Analiză

Respect, fitness si caini - solutiile fidelizarii angajatului

05.07.2001, 00:00 28



Desi cerintele de pe piata muncii nu mai sunt atat de stricte in ziua de azi, directorii de companii raman totusi preocupati de gasirea si pastrarea unor angajati competenti, chiar cei mai buni din domeniul lor, daca este posibil.

Cresterea numarului de demisii inregistrata ca tendinta in majoritatea companiilor occidentale si costurile seriase necesare inlocuirii unui angajat nu fac decat sa scoata si mai mult in evidenta importanta capitala a satisfactiei angajatului, releva un studiu al Society for Human Resource Management (SHRM)

Pentru un angajat salariul nu mai este totul; el se declara in general multumit daca i se ofera in plus o gama larga de stimulente. Companiile au ajuns sa-si caute sedii si puncte de lucru in functie de proximitatea fata de centre de fitness, de restaurante sau crese, tocmai pentru a le oferi salariatilor acel ceva in plus pentru a-i tine "legati".



Salariul nu mai este totul

ai totusi ce anume isi doresc angajatii? Nimeni nu ar trebui sa fie surprins afland ca acestia isi doresc compensatii si vor prefera firmele unde programul de lucru le permite sa aiba suficient timp pentru viata personala si unde isi pot satisface nevoia de stima si statut, un alt aspect important fiind si provocarea pe care le-o ofera locul de munca.

Alte studii confirma cele afirmate de SHRM, aratand ca salariul nu mai este cel mai important lucru pentru un angajat, pentru acesta contand extrem de mult respectul cu care este tratat la locul de munca, iar calitatea si varietatea stimulentelor si facilitatilor oferite de catre firma ii arata exact cat de mult este respectat si apreciat.

Spre exemplu, directorii firmei BMC Software, cu sediul in Houston, Texas, au facut legatura intre calitatea stimulentelor si satisfactia angajatilor in urma cu opt ani, pe cand compania se afla in cautarea unui nou sediu, moment in care s-a cerut parerea angajatilor.

"Mediul de lucru in cadrul firmei noastre este foarte relaxat, asa ca nu ne-am apucat sa facem un studiu dupa toate regulile cercetarii sociologice, ci pur si simplu am stat de vorba cu oamenii," povesteste Mark Taylor, vicepresedintele BMC.

Discutiile cu angajatii au ajutat conducerea sa inteleaga cateva aspecte fundamentale, si anume ca "este nevoie de stimulente care sa duca la cresterea productivitatii tuturor angatilor, care sa permita satisfacerea nevoilor principale ale acestora astfel incat sa nu le mai stea gandul la ele si sa se poata concentra asupra muncii."

Un mediu de lucru foarte solicitant necesita gasirea unor modalitati de contrabalansare a stresului indus angajatilor, iar optiunile sunt multe si variate. BMC, de exemplu, ofera angajatilor sai posibilitatea unor sedinte de masaj si acces la o piscina.

Liebert Global Systems, de langa Columbus, Ohio a amenajat un teren de fotbal american pentru angajati, iar arhitectii si decoratorii de interioare de la Gould Evans Goodman Associates din Kansas City, Ohio sunt incurajati sa-si aduca animalele de companie la serviciu. Karen Gould, vicepresedinte al firmei, spune ca aceasta idee a venit in urma unei calatorii in Japonia.

"Directorii de la varful ierarhiei firmelor japoneze inchiriaza animale de companie pe care sa le ia cu ei la serviciu, considerandu-le un mijloc bun de reducere a stresului. Am incercat si eu sa-mi iau la serviciu cainele meu collie." Initaiativa s-a bucurat de un succes atat de mare, incat unii angajati si-au facut un obicei din a-si aduce animalele de companie la locul de munca.

O alta facilitate extrem de importanta pentru angajati este existenta unui loc in care sa-si poata lasa copiii atunci cand acestia nu sunt la scoala sau la gradinita, ceea ce ii scuteste de stresul gasirii unei persoane care sa aiba grija de ei si mentine la cote scazute absenteismul de la serviciu datorat acestei probleme.



Cu cainele la birou

Cursa pentru calitatea stimulentelor va continua in ciuda unei scaderi a economiei, intrucat companiile isi concentreaza atentia asupra pastrarii angajatilor de valoare si asupra productivitatii. In plus, nu e neaparat necesar ca o firma sa se afle in topul celor mai din lume, pentru a oferi stimulente angajatilor, dupa cum afirma un director de companie.

O firma mica poate opta, de exemplu, pentru un bufet in sistem franchiza si servicii de paza, oferite contra cost angajatilor. De asemenea, tot mai multe companii isi vor deschide centre pentru ingrijirea copiilor si batranilor, in incercarea de a lua de pe umerii angajatilor aceasta sarcina.

O alta tendinta care castiga din ce in ce mai mult teren este echiparea spatiului de lucru cu mobila ergonomica si diverse creatii ale tehnologiei menite sa creasca gradul de confort, cum ar fi instalatii de aer conditionat pentru fiecare birou si o retea de cabluri montate sub podea, pentru a permite flexibilitatea amenajarii spatiului de lucru.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO