Analiză

Temperaturile mari vor duce vanzarile de inghetata din retail la peste 100 de milioane de euro

Temperaturile mari vor duce vanzarile de inghetata din retail la peste 100 de milioane de euro

Click pentru imaginea marita

20.06.2007, 16:26 120

Vremea foarte calda a permis companiilor de pe piata inghetatei sa-si tureze la maxim motoarele din halele de productie si sa se aventureze pe piata cu noi branduri sau sortimente.
Vanzarile de inghetata din retail, estimate la 80 mil. euro (50-60 mil. euro reprezentand consumul out-of-home, conform Nestle Ice Cream), ar putea trece pragul de 100 mil. euro pana la finele anului, potrivit planurilor celor mai mari sase jucatori. Temperaturile mari, dar si orientarea consumului catre segmentele superioare de pret ale pietei se numara printre factorii determinanti pentru aceasta evolutie.
Cu un consum de 1,77 litri de inghetata pe cap de locuitor, fata de 4,8 litri pe cap de locuitor in Grecia sau 3 litri consumul mediu in tarile din Balcani, piata romaneasca are un potential semnificativ de crestere. "Este foarte important sa comunicam consumatorilor beneficiile nutritionale ale inghetatei, care este mai mult decat un produs gustos, iar acest lucru ar putea sa genereze cresterea consumului", spune Dimitris Zogopoulos, marketing manager al Nestle Ice Cream Romania, liderul pietei locale de inghetata.
Piata inghetatei din Romania ar putea creste cu peste 12-14% in volum in acest an fata de 2006, potrivit estimarilor managerului Nestle. In valoare, ritmul de crestere pentru aceasta perioada ar putea fi mult mai mare, pe baza dezvoltarii segmentului premium care reprezinta doar 20% din piata. Piata romaneasca a inghetatei se imparte in prezent intre Nestle Ice Cream si Napolact (companie din grupul Friesland Foods) pe de o parte, iar pe de alta parte companii autohtone care detin cote de piata similare, intre 10 si 15%.
Acestea sunt Betty Ice, Alpin,Top Gel si Kubo Ice (Amicii). Napolact, care produce inghetata Napoca, detine si el o cota de piata intre 10 si 15% in prezent.
Compania Nestle Ice Cream Romania a castigat anul trecut 4-5% din piata inghetatei, ajungand la o cota de aproximativ 23%, potrivit unui studiu MEMRB citat de companie. Vanzarile Nestle Ice Cream Romania au crescut anul trecut cu 18% fata de 2005, pana la aproape 20 mil. euro.
Pe piata activeaza discret si Unilever, cu branduri precum Magnum, Carte d'Or sau Cornetto, importate de un distribuitor local si prezente in special in lanturile de magazine mari. Jucatorii de profil se asteapta ca Unilever sa atace mai agresiv piata in urmatoarea perioada, ceea ce ar reprezenta mai ales un cocurent in plus pe segmentul premium, dominat in prezent de Nestle Ice Cream.
La un an dupa preluarea producatorului de inghetata Delta Ice Cream de catre grupul elvetian Nestle, compania Nestle Ice Cream Romania se gandeste deja la constructia unei noi fabrici si la imbunatatirea distributiei prin preluarea unui competitor mai mic.
Dimitris Zogopoulos, marketing manager al Nestle Ice Cream Romania, a declarat recent pentru ZF ca are in vizor doi producatori locali de inghetata si ca decizia de a investi intr-o fabrica noua va fi luata in acest an.
"Nu am construit afacerea pentru a o vinde, dar nu se stie niciodata", spune Vasile Armenean, patronul companiei Betty Ice, unul dintre cei mai mari jucatori pe piata inghetatei din Romania. Armenean a investit peste 22 mil. euro in aceasta afacere pana in prezent, potrivit declaratiilor sale. Alti producatori pe care Nestle Ice Cream i-ar putea viza sunt Top Gel, Alpin sau Kubo Ice Cream (brandul Amicii). Companiile autohtone au mizat pana in prezent pe segmentele mediu si inferior de pret, care au fost anul trecut si focusul lansarilor Nestle.
"Peste 80% din piata romaneasca a inghetatei este dominata de segmentul "affordable" (mediu si inferior, ca pret), cu preturi ale produselor sub 0,3 euro pe produs. Pretul mediu pe piata este de 0,25 euro", afirma Dimitris Zogopoulos. Potrivit acestuia, noile intrari in portofoliul Nestle Ice Cream Romania realizate in 2006 au diminuat pretul mediu al produselor companiei. Managerul Nestle vede insa, pe termen mediu, un potential crescut pentru inghetata premium.
"Pentru a vinde un produs premium, trebuie ca brandul sa fie foarte cunoscut si credibil", spune Florin Rosescu, managerul general al companiei Kubo Ice Cream. Compania a atacat recent segmentul premium cu produsele Obsession, destinate consumului casnic. Si ceilalti producatori autohtoni mari au lansat in acest an produse situate pe segmentul superior de pret, precum inghetata Madrigal (Alpin), Amadeus (Top Gel) sau Fiesta (sub brandul Napoca). Noile lansari si cresterea consumului au generat nevoia unor capacitati suplimentare de productie.
"Anul trecut am pus in functiune o fabrica noua, care a fost conceputa pentru dezvoltarea estimata in urmatorii ani. Fabrica Betty Ice are o capacitate de productie de peste 100 de tone pe zi, mai mult decat avem nevoie", declara Vasile Armenean. "In fiecare an investim in pro-ductie", declara Ioan Istrate, directorul general al Alpin 57 Lux, producatorul inghetatei Alpin.
Infiintata in anul 1994, compania cu sediul in Sebes (judetul Alba) are in prezent o capacitate de productie de 50 de tone pe zi, fabrica fiind functionala 7 luni pe an datorita sezonalitatii ridicate a produselor.
Astfel, aproximativ o jumatate din cele 300 de persoane care lucreaza pentru Alpin sunt angajati sezonieri. Istrate spune ca a investit pana in prezent aproximativ 15 mil. euro in aceasta afacere. Sistemul propriu de distributie a inghetatei Alpin numara aproximativ 90 de camioane, potrivit datelor companiei. La randul sau, compania Top Gel a investit anul trecut peste 5 mil. lei (1,4 mil. euro) intr-o noua fabrica, cu o capacitate maxima de 10 tone de inghetata pe zi. Top Gel si-a crescut vanzarile de inghetata cu 75-80% anul trecut fata de 2005, datorita, printre altele, imbunatatirii distributiei.
"Am inceput colaborarea cu marile lanturi de magazine (Selgros, Pic, Auchan etc.) si ne-am extins distributia la nivel national", spune Adriean Asan, directorul general al companiei Top Gel. El apreciaza ca cei sase producatori mari de inghetata detin cumulat 70-80% din piata, restul impartindu-se intre jucatori de talie mai mica (Antartica, Ice Deep, Class-Dumalex sau Aticream) si cei cu distributie regionala (Prodlacta).
Si Napolact ar putea investi in cresterea capacitatii de productie, in prezent fabrica acesteia lucrand la capacitate maxima. Compania a inregistrat o crestere valorica de 40% a vanzarilor de inghetata in primele cinci luni ale anului.
Costurile ridicate ale distributiei inghetatei explica faptul ca produsele fabricate local detin in prezent peste 90% din piata. De exemplu, compania Masterfoods, activa pe piata inghetatei cu brandurile Mars, Twix, Bounty sau Snickers, nu are in plan investitii semnificative in dezvoltarea acestei divizii, cu toate ca piata este atractiva datorita ritmului de crestere.
Segmentul "impulse" (achizitia din magazinele de proximitate si cele traditionale) reprezinta aproximativ 80% din vanzarile de inghetata din Romania, ceea ce face si mai dificila distributia acestui produs datorita numarului mare de puncte de vanzare care trebuie acoperite. "Vanzarile de inghetata se concentreaza in magazinele de proximitate deoarece vorbim de un produs de impuls. Distributia in magazinele din zona rurala este si ea importanta pentru noi, datorita unei competitii mai slabe in aceste locatii", afirma Gerbrant de Boer, directorul general al Friesland Foods Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO