Analiză

Retelele de hiper si supermarketuri angajeaza 10.000 de oameni in urmatoarele sase luni, majoritatea in provincie

Retelele de hiper si supermarketuri angajeaza 10.000 de oameni in urmatoarele sase luni, majoritatea in provincie

Click pentru imaginea intreaga

17.07.2007, 14:53 26

Cel mai dinamic an al retailului modern de bunuri de larg consum, cu aproximativ 170 de inaugurari, face ca retailerii internationali sa fie unii dintre cei mai activi jucatori pe piata fortei de munca.
"In general intampinam probleme pe piata fortei de munca in orasele cu peste 200.000 de locuitori", afirma Adrian Viman, directorul general Kaufland Romania. Compania are planificate alte 4 deschideri pana la finele anului, pentru care va recruta intre 750 si 800 de persoane.
Recrutarile masive pentru deschideri de supermarketuri sau hipermarketuri sunt realizate direct de catre companiile de retail, acestea apeland la agentii specializate in gasirea fortei de munca doar pentru pozitii manageriale sau pentru angajarile din sediul central.
Piata de retail, estimata la 40 de miliarde de euro in acest an, va ajunge la 100 de miliarde de euro la nivelul anului 2010, potrivit datelor Carrefour Romania.
Recrutarea directa si organizarea unor targuri de joburi in orasele vizate se numara printre strategiile retailerilor pe piata fortei de munca.
In orasele mari insa, gasirea angajatilor este din ce in ce mai dificila, potrivit reprezentantilor companiilor.
Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania, spune ca anunturile de recrutare ale companiei nu au acelasi rezultat precum aveau in urma cu cativa ani, din cauza lipsei de forta de munca pe piata romaneasca. Carrefour intampina cele mai mari probleme cu recrutarea in Capitala, datorita ratei mici a somajului inregistrata in acest oras. Migratia fortei de munca sau existenta unor companii mari in zona de implantare, care face ca rata somajului sa fie scazuta, scad sansele angajatorilor din retailul modern de a gasi perso-nal. Pe termen mai lung, cresterea salariilor reprezinta amenintari pentru retailerii internationali activi pe piata.
In prezent, penuria de forta de munca este mai accentuata in domenii precum produse alimentare proaspete, patiserie, protectia muncii sau controlling in retail, este de parere Adriana Pita, directorul de comunicare al companiei Real Hypermarket Romania.
Numarul de angajati intr-un magazin de tip hipermarket variaza intre 200 si 500 de persoane, in functie de dimensiunea acestuia. Majoritatea inaugurarilor de hipermarketuri din acest an au fost anuntate pentru ultimele 4-5 luni ale anului, retailerii demarand recrutarile pentru noile unitati cu 3-4, chiar si cu sase luni inaintea deschiderilor propriu-zise.
"Procesul de recutare pentru fiecare angajat dureaza, in medie, de la 2 la 8 saptamani, in functie de pozitia pentru care se recruteaza si de disponibilitatea candidatilor", spune Adriana Pita. Astfel, inainte de inaugurarea oficiala a magazinelor, retailerii deschid birouri de angajari in orasele vizate, mizand pe recrutarea masiva directa.
In cazul retelei de hipermarketuri Auchan, intrata anul trecut pe piata locala, birourile de recrutare aferente fiecarui magazin nou isi incep activitatea cu aproximativ patru luni inainte de inaugurarea unitatii. Ca parte a strategiei de recrutare, retailerul francez organizeaza targuri de joburi in orasele vizate, pentru a informa posibilii candidati de planurile Auchan pe piata respectiva.
Potrivit reprezentantilor Auchan, numarul de candidaturi creste considerabil in urma acestor targuri, ajungand pana la 200 de aplicatii primite pe zi.
Pozitiile de midle si top management se ocupa insa mult mai devreme decat cele de baza din magazine. Spre exemplificare, Auchan isi recruteaza managerii cu cel putin 6 luni inaintea unei deschideri, deoarece trainingurile dureaza mai mult in cazul acestora.
Persoanele cu experienta si competente de manager sunt greu de gasit pe piata de retail, este de parere Adrian Viman, directorul general al retelei Kaufland Romania. La fel de greu sunt si de pastrat, mai crede managerul.
"Profesionistii cu experienta in domeniul retailului sunt mai greu de gasit decat in domenii precum achizitii, IT sau financiar (angajati, de obicei, in sediul central al operatorului de magazine - n. red.)", au spus reprezentantii retelei de supermarketuri si hipermarketuri SPAR. In schimb, retailerul nu intampina probleme la recrutarile pentru pozitiile de baza din cadrul unui magazin SPAR.
SPAR va demara procesul de recrutare si in Capitala, avand planificate pentru acest an deschideri de magazine in Bucuresti.
Formele moderne de comert (magazine de tip hipermarket, supermarket, cash&carry sau discounter) vor totaliza aproximativ 450 de unitati, ajungand la o pondere de peste 40% din vanzarile de bunuri de larg consum pana la sfarsitul anului, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pietei MEMRB Retail Tracking Services. In acest an, retailerii internationali au realizat o premiera pe piata romaneasca de profil, intrand in ultimul judet de pe harta ramas neacoperit de vreo retea de comert modern, Neamt. Kaufland, care a fost primul retailer strain in judetul Neamt, a fost urmat de alti competitori in aceasta zona, ceea ce dovedeste interesul crescut al retelelor internationale de comert pentru toate regiunile tarii.
Piata romaneasca a hipermarketurilor era dominata pana anul trecut de retelele franceze Carrefour si Cora. Competitia s-a intensificat odata cu intrarea pe piata a altor companii internationale, Real Hypermarket (divizie a grupului german Metro), Auchan (Franta) si Kaufland (divizie a concernului german Lidl&Scwartz), in ultimii doi ani.
Potrivit planurilor de expansiune a retelelor de comert modern, pana la sfarsitul anului vor fi peste 60 de hipermarketuri operationale pe piata locala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO