Analiză

Ploile si deprecierea euro prefigureaza unul dintre cei mai slabi ani pentru litoral

12.07.2005, 20:19 25

Anul 2005 va aduce o scadere dramatica a cererilor pentru litoralul romanesc, pe fondul micsorarii preturilor la pachetele externe din cauza deprecierii euro fata de leu cu 10-15%, dar si a ploilor care au lasat ferestre mici de zile cu soare in aceasta vara.

AgenTiile si hotelierii spun ca 2005 este estimat a fi unul dintre cele mai slabe sezoane din ultimii ani, mai ales datorita pierderilor inregistrate in prima luna de sezon, cu vremea nefavorabila, cand gradul de ocupare a fost la jumatatea celui din aceeasi perioada in alti ani.

Potrivit datelor furnizate de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Turism, anul trecut s-a inregistrat prezenta a 924.242 de turisti pe litoralul romanesc, cu 8 procente mai mult decat in 2003.

Durata sejurului a fost, in 2004, de 7,5 zile pentru turistii romani si de 5,9 zile pentru cei straini, iar gradul de ocupare al hotelurilor per total in sezonul trecut a fost de 49,70%, in crestere si acesta cu 8,23 de procente fata de sezonul precedent. Insa anul acesta, asupra turismului la Marea Neagra planeaza o lumina sumbra.

"Apreciem o scadere a cererii de circa 30% fata de anul 2004", spune Lucia Morariu, directorul operatorului de turism Eximtur. Preturile vacantelor externe au ramas, in general, la nivelul anului trecut, in euro, iar moneda europeana este, in 2005, 3,7 lei, ceea ce, fata de valoarea de 4,2 lei din 2004, inseamna ieftinire, a continuat reprezentanta Eximtur.

Pe litoralul romanesc, spune Morariu, preturile au crescut cu 10%, datorita cresterii esentiale a tarifelor la consumurile de baza ale hotelierilor (gaz, curent, combustibil, apa, taxe diverse. "In tari precum Tunisia sau Turcia, au existat facilitati la nivelul investitorilor din turism, care au si permis adoptarea de tarife competitive. In Romania, in afara de cota de 9% TVA redusa numai pentru cazare si mic dejun inclus nu exista alta facilitate, costurile trebuie acoperite la valoarea lor reala", declara Morariu.

"Fiecare administrator de hotel trebuie sa isi acopere aceste costuri cumva, altfel se lasa de afaceri", a explicat reprezentanta Eximtur.

Un motiv al preturilor ridicate consta in durata scurta a sezonului turistic estival in Romania, in comparatie cu alte tari, spune lidera Eximtur.

"Turcia, de exemplu, are sezon din aprilie pana in octombrie. In Romania, hotelierii sunt in situatia de a-si acoperi costurile intr-o perioada mult mai scurta, ceea ce genereaza, de asemenea, tarife mai ridicate".

Totodata, Morariu spune ca tarifele de pe litoralul romanesc in lunile iulie si august sunt in mod clar mai mici fata de cele pe destinatii externe in aceeasi perioada si in conditii comparabile de confort.

"Litoralul Marii Negre ramane principala destinatie pentru turistii romani care, prin traditie, petrec o vacanta cu familia la mare, chiar daca aleg si o destinatie externa in plus", a conchis Morariu.

Din noiembrie 2002, Eximtur este agent acreditat al grupului german TUI, urmatorul an financiar aducand companiei romanesti o crestere cu 52,6%, fata de anul precedent. Anul trecut, compania a raportat o cifra de afaceri de 14,6 milioane de euro. In prezent, societatea are reprezentante in Cluj, Timisoara, Sibiu, Baia Mare si Bucuresti, la care se adauga o retea de 250 de agentii partenere.

Pe litoralul romanesc exista si hoteluri de lux, care practica preturi si servici pe masura. Si la acestea tarifele au scazut, direct proportional cu fluctuatiile economiei, insa tinta unei astfel de institutii o reprezinta, de obicei, persoane cu mijloace materiale destul de consistente, indivizi pentru care o diferenta de 10 euro la pretul pe o noapte nu constituie o diferenta considerabila.

"Preturile sunt mai mici fata de sezonul 2004 datorita cursului euro, care a scazut fata de anul trecut si datorita scaderii cotei TVA pentru cazare", spune Angela Zahiu, director general al Best Western Hotel Savoy din Mamaia, cotat la 4 stele. Preturile practicate de Savoy variaza intre 456 lei grei (127 de euro) si 798 de lei grei (220 de euro) pe noapte, in functie de tipul de camera ales. Potrivit reprezentantei hotelului, gradul de ocupare este de 90%, in urma colaborarii cu aproximativ 600 de agentii de turism. O mare parte a hotelurilor practica tarife diferite pentru zilele lucratoare si week-end. "In cadrul contractelor cu agentiile de turism exista tarife diferentiate in week-end fata de restul saptamanii, tarifele scazand cu 30% pentru un sejur mai mare de 4 nopti", a adaugat reprezentanta Savoy.

Pentru hotelurile de pana la trei stele, conditia pentru a se mentine pe piata este atragerea clientilor din categoria sociala cu venituri medii si mici. De foarte multi ani, o mare parte a acestor hoteluri se alimenteaza cu turisti veniti prin sindicate, sau cu asa-numitii turisti de week-end, adica familii care vin cu masina la sfarsit de saptamana pentru cateva zile de soare si distractie la malul marii. Dar, o data cu aparitia pachetelor de turism in strainatate la preturi extrem de avantajoase (tarifele incep de la circa 130 de euro pentru un sejur de 6 zile), turismul de familie s-ar putea transforma intr-o experienta de vacanta combinata cu vizitarea unor tari straine. Si atunci singurul mijloc de a se mentine in competitie de care dispun hotelurile si statiunile de pe litoral este acela de a jongla la nivelul preturilor.

"Preturile practicate de societatea noastra sunt la nivelul celor de anul trecut", spune Camelia Nistor, sef birou marketing la Firma Olimp Estival, care administreaza hotelurile Panoramic, Amfiteatru, Belvedere (in Olimp) si Neptun (in statiunea cu acelasi nume). "In acest sezon, gradul de ocupare la cele 4 unitati hoteliere este slab, cauzele fiind starea proasta a vremii, examenele si admiterile la licee si facultati, care se intind pana la jumatatea lunii iulie, posibilitati scazute de distractie, precum si lipsa investitiilor", a adaugat Nistor.

Numarul turistilor straini a scazut anul acesta fata de 2004, spune reprezentanta Olimp Estival, strainii optand pentru alte piete.

Potrivit acesteia, sejurul pe litoralul romanesc dureaza intre 6 si 8-10 zile, iar turistii vin pe litoral mai degraba prin intermediul agentiilor de turism decat pe cont propriu.

@ Numarul turistilor romani pe litoralul romanesc a fost anul trecut de 809.213 persoane, fata de 771.359, in 2003, in crestere cu 5,0%.

@ Numarul turistilor straini pe litoralul romanesc a fost anul trecut de 115.029, in crestere cu 36% fata de 2003, cand a fost de 84.561.

@ Durata sejurului a fost in medie de 6,1 zile in anul 2004, mai ridicata decat cea a anului precedent, cand era de 5,8 zile;

@ Turistii straini au o durata a sederii de 7,5 zile, iar cei romani de 5,9 zile.

Preturile pentru un sejur variaza in functie de perioada aleasa, dar si de numarul de stele la care este cotat hotelul. Preturile sunt pentru un sejur de 6 zile per persoana.

@ La 1 stea, 120 lei noi (34 euro)- 355 lei noi (98 euro)

@ La 2 stele, 275 lei noi (77 euro)- 470 lei noi (131 euro)

@ La 3 stele, 530 lei noi (147 euro)- 900 lei noi (250 euro)

@ La 4 stele, 775 lei noi (216 euro)- 1,575 lei noi (438 euro)

@ La 5 stele, peste 3.200 lei grei (900 de euro).



All-inclusive, o varianta pentru care romanii nu sunt pregatiti

Sistemul all-inclusive (totul inclus) se refera la pachete turistice in care hotelul asigura cazarea, precum si mesele, in regim de autoservire (bufet suedez sau american).

In acest moment, doar doua hoteluri de pe litoralul romanesc ofera acest serviciu: Orlando (din statiunea Venus) si Tismana (din Olimp). In strainatate, acest tip de serviciu a devenit obisnuit in ultimii ani, iar pachetele de turism extern ofera, de obicei, aceasta optiune. Mai mult, unele hoteluri din strainatate nici nu au sistemul obisnuit de servire a mesei.

Adoptarea acestui tip de servire, spune Camelia Savu de la Paralela 45, ar duce la o crestere de circa 30 de procente in preturile practicate, insa ar avea rezultate benefice pe termen lung.

"La noi, exista doar 2-3 hoteluri care practica acest sistem. In Bulgaria, aproape toate sunt asa." Turistul roman oricum plateste mai mult mergand la restaurant zilnic, spune reprezentanta turistica, dar hotelierii se tem ca adoptarea unei astfel de schimbari nu le-ar fi benefica deocamdata.

"Reprezentantii hotelurilor spun ca este un sistem scump si ca piata nu este pregatita." Pachetul in sine ar fi mai scump, a explicat Savu, si, desi in realitate ar fi favorabil clientului, impresia de scumpire ar putea scade cererea.

All-inclusive este un sistem care are si avantaje, si dezavantaje, considera Cristian Balcescu de la CMB Travel. Sistemul da o anumita libertate de miscare turistului, precum si posibilitatea hotelului de a economisi fonduri prin reducerea personalului. Insa, a continuat Balcescu, in ultima perioada all-inclusive a suferit cateva modificari importante. In primul rand, calitatea produselor este medie, iar daca turistul vrea ceva mai bun, trebuie sa plateasca, ceea ce anuleaza ideea de "totul inclus". Apoi, prin scaderea continua a personalului, turistul este obligat sa faca singur din ce in ce mai multe lucruri. Este un serviciu util pentru persoanele care se deplaseaza mai greu in afara hotelului (familii cu copii, batrani, grupuri etc.), insa din ceva de lux a devenit ceva neplacut.

"Exceptand hotelurile foarte scumpe, unde all-inclusive reprezinta o mare cheltuiala, sistemul este o buna afacere", a conchis Balcescu.



Preturi mari pentru servicii defectuoase

"Este clar ca avem de-a face cu o polarizare a pietei", a declarat Cristian Balcescu, presedinte si director general al agentiei de turism CMB Travel.

"Exista oameni care cauta calitate si carora nu le pasa cat platesc. Acestia vor servicii de calitate si stiu exact pentru ce hoteluri opteaza. Vor un personal competent si care nu cauta sa te insele. Lumea s-a saturat de asta", a continuat Balcescu.

Potrivit acestuia, mai exista si o a doua categorie de turisti, cei care cauta oferte, in sezon, la preturi mici, in cadrul hotelurilor de doua stele sau mai putin. Aceste hoteluri, care in sezon sunt cu 60-80% mai ieftine decat cele la hotelurile de 3-4 stele, spune Balcescu, nu sunt foarte importante in extrasezon, atunci cand si hotelurile de lux practica preturi mai reduse. Legat de preturile ce caracterizeaza litoralul romanesc in 2005, Balcescu spune ca nu exista o majorare, asa cum s-a vehiculat in ultimele luni.

"Nu costurile pentru hoteluri sunt cauza problemelor. Oamenii nu stiu cu ce buget sa mearga la mare pentru ca preturile la produsele de consum se schimba de la o zi la alta sau chiar in cadrul unei singure zile. Apa minerala, berea, mancarea au un pret azi si un altul maine", explica Balcescu. Pachetele de pe litoral sunt cam la pret egal cu cele din anumite zone ale Greciei si putin mai ieftine decat cele din Spania, plus ca se economisesc sume importante cu transportul. Insa adevarata problema consta in serviciile de foarte slaba calitatate, a adaugat Balcescu. "Bulgaria tocmai prin asta a cucerit: mancare buna, ieftina si servicii decente", spune reprezentantul CMB. Desi circa 40% din turistii de la nivel national vor opta pentru litoralul romanesc, vom avea cel mult acelasi numar de turisti ca in 2004, a conchis Balcescu.

CMB Travel si-a propus pentru acest an o cifra de afaceri de 6,5 milioane euro, cu 33% mai mult decit in 2004, cresterea avand la baza dublarea veniturilor provenite de la clientii straini si dezvoltarea relatiilor cu companiile.

In cursul anului precedent, agentia a investit circa 50.000 de euro, in special pentru amenajarea sediului central al companiei din Capitala. In ceea ce priveste numarul clientilor, acesta a avansat cu aproape 18%, destinatiile externe preferate fiind Spania, Italia, Franta, Austria, Grecia si Turcia. Turistii care au ales petrecerea concediului in Romania s-au orientat in special spre statiunile Mamaia si Neptun-Olimp, pe litoral, cele de pe Valea Prahovei si spre Baile Felix si Baile Herculane.

"S-a creat o falsa imagine asupra litoralului romanesc", spune Camelia Savu, director de vanzari programe turistice la agentia de turism Paralela 45. Reprezentanta Paralela 45 considera ca litoralul romanesc este competitiv in comparatie cu alte piete.

"Ca si costuri si servicii, hotelurile sunt echivalente cu cele din afara. Problema este ca nu exista varietate, nu sunt posibilitati de distractie, in afara de a face plaja si a merge la discoteci", explica Savu. Potrivit acesteia, litoralul romanesc este competitiv cu oricare alte locatii turistice, singurul dezavantaj anul acesta fiind vremea nefavorabila.

Agentia Paralela 45 si-a deschis o filiala operationala in orasul Cluj-Napoca, si planurile pe anul curent includ inca doua agentii, in Bacau si in Iasi. Din Cluj, reprezentatii agentiei spera sa controleze toata zona Transilvaniei.

Compania isi estimeaza pentru 2005 o cifra de afaceri de 11 milioane de euro, in crestere cu 10% fata de anul precedent. Agentia a explicat previziunea pe fondul cresterii numarului de oameni de afaceri care isi organizeaza deplasarile prin intermediul agentiilor de turism.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO