Analiză

Reglementarile si birocratia in Romania (I)

31.08.2000, 00:00 41



Ce si cat trebuie platit



A intelege ce impozite trebuie platite si cat trebuie platit i-a luat unei firmei cateva zile. In august 1999, s-au publicat documentele care informau contribuabilii despre noul impozit pe venitul global. Insa modalitatile de plata si felul in care se calculeaza impozitele nu sunt nici acum clare.

Dupa doua zile intregi de studiere a informatilor si discutii cu alte firme, dupa drumuri la primarie, pentru a afla unde si cum se plateste, actele firmei pentru plata impozitelor au fost in sfarsit intocmite. Intocmirea lor a durat o zi. E foarte greu de aflat numarul de cont al diferitelor institutii care incaseaza impozitele.

Daca un numar de cont e gresit, iar plata e returnata, se percep penalizari. Lucrul acesta se intampla frecvent, pentru ca informatia privind numarul de cont al institutiei care incaseaza impozitele nu e la indemana contribuabililor.



Plata



Impozitele trebuie platite pana la data de 30 a fiecarei luni. Calcularea lor se bazeaza pe cursul mediu lunar al Bancii Nationale (BNR). Un document trebuie sa mearga in sase locuri diferite, in trei exemplare pentru fiecare, iar platile se fac cu bani lichizi.

Firma plateste prin transfer bancar, insa banca insasi are propriile proceduri. De exemplu, toate tranzactiile trebuie facute inainte de 11,30 dimineata (fiindca se foloseste cursul BNR pentru ziua precedenta, iar noul curs intra in vigoare la 11,30). Banca percepe comision pentru fiecare tranzactie, in functie de marimea tranzactiei.

E indicat sa te duci la banca avand la tine acte ale firmei in alb si stampila firmei, pentru a fi pregatit in cazul ca declaratia de venituri e gresita si trebuie refacuta. Se cunosc cazuri in care plata impozitelor a fost respinsa, pentru ca actele intocmite si prezentate de firma erau pe hartie de alta culoare decat cea buna.

Timpul alocat platii e foarte scurt, iar daca esti nevoit sa te intorci la birou si sa refaci actele, iti ramane si mai putin timp. Ordinul de plata de la banca e stampilat si, alaturi de evidentele bancii, dovedeste ca impozitele au fost platite.

Aceste dovezi sunt necesare la intocmirea rapoartelor ulterioare, care sunt discutate in detaliu in sectiunea urmatoare, despre obligatiile angajatorului.



Chestiuni legate de plata impozitelor



Fondurile speciale

Problema "fondurilor speciale" e legata de cea a platii impozitelor. In momentul de fata, exista in Romania aproximativ 24 de fonduri speciale, create de diverse ministere si agentii, la nivel national si local. Unele fonduri sunt importante, cum e fondul de pensii.

In alte cazuri, fondurile speciale au fost create pentru a finanta activitati de reglementare sau alte aspecte ale existentei unui minister sau unei agentii. Multe sunt pentru lucruri ca o echipa sportiva sau o taxa de cinematografie.

Recenta proliferare a fondurilor a devenit o problema, iar Guvernul Romaniei a declarat ca unele fonduri vor fi eliminate. Povara adminsitrativa impusa de aceste fonduri e substantiala. Fiecare fond are propriul lui cont si, in consecinta, necesita o documentatie proprie pentru plati.



Controale

O alta chestiune priveste controlul facut de autoritatile guvernamentale. Stabilirea unui singur controlor, avand numai el autoritatea de a face controlul, ar asigura un mecanism mai transparent si mai previzibil pentru punerea in aplicare a reglementarilor privind plata impozitelor.

Cei mai potriviti controlori sunt departamentele de control fiscal si financiar din cadrul institutiilor de stat din subordinea Ministerului Finantelor.

Acesta are dreptul sa controleze orice firma care presteaza servicii pentru organismele guvernului sau le aprovizioneaza cu bunuri. Aceste departamente trebuie aduse la un nivel profesionist de eficienta si responsabilitate.

Nici o alta organizatie n-ar trebui sa aiba dreptul de a controla in numele guvernului, in afara cazurilor in care, din motive bine intemeiate si urmand standarde precis definite, aceste corpuri de control solicita interventia unei terte parti.

Orice alt organism interesat, cum ar fi o agentie sau un minister care administreaza un fond special, ar trebui sa apeleze la Ministerul Finantelor pentru a obtine informatii.

In momentul de fata, sunt prea multe organisme oficiale care par sa aiba autoritatea de a controla firmele. Pe langa departamentele de control fiscal si financiar din cadrul institutiilor de stat din subordinea Ministerului Finantelor, orice agentie care administreaza un fond special, Garda Financiara (care face parte si ea din Minsiterul Finantelor) si Curtea de Conturi sunt toate implicate in controlarea firmelor particulare.

Desi responsabilitatile Curtii de Conturi constau in controlarea institutiilor de stat, Curtea a controlat recent firme particulare pentru a identifica "prejudicii aduse statului".

Cu toate ca exista o lege noua care limiteaza autoritatea Curtii de Conturi la ministere si agentii guvernamentale, firmele nu sunt, in general, informate de asta si nu fac plangere impotriva controlorilor, nici nu le interzic accesul.

In medie, firmele sunt controlate de nu mai putin de 2-3 organisme diferite, uneori si mai multe, cel putin o data pe an. Inspectiile din partea diverselor autoritati (dintre care unele nu au competenta ceruta), vizand documentele financiare, sunt prea dese. Informatia necesara din punct de vedere fiscal se gaseste in declaratiile de impozitare completate de firma.

Restul informatiilor nu priveste guvernul, decat daca declaratia de impozitare ridica probleme si justifica un control. Decizia de a controla nu trebuie sa fie la bunul plac al guvernului, iar practicile de control trebuie standardizate, controlorii urmand cu regularitate cursuri de pregatire.

Firmele sunt controlate de numeroase agentii; unele sunt controlate de mai multe ori, de mai multe agentii. Garda Financiara controleaza sistematic firmle, cu "controale" neanuntate, si se stie ca negociaza amenzile impuse in astfel de controale.

Garda Financiara urmareste, in alte privinte, scopuri justificate, ca plata taxelor vamale si facand investigatii, la cererea oficiala a departametnelor de control fiscal si financiar din cadrul institutiilor de stat din subordinea Ministerului Finantelor, pe baza dovezilor care sa justifice controlarea unei firme. Dovezile trebuie sa indice activitati ilegale, cum ar fi evaziunea.

Autoritatea Garzii Financiare se sprijina pe o numire politica, nu pe una birocratica, non-politica. Garda e singurul corp din structura Ministerului Finantelor aflat in aceasta situatie.

Garda Financiara poate face cercetari din proprie initiativa, nu numai cu raspuns la cererea autoritatilor financiare.

Cu o pregatire inegala si nesupravegheata in actiunile sale de "control" neanutat, Garda are nevoie de un management profesionist, proceduri transparente si imunitate la influente politice.

Rezultatele sondajului facut de IRIS arata ca firma-tip a trecut in 1999 prin 3 sau 4 inspectii, conduse de diverse autoritati fiscale de nivel national.

Firma-tip declara ca aceste inspectii au dus la plata unor taxe oficiale si aditionale intre 3.300.000 si 11.572.000 lei, in 1999. In plus, inspectiile au costat firmele intre 6 si 13 zile de lucru.

Autoritatile fiscale locale au inspectat si ele firma-tip de 3 pana la 5 ori, costurile in bani si in timp mergand de la 1.850.000 la 7.118.000 lei si de la 7 la 19 zile de lucru.



Indosarierea bilanturilor contabile

Cerinta ca firmele sa aiba un sistem de indosariere e necesara pentru statisticile nationale. Aceasta cerinta se refera la indosarierea bilanturilor contabile. A pregati si indosaria bilanturi contabile e o operatiune care ia timp si nu serveste decat la tinerea evidentelor.

Firmele sunt obligate sa aiba la dosar un bilant contabil anual separat de situatia impozitelor, potrivit legii de functionare a firmelor. Acest bilant nu coincide, nici nu se asociaza cu documentele doveditoare pentru calcularea impozitelor.

Firmele sunt obligate sa intocmeasca bilantul contabil separat de formularistica necesara platii taxelor. Acesta nu coincide si nu se asociaza cu completarea formularelor pentru plata impozitelor. Bilantul e indosariat la contabilul sef din Ministerul Finantelor, iar controlorii n-au acces la el.



Exemple de buna-practica si recomandari

Procedurile de plata a impozitelor in Statele Unite sunt relativ clare, in comparatie cu Romania. Contribuabilii federali completeaza formularele necesare, care uneori pot fi complicate, si depun aceste formulare la un birou al autoritatii centrale, care incaseaza impozitele, si tot acolo le si platesc.

Impozitele statale se platesc oarecum in acelasi fel, iar impozitele locale, cum sunt cele pe proprietate, sunt platite autoritatilor locale in drept.

Prin contrast, principala problema in Romania, pe langa faptul ca sunt atat de mult impozite, este multimea hartiilor care trebuie completate pentru fiecare tip de impozit si fiecare cont in care se face plata; in plus, exista si problema comisioanelor bancare percepute pentru fiecare operatiune.

Aceste proceduri trebuie unificate si simplificate. Se recomanda apoi ca Ministerul Finantelor sa-si deschida un birou la minister si in alte locuri, de unde contribuabilii sa poata primi formulare si informatii privind procedurile.

Platitorii de impozite trebuie sa poata obtine informatii despre impozitele care trebuie platite, ca si despre felul in care sunt interpretate reglementarile asupra impozitelor. Aceste interpretari trebuie facute publice si trebuie sa provina dintr-o sursa unica si independenta, pentru a fi consecvente.

In sfarsit, fondurile speciale au nevoie de justificare si revizuire, ca si procedurile de control. Rolul si anvergura autoritatii Garzii Financiare trebuie revizuite in profunzime, iar metodele sale de inspectie trebuie sa aiba o justificare.



Sursa: The Center for Institutional Reform and the Informal Sector, University of Maryland College Park, MD USA

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO