Analiză

Retailerii internationali de electrocasnice asteapta cresterea consumului pentru a ataca piata locala

Retailerii internationali de electrocasnice asteapta cresterea consumului pentru a ataca piata locala

Click pentru imaginea intreaga

05.04.2007, 19:32 34

Cheltuielile inca reduse pentru cumparaturile de acest fel nu au incurajat pana in prezent companii precum Mediamarkt, Dixons sau Tehnomarket sa isi deschida magazine in Romania.
"Cheltuielile medii pe cap de locuitor ajung, in Romania, in sectorul de consum la 1.780 de euro pe an. In Bulgaria nivelul este de 1.650 de euro, in de Cehia 3.500 euro, iar in Ungaria de 4.400 de euro. Dupa cum am observat in alte piete si din studiile noastre, in Romania retailerii internationali vor veni cand valoarea medie va ajunge la 2.500 de euro, adica in urmatorii 2 - 3 ani", a declarat Dan Ostahie, presedintele grupului Altex.
Estimarea este plauzibila daca luam in considerare ca in 2009 jucatorii locali estimeaza ca piata ar putea ajunge la 1,4 miliarde de euro, fata de un nivel de aproape 900 de milioane de euro in 2006, in ciuda faptului ca piata electrocasnicelor a scazut in valori nete, in special in segmentul produselor albe, cu 5%.
"Cel mai sigur, primii care vor veni in Romania sunt tot nume de pe pietele vestice si asta doar in 2009 - 2010. Este foarte putin probabil ca retaileri din pietele sudice sa incerce sa faca un asemenea pas", a spus Dragos Simion, vicepresedinte Flamingo.
In asteptarea unei concurente cu aer european si acumularea de know how si de capital pentru a pasi peste granite, jucatorii interni au procedat la consolidarea rezultatelor si a propriilor retele.
"Cat despre situatia interna, piata va reveni la un ritm de crestere de 10% pana la 15% in 2007, in mare masura datorita cresterii puterii de cumparare a consumatorului si eliminarii restrictiilor pentru creditare", a adaugat Simion.
Astfel Altex, dupa ce a inregistrat o scadere de 20% a cifrei de afaceri anul trecut, pana la 220 de milioane de euro, a anuntat pentru 2007 o tinta de vanzari de 280 de milioane de euro, simultan cu extinderea suprafetelor de vanzare la 100.000 de metri patrati, fata de 80.000 de metri patrati la finele anului trecut.
"Saturatia pietei se va manifesta si in 2007, dar timpul luat in calcul la demararea unei investitii este de zece ani, de aceea incercam sa ne pozitionam strategic in urmatoarea perioada de timp. Totusi, de acum spatiul comercial si pretul devin un subiect tabu, iar sfera competitivitatii, cu concurenti actuali si cei viitori, va fi in domeniul serviciilor", a spus Ostahie.
Pana anul trecut, grupul Altex nu si-a manifestat dorinta de a iesi si pe pietele externe precum competitorii sai locali Flamingo si Domo. Odata cu integrarea in UE, Ostahie a transferat actiunile principalelor firme din grup catre un holding cu sediul in Olanda, a trecut la o structura corporatista si a deschis la Satu Mare si primul magazin de suprafata mare din vestul tarii. Acest ultim demers are ca scop, potrivit directorului Altex, testarea reactiei retailerilor de profil din Ungaria si simularea unui mediu concurential real. "La aproximativ 100 de kilometri se afla primii nostri competitori din Europa, iar Satu Mare este o zona de incidenta intre trei orase unguresti din raza", a adaugat Ostahie.
In acelasi timp, Flamingo a recurs la o strategie asemanatoare. Si-a inchis magazinele din Bulgaria si continua dezvoltarea pe piata interna prin inauguarea de centre de suprafata mare. "Deocamdata activitatea de peste hotare este inghetata pana reusim sa finalizam extinderea de aici. Vom deschide spatii mari, in total mai mult de 20.000 de metri patrati, si vom inchide anumite magazine, care totalizeaza circa 7.000 de metri patrati", a spus Simion.
Investitiile programate de retailer pentru 2007 se ridica la 4,5 milioane de euro pentru echiparea viitoarelor magazine. Compania urmareste ca pana la finele lui 2008 sa ajunga la o suprafata de vanzare de 75.000 de metri patrati, fata de circa 45.000 la momentul actual. "Va mai dura doi ani, doi ani si jumatate pana ce acoperirea nationala a retelei va fi finalizata. Dupa aceea vom reveni la strategia de extindere externa, iar ca posibile tinte sunt oricare dintre tarile vecine", a spus Simion.
Flamingo urmareste ca in 2007 sa ajunga la o cifra de afaceri de 172 de milioane de euro, mai mult cu 12% fata de cele 153 de milioane de euro din 2006, si un profit de 400.000 de euro. In 2006 rezultatele financiare inregistrate de Flamingo au fost cu 12,7% mai mici decat in anul anterior.
Pe de alta parte, Domo, al treilea retailer din piata, a recurs la o modalitate de extindere diferita, urmarind extinderea pe doua piete concomitent.
Pe langa o miscare prin care a transferat pachetul majoritar de actiuni catre o firma din Cipru, actionarii majoritari ai Domo au deschis anul trecut si 7 magazine in Bulgaria.
Pentru 2007 oficialii Domo au anuntat investitii de 6 milioane de euro pentru 17 magazine in Romania si inca 7 in Bulgaria. Afacerile companiei au ajuns anul trecut la 122 de milioane de euro in Romania si 3 milioane de euro in Bulgaria, iar pentru 2007 se estimeaza o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro.
Primii trei mari jucatori din piata, Altex, Flamingo si Domo, detin impreuna (dupa cifra de afaceri) mai mult de 50% dintr-o piata a electrocasnicelor estimata la aproape 900 de milioane de euro in 2006.
Pentru 2007, prognozele arata ca piata va urca iar catre un miliard de euro, iar estimarile favorabile pronuntate de reprezentantii companiilor arata ca afacerile lor, cumulate, se vor apropia de 600 de milioane de euro, din moment ce fiecare a anuntat cresteri de peste 10%.
Cresterea va fi stimulata in primul rand de piata electronicelor si cea a electrocasnicelor incorporabile, piata clasica a "electrocasnicelor albe" intrand se pare intr-o linie dreapta datorita faptului ca majoritatea gospodariilor sunt deja echipate cu bunuri din acest segment. Piata "electrocasnicelor albe" va fi stimulata in perioada urmatoare, potrivit retailerilor, doar de fenomenul de inlocuire si de piata constructiilor, care va da in folosinta un numar considerabil de locuinte ce trebuie utilate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO