismului romanesc sunt impartite. Analistii asteapta Targul International de Turism de la Berlin - ITB 2003, cea mai importanta expozitie de acest tip din lume, inainte de a face estimari privind sezonul estival. "Vom sti mai multe despre evolutia numarului de turisti in acest an dupa targul de la Berlin, pentru ca acolo se ia in fiecare primavara pulsul turismului mondial", a declarat recent ministrul turismului Dan Matei Agathon.
"Daca Romania se implica mai mult in conflict si vor fi difuzate reportaje cu militari si bombardamente, turistii straini vor evita piata romaneasca. Pe de alta parte, in cazul in care razboiul va incepe, turistii din Europa vor evita calatoriile lungi si se vor deplasa pe continent. Iar cum romanii se hotarasc cel mai devreme in aprilie, s-ar putea ca toate locurile sa fie ocupate si astfel vor fi nevoiti sa-si petreaca vacanta in tara", considera presedintele ANAT.
El adauga ca, avand in vedere prezenta militarilor americani la Constanta, pe litoral vor fi mai putini turisti straini, deoarece acestia vor prefera circuitele prin tara.
Rajnita nu crede insa ca razboiul din Irak va avea mare impact asupra turismului. "Avioanele spre Romania nu trec pe deasupra Irakului, asa ca turistii de litoral vor continua sa vina", spune el.
Pe de alta parte, Enache de la Continental considera ca tot va fi o influenta negativa. "O crestere a preturilor la petrol va determina diminuarea numarului de calatorii", afirma el.
Reprezentantii hotelurilor care se adreseaza mai ales oamenilor de afaceri sunt de parere ca zona de conflict va afecta deplasarile. Ei considera ca se va reduce numarul de deplasari, deoarece oamenii vor evita sa calatoreasca, mai ales cu avionul, iar pe de alta parte, va scadea interesul pentru conferinte economice, seminarii sau alte evenimente.
Dupa ce in 2002 turismul a inregistrat un avans cu 8-10% fata de anul precedent, specialistii considera ca sectorul va creste in acest an cu cel putin aceeasi valoare. Conform statisticilor oficiale, turismul are in prezent o contributie de circa 1,5% din PIB, insa operatorii din domeniu cred ca valoarea este mult mai mare si ca va creste puternic in urmatorii ani.

Doua treimi din venituri, din turismul de afaceri
Manastirile din Bucovina, Delta Dunarii, cetatea medievala de la Sighisoara, partiile de schi din Poiana sau plaja de la Mamaia. Desi ar avea ce vedea, strainii vin de fapt in Romania mai mult de nevoie, decat de placere, arata statisticile.
Aproape doua treimi din veniturile totale inregistrate din turismul international provin din turismul de afaceri, a declarat Ziarului Financiar Paul Marasoiu, presedinte al Romanian Convention Bureau (RCB) - Asociatia Nationjala a Organizatorilor Profesionisti de Conferinte si Expozitii.
"60% din incasarile de la turistii straini vin din turismul individual - oameni de afaceri care participa la conferinte, congrese si alte evenimente sau pentru intalniri cu parteneri romani", a spus Marasoiu.
Cum anul trecut, potrivit Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Turism (INCDT), Romania a incasat din activitatea de turism international 612 milioane dolari, rezulta ca sectorul de afaceri reprezinta circa 400 mil. $.
"Din pacate, sectorul de vacante nu este atat de puternic in Romania. Apoi sa nu uitam ca si cetatenii romani se deplaseaza pentru afaceri in Romania", a declarat Mihai Rajnita, secretarul general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania.
"Este posibil ca pe total, ponderea sa fie de 60%, insa in Bucuresti turismul de afaceri reprezinta chiar mai mult", a comentat si Cornel Gaina, presedintele ANAT.
In cazul hotelurilor de cinci stele - Crowne Plaza, Marriott, Hilton si Intercontinental - si a multora dintre cele de patru stele, aproape 100% din cifra de afaceri provine din sectorul de business.
Radu Enache, presedintele Continental SA, companie care detine zece hoteluri in intreaga tara, considera, de asemenea, ca turismul de afaceri are o pondere mai mare decat turismul de placere in incasarile straine. El adauga insa ca si hotelurile Continental, chiar daca se adreseaza in principal oamenilor de afaceri, mai gazduieste grupuri de turisti.
"Majoritatea clientilor sunt de business, sejurul mediu fiind de 1,2-1,8 nopti/client. In perioadele de vacanta (vara sau spre sfarsitul anului), activitatea mai scade si atunci contrabalansam cu oferte speciale sau cu turistii de placere", a spus Enache pentru Ziarul Financiar.
bogdan.neagu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO