Analiză

Turismul de business va deveni o piata de miliarde de euro pe an

27.02.2006, 20:15 66

Inca 5.000 de camere si cinci noi hoteluri de lux numai in Bucuresti, investitii de peste 1,1 miliarde de euro, lanturi exclusiviste precum Hyatt, Four Seasons, Sheraton sau Kempinski - asa va arata piata hoteliera din Romania a anului 2010.

"Daca vom reusi sa definim intre timp o strategie de turism nationala coerenta si toate masurile de promovare si identitate de imagine a Romaniei vor fi corect conturate, la momentul 2010 ar fi corect ca incasarile numai din segmentul de turism de afaceri sa ajunga la 3,3-3,5% din PIB. Volumul incasarilor la acea data va depinde de promptitudinea si coerenta cu care vor fi definite produsele turistice ale Romaniei", spune Paul Marasoiu, presedinte si CEO al companiei de consultanta in domeniul hotelier Peacock Hotels. Potrivit acestuia, in anul 2010 vor exista cel putin 12 hoteluri de cinci stele, toate destinate segmentului business si inca sase hoteluri de patru stele, adaugate la cele deja existente, ceea ce ar determina un total de 25 de hoteluri pe acest nivel.

"Vorbind de categoria de trei stele, vor exista maximum 20 de proprietati hoteliere care vor indeplini caracteristicile tipice segmentului business. Prin urmare, in 2010, Capitala va avea, potrivit estimarilor noastre, proprietati de tip business in gama trei-cinci stele - minimum 50 de camere, sali de reuniuni, tehnologie de comunicatii de ultima ora, servicii si facilitati pentru afaceri, cu obligativitatea corelatiei logice intre sala de plen si sali de lucru pe sectiuni la patru si cinci stele", a adaugat reprezentantul Peacock Hotels. Marasoiu estimeaza investitii de peste un miliard de euro in perioada urmatoare in industria ospitalitatii, adica hoteluri sau pensiuni.

"In momentul de fata, Bucurestiul beneficiaza de 5.939 de camere in absolut toate tipurile de structuri de cazare licentiate de pe teritoriul Bucurestiului, inclusiv hoteluri nerenovate de doua stele si o stea, pensiuni urbane si moteluri", spune Marasoiu. Potrivit acestuia, pana in anul 2010 orase precum Brasov, Constanta, Iasi, Cluj-Napoca, Timisoara, Oradea si Sibiu vor avea cel putin cate un hotel la nivel de trei-patru stele.

Mai mult, precizeaza acesta, este foarte probabil ca Iasi, Cluj-Napoca, Sibiu si Constanta sa aiba si cate un hotel de cinci stele, la nivel de peste 150 de camere.

Turismul de afaceri a devenit motorul unei industrii cu o pondere acum in jurul a 1% din Produsul Intern Brut.

Predilectia catre turismul de afaceri a fost extrem de vizibila in 2005, cand incasarile din turism au crescut cu 108% fata de 2004, pana la valoarea de 845 mil. euro. Turismul de afaceri a reprezentat 60-70% din incasarile totale ale industriei de profil in ultimii 10 ani. Incasarile din 2005 au fost duble fata de cele inregistrate in perioada 2000-2004, cand acestea au stagnat in jurul valorii de 400 mil. euro. Ca urmare a cheltuielilor inregistrate in calatoriile de afaceri, turistii straini au adus pentru prima oara in 2005 mai multi bani in Romania decat au cheltuit romanii in deplasarile lor din strainatate. Astfel, soldul balantei pe turism a fost pozitiv, plus 136 de milioane de euro, dupa ani de zile de minus sau zero.

Pe de alta parte, Romania mai are pana sa ajunga din urma tari precum Bulgaria sau Polonia, care au avut incasari in acest segment de peste 1,4 mld. euro fiecare. In perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, tot mai multe companii internationale isi stabilesc subsidiare pe piata autohtona.

"Vor mai aparea cel putin inca 10 proprietati pe segmentul de patru-cinci stele, iar investitiile in hoteluri vor depasi 500 mil. euro in Bucuresti", spune Tinu Sebesanu, CEO al Trand Hospitality, compania ce coordoneaza general managerii lantului Cendant in Romania.

Sebesanu spune ca in urmatoarea perioada vor aparea in piata lanturile Hyatt, Kempinsky sau Sheraton. Mai mult, spune acesta, se asteapta deschiderea unitatilor Novotel si Bucuresti Radisson SAS.

"Inca de anul viitor vom avea o prezenta acuta de la toti marii jucatori. Batalia cea mai mare se va da pe segmentul de trei-patru stele. In urmatorii patru ani se vor face investitii de cel putin jumatate de miliard de euro in proprietati in Bucuresti", a continuat Sebesanu. Acesta spune ca, in prezent, piata nu este suficient de segmentata in functie de numarul de stele la care sunt cotate hotelurile.

Tinu Sebesanu a parasit recent functia de general manager al hotelului de cinci stele Howard Johnson, detinut de grupul Grand Plaza. Compania are in plan dezvoltarea unei investitii in valoare de circa 180 mil. euro in 30 de hoteluri la nivel national in urmatorii 10 ani.

"Estimam ca, pana in 2010, vom avea 2.000 de camere in Bucuresti si 1.000 in provincie", a precizat Sebesanu.

"In urmatorii patru ani va exista cu siguranta incercari ale lanturilor internationale sa gaseasca un interes nu in sectorul de lux, ci in cel economic (de 2-4 stele,

n. red.). Insa daca nu se implica in mod direct, cu greu vor gasi un investitor local", a declarat Radu Enache, presedinte si CEO al companiei romanesti Continental Hotels.

Potrivit acestuia, migratia tot mai vizibila a lanturilor internationale catre contracte de franciza si de management le va ingreuna acestora ascensiunea catre piata romaneasca.

Singura investitie a unui lant international intr-un hotel propriu este cea a companiei Accor in unitatea Novotel care se va deschide anul acesta. "Probabil ca si alte lanturi internationale, precum Sheraton, Hyatt sau Four Seasons, vor vrea sa se identifice pe aceasta piata, dar am dubii foarte mari legate de penetrarea lanturilor internationale in provincie daca nu au un investitor", a continuat Enache. Potrivit acestuia, tarifele practicate la nivelul lanturilor internationale nu vor fi compatibile cu ora-sele de provincie.

Enache estimeaza pentru lantul Continental o evolutie de pana la 15-16 hoteluri pana in anul 2010, ceea ce ar totaliza cu un numar de aproximativ 2.500 de camere.

Strategia Continental pana in anul 2010 implica o investitie de circa 66 mil. euro, in modernizarea si constructia unui total de 11 hoteluri, dintre care trei unitati marca Continental in Sibiu, Timisoara si Cluj-Napoca, precum si transformarea actualului hotel Continental din Bucuresti, cotat la patru stele, intr-o unitate de cinci stele.

Totodata, compania vrea sa aiba patru hoteluri Ibis, de trei stele, in Sibiu, Targu-Mures, Timisoara si Brasov, un hotel de doua stele in Bucuresti si modernizarea hotelurilor Continental din Suceava si Drobeta-Turnu Severin.

Lanturile deja prezente si-au anuntat intentiile de extindere, in special prin contracte de franciza si management. In speta, lantul Cendant era deja prezent pe piata Capitalei de la inceputul lui 2005 cu hotelul de cinci stele Howard Johnson, insa planurile companiei nu s-au oprit aici. In noiembrie anul trecut Cendant a semnat un contract de franciza cu hotelul de patru stele Majestic, care se numeste acum Ramada Majestic.

Totodata, Cendant si-a anuntat intentia de a avea patru hoteluri sub brand Ramada in Bucuresti in urmatorul an, precum si alte trei proiecte in lucru. Primul deschis va fi un Ramada in Baneasa, investitie a companiei De Silva, unitate care va fi operationala in toamna acestui an. In prezent, grupul Grand Plaza, care detine hotelul Howard Johnson, deruleaza o investitie in renovarea complexului Turist si intr-un al doilea hotel Ramada, sub brandul Ramada Encore. Turist, situat in apropierea hotelului Beste Western Parc, va fi deschis in primul trimestru din 2007. Cendant va avea aproximativ 1.000 de camere pe piata Capitalei in circa un an.

Lanturile hoteliere internationale au ales in special segmentul de trei-patru stele pentru intrarea in piata. Astfel, NH Hotels are o unitate in Bucuresti si urmeaza sa mai deschida una in Timisoara, lantul K + K a cumparat hotelul Elisabeta, cehii de la Orco prospecteaza piata pentru a achizitiona un aparthotel. Pe de alta parte, Bucuresti Turism, compania care detine singurul aparthotel prezent pe piata bucuresteana in prezent, a contractat recent un credit in valoare de 40 mil. euro de la un consortiu de banci in vederea renovarii vechiului hotel Bucuresti, care va fi deschis sub brand Radisson SAS. Mai mult, lanturile prezente pe segmentul de cinci stele urmaresc sa intre pe piata de patru stele cu alte branduri. Hilton, care opereaza in contract de management, ar putea aduce in Romania brandul Scandic, Marriott International, care opereaza hotelul JW Marriott vrea sa vina cu Courtyard, Renaissance sau chiar brandul de lux Ritz Carlton, iar Intercontinental International, care opereaza Crowne Plaza sub contract de management si cu franciza la Intercontinental, cauta un loc pentru Holiday Inn.

Golden Tulip a intrat puternic pe piata Capitalei anul trecut, prin contracte de franciza cu patru hoteluri, dintre care trei sunt operationale iar al patrulea urmeaza sa fie deschis anul acesta. Compania urmareste sa se extinda si pe piata din provincie, unde, spune Marasoiu, va afilia circa 6 unitati pana la sfarsitul anului.



Agentiile trebuie sa aleaga: turism de business sau vacante?

Piata, spun expertii, se va polariza in mod clar in urmatorii cinci ani: agentiile isi vor delimita suprafetele de servicii acoperite.

Pentru 2010, jucatorii din domeniu se asteapta la o polarizare a pietei agentiilor de turism, in functie de serviciile oferite.

Intr-o industrie care se extinde rapid, cele circa 2.500 de agentii de turism existente pe piata romaneasca se lupta pentru o "felie" din tortul de multe sute de milioane al banilor ce intra in Romania prin intermediul oamenilor de afaceri straini. Unele dintre ele sunt deja specializate pe acest segment, altele isi fac divizii speciale in acest sens

In acest moment, majoritatea marilor jucatori din domeniu spun ca isi bazeaza cresterea medie de 20% inregistrata in 2005 pe segmentul de turism business.

"O pozitionare si, deci, o polarizare constienta profesionala nu este de asteptat intr-un an, doi. Apoi, pe masura ce operatori de business specializati din vest vor aparea pe piata si/sau francize se vor implementa, la orizontul a trei-cinci ani, vom avea de-a face cu separarea si specializarea operatorilor. Evident, este vorba de separarea reala in operatori de turism business si de turism de va-canta", a declarat Cristian Balcescu, presedinte la agentia de turism CMB Travel.

In perioada urmatorilor patru ani, Balcescu estimeaza reducerea numarului de tour-operatori si specializarea acestora, precum si cresterea rolului comertului virtual cu produse turistice. Agentia CMB Travel a avut o cifra de afaceri de 5,5 mil. euro in 2005 si si-a bugetat un rezultat de 7 mil. euro anul acesta.

Pe de alta parte, unele agentii specializate pe segmentul business considera necesara intrarea si pe alt fel de servicii.

"Volumul bugetelor dedicate business travel-ului in Romania este destul de mic comparativ cu al altor tari din Europa, unde chiar daca exista o marja bruta de venit mica, pot exista agentii specializate datorita bugetelor mari de business travel", spune Claudia Stan, director de marketing la agentia Aerotravel, unul dintre primii cinci in segmentul in care activeaza. Potrivit acesteia, bugetele de business travel ale corporatiilor din Romania sunt reduse, iar marja bruta de venit se situeaza mult sub necesarul acoperirii costurilor, ceea ce nu creeaza premisele unei dezvoltari exclusiviste a agentiilor de turism.

Aerotravel a realizat o cifra de afaceri de 19,5 mil. euro in 2005, dintre care 17 mil. numai din turismul business.

Calatoriile de afaceri ale strainilor in Romania, tot mai dese in ultima vreme, au devenit un vector al pietei agentiilor de turism.

Romania este acum o piata "hot" pentru investitorii straini, care isi cauta locatii intr-o arie cu potential mare de crestere si cu rate de profit peste pietele deja asezate din Occident.

Primii cinci jucatori de pe piata agentiilor de turism au realizat impreuna anul trecut afaceri de peste 100 de milioane de euro. Cei mai mari jucatori pe piata de profil sunt Happy Tour, Aerotravel, Eximtur, Paralela 45 si Marshal Turism.

andreea.groenendijk@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO