Analiză

Producatorii de vin se orienteaza spre hoteluri, restaurante si catering pentru vanzari mai mari

06.04.2006, 00:00 41

Investitiile de peste 400 mil. euro atrase anul trecut de hoteluri, restaurante sau baruri i-au determinat pe producatorii din industria vinului sa-si adapteze strategiile catre segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante, firme de catering). Murfatlar si Cotnari au intrat de anul trecut cu branduri exclusive pentru HoReCa, iar Cramele Recas a facut aceeasi mutare in acest an.

"In locatiile HoReCa se slefuiesc gusturi, se intra in contact cu noile tendinte si se definesc obiceiuri de consum", spune Daniel Negrescu, brand manager al companiei Murfatlar, unul dintre cei mai importanti producatori de vinuri de pe piata locala.

Astfel, pentru producatori, restaurantele si hotelurile sunt o modalitate eficienta de crestere a business-ului, dar si una de educare a consumatorului ce ulterior are efecte benefice si asupra vanzarilor din canalul off premise (n. red. - cumparaturile pentru acasa).

Segmentul HoReCa detine 27,8% din piata bunurilor de larg consum, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata MEMRB. Hiper si supermarketurile, magazinele de tip cash & carry, discounterii, magazinele traditionale mari, grupate de MEMRB in categoria "grocery" detin 52% din piata. Acestora li se adauga farmacii si magazine de cosmetice, cu 8,1%, magazine specializate cu 1,4% si benzinarii si chioscuri cu 10,8% din piata.

Potrivit reprezentantilor Murfatlar, consumul de vin imbuteliat din Romania, specific canalului on premise, este foarte scazut, circa 3 litri/cap de locuitor/an, fata de 60 de litri in tari precum Franta sau Italia, din cauza autoconsumului. Potrivit unor estimari, consumul total de vin in Romania este de 20 de litri pe cap de locuitor, cifra care include insa si autoconsumul si consumul de produse vrac.

"Urmand trendul existent pe pietele externe, am sesizat din timp importanta si potentialul segmentului, motiv pentru care am lansat gama Trei Hectare. E o gama croita pe un anumit profil de consumator si pentru un anume tip de locatie. Ea se diferentiaza de celelalte produse ale noastre", adauga Negrescu.

El mai spune ca avand in vedere consumatorul caruia se adreseaza, brandul Trei Hectare a fost pozitionat ca unul exclusivist. Potrivit reprezentantilor Murfatlar vanzarile Trei Hectare au crescut anul trecut cu peste 50%, in timp ce cota de piata a Murfatlar pe HoReCa a crescut de la 28% in decembrie 2004 la 31% in august 2005.

Murfatlar este prezent cu gama Trei Hectare in majoritatea locatiilor HoReCa din segmentul superior. "Vanzarile sunt proportionale cu gradul de dezvoltare al canalului. Bineinteles ca Bucurestiul sta foarte bine din acest punct de vedere, dar nici Brasovul, Valea Prahovei, Constanta sau Timisoara nu sunt mai prejos", mai spune Negrescu.

Dezvoltarea segmentului a fost sesizata si de alti producatori, care au lansat produse noi destinate exclusiv vanzarilor din HoReCa. Altii, prezenti doar pe acest segment, nici nu iau in calcul comertul traditional.

Cramele Recas, cel mai mare complex de vinificatie din Banat, a anuntat investitii de peste 500.000 de euro pentru lansarea unui brand premium, La Putere, destinat exclusiv segmentului HoReCa. Noul produs al Crame-lor Recas a fost distribuit initial pe piata daneza, iar modul in care au raspuns consuma-torii de acolo i-au asigurat pe reprezen-tantii companiei ca pot livra produsul si pe piata locala.

"Rezultatele inregistrate pe piata daneza ne-au incurajat sa ne axam pe acest segment elitist", spune Philip Cox, director comercial al companiei.

El completeaza ca gama La Putere se adreseaza segmentului HoReCa la nivel national. "Produsele din aceasta gama vor fi distribuite atat in Banat, cat si in toate celelalte centre ale tarii", spune Philip Cox.

Vanzarile noilor produse nu vor detine mai mult de 5% din totalul vanzarilor Cramelor Recas, deoarece este o gama exclusiva, limitata din punct de vedere cantitativ.

Produsa in acest moment intr-o serie limitata, 90.000 de sticle, gama cuprinde soiurile Cabernet Sauvignon, Merlot, Feteasca Neagra, Feteasca Regala, Riesling si Sauvignon Blanc.

Lansarea unui nou brand pe piata locala reprezinta o decizie strategica a companiei, care intentioneaza sa devina mai vizibila pentru consumatorul roman, dupa ce peste 60% din vanzarile anuale erau destinate pietelor externe, spun oficialii.

Tot o decizie strategica a luat si compania Cotnari, cand a decis sa lanseze la jumatatea anului trecut gama "Selectie de vinuri albe" destinata segmentului HoReCa. Gama cuprinde Chateau Cotnari (sec), Blanc Cotnari (demisec), Grasa de Cotnari 2000 (dulce) si Busuioaca de Moldova (dulce). Pentru a-si asigura o cat mai mare vizibilitate pe acest segment Cotnari a apelat si la promotii, degustari, dar si actiuni menite sa fidelizeze consumatorul.

Un alt producator, Casa Davino, care detine 60 de hectare de vie in zona Dealul Mare, vinde anual 200.000 de sticle de vin doar in hoteluri si restaurante, compania nefiind prezenta pe canalul off premise.

"Am incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 2 milioane de euro, la acelasi nivel cu 2004, pe baza vanzarilor din hoteluri si restaurante", a declarat Dan Balaban, unul dintre actionarii Casei Davino. Balaban precizeaza ca vanzarile din HoReCa asigura un grad de stabilitate, insa compania nu urmareste nici cresterea productiei, nici atingerea unei cote de piata. Casa Davino vinde anual 200.000 de sticle de vin.



O piata de 350 mil. euro, cu modificari minore

In 2005, anul in care pierderile din viticultura au depasit 120 de milioane de euro, producatorii locali au tinut sa nu piarda nici un procent din cotele de piata detinute.

Mai mult chiar, producatorii au cautat sa identifice cat mai multe oportunitati care le-ar fi putut creste afacerile.

Cel mai probabil, efectul unor recolte injumatatite in cazul unora dintre producatori se va vedea in vanzarile din anii urmatori, cand s-ar putea inregistra modificari in topul celor mai importanti producatori de vinuri de pe piata locala. Pana atunci insa, rezultatele anuntate de producatori pentru 2005 indica o singura modificare. Cel putin in top 5.

Murfatlar Romania a anuntat pentru 2005 o cifra de afaceri de 30 de milioane de dolari (25 mil. euro), in crestere cu 20% fata de 2004. Aceasta in conditiile in care producatorul de vin Vincon din judetul Vrancea a anuntat in aceeasi perioada afaceri de peste 100 de milioane de lei (28 mil. euro), in crestere cu 50% fata de 2004. Ultimele date oficiale prezentate de Vincon pe piata Rasdaq indicau o cifra de afaceri de aproape 16 milioane de euro in primele noua luni ale anului trecut. Potrivit presedintelui Consiliului de Administratie al Vincon Vrancea, Luchi Georgescu, compania estimeaza in acest an o crestere de 30% a cifrei de afaceri, pana la 130 de milioane de lei (35 mil. euro).

Pe de alta parte, cotele de piata anuntate de cei doi producatori arata o alta situatie. Astfel, Murfatar avea anul trecut o cota de 32% din piata, in timp ce Vincon avea o cota valorica de 10,2% pe piata vinurilor de soi si 19% pe piata vinurilor de masa, potrivit reprezentantilor companiilor.

Reprezentantii Murfatlar intentioneaza sa pastreze si in acest an ritmul de crestere de 20%, situatie ce va duce afacerile companiei spre 36 de milioane de dolari (30 mil. euro).

Unul dintre obiectivele Murfatlar in acest an se refera la pietele externe si la dezvoltarea exportului. Acesta reprezinta circa 15-20% din cifra de afaceri a companiei, iar principalele destinatii pentru export sunt SUA, Marea Britanie, Germania, Finlanda, Danemarca, Israel si Japonia. Printre tarile targetate de Murfatlar se numara China si Rusia. Compania detine peste 2.600 de hectare de vie, iar in 2005 productia de struguri a fost de 18.000 de tone. In ultimii patru ani, Murfatlar a investit peste 9 milioane de dolari (7,4 mil. euro) in tehnologie

Pe de alta parte, Vincon a imbuteliat in 2005 peste 23 de milioane de sticle, majoritatea de vin. Potrivit datelor companiei, pe piata vinurilor super premium, Vincon a inregistrat in perioada august-septembrie 2005 o crestere valorica a cotei de piata de 1,8%, prin intermediul vinului Beciul Domnesc.

Vincon Vrancea exploateaza in prezent peste 2.150 de hectare de vita de vie, amplasate in mai multe regiuni viticole: Panciu, Odobesti, Cotesti, in Dealu Mare, Podisul Dobrogei, in cadrul Centrului Viticol Chirnogeni si in podisul Moldovei, in regiunea Husi.

Compania comercializeaza peste 120 de produse, iar vinificatia se face in cele 20 de crame a caror capacitate de procesare si depozitare este de peste 50.000 tone/sezon.

Jidvei este al treilea jucator local de pe piata vinului.

Spre deosebire de concurentii sai, Jidvei a decis sa investeasca si in afaceri imobiliare. In aceste conditii, Jidvei a inregistrat pe primele noua luni ale anului trecut vanzari de peste 12,5 milioane de euro, in crestere cu aproximativ 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Urmand acest trend ascendent, valoarea vanzarilor anuntate pentru sfarsitul anului trecut a ajuns la 20 mil. euro.

Jidvei exploateaza circa 1.400 de hectare de vita-de-vie, din care peste 1.000 de hectare proprii. Compania produce vinuri de soi in principal sub marca Jidvei, vinars sub aceeasi marca si spumante.

Cotnari a fost printre putinii producatorii de vinuri a caror productie de struguri nu a fost afectata anul trecut, reprezentantii anuntand o recolta de 10 milioane de kilograme de struguri de pe cele 1.300 ha de vita de vie pe care le detine.

In 2005, Cotnari a inregistrat o cifra de afaceri de 65 de milioane de lei (17 mil. euro), in crestere cu 20% fata de 2004. Profitul net a fost de 2,6 milioane de lei (0,7 mil. euro). Tot anul trecut, compania a vandut peste 8,4 milioane de sticle de vin, adica in jur de 6,2 milioane de litri.

Producatorul iesean cultiva aproximativ 1.300 de hectare de plantatii de vie.

In topul celor mai importanti producatori de vinuri se mai afla si grupul Halewood Romania, cel mai mare exportator de vinuri de pe piata locala. Halewood a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 11 mil. euro, cu 18% mai mare decat in 2004. Pentru acest an, compania estimeaza o crestere de 25% a vanzarilor si o cifra de afaceri de peste 14 milioane de euro. Un alt exportator din top 3, Cramele Recas, a raportat in 2005 afaceri de 6,4 mil. euro.

Piata vinurilor s-a ridicat anul trecut la 350 de milioane de euro, potrivit Patronatului National al Viei si Vinului. Anul trecut, producatorii de vin au vandut pe pietele externe doar 270.000 de hectolitri, fata de peste 375.000 de hectolitri in 2004. Valoric, exporturile de vin au scazut cu 18% pana la 17,8 mil. euro.

Cei mai importanti exportatori de vin din Romania sunt Halewood International, Vinia, Cramele Recas si Provinum.

dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO