Analiză

Piata publicitatii simte cresterea consumului, iar industria media se consolideaza

22.12.2003, 00:00 33



Piata de publicitate a inregistrat in acest an una din cele mai sustinute cresteri, de 15-20% ajungand, cel mai probabil, la 150-160 de milioane de dolari. In 2002 piata neta de publicitate s-a ridicat la 120-130 milioane de dolari. Bugetele de advertising au crescut si au aparut noi clienti in urma dezvoltarii mai rapide a unor sectoare - auto, financiar, imobiliar, constructii, electrocasnice. In ciuda faptului ca pe piata au aparut noi posturi TV si noi publicatii, cea mai mare parte a publicitatii se indreapta catre jucatorii puternici, de varf, cu audienta si cu target. Studiile de audienta au inceput sa-si faca efectul din ce in ce mai mult pe piata, adica advertiserii tin cont de datele care rezulta. Aparitia in 2002 a Studiului National de Audienta pentru presa scrisa a schimbat putin peisajul, in sensul ca publicatiile care au audienta si o calitate buna a cititorilor atrag cele mai mari venituri din publicitate. De asemenea, ziarele de nisa care pot dovedi ca au un public premium reusesc sa capteze atentia advertisrilor din ce in ce mai mult. Pe presa scrisa, piata de publicitate a inregistrat un ritm de crestere mai ridicat decat al intregii piete, peste 20%, daca nu chiar mai mult. Cel mai probabil, cifrele de final de an vor indica o piata neta de publicitate pentru presa scrisa de 35-38 milioane de dolari.



Si piata de publicitate radio a crescut, dar nu intr-un ritm extrem de ridicat. Aceasta piata se ridica la 6-8 milioane de dolari.



Concurenta din ce in ce mai mare pe piata serviciilor financiare a impus jucatorilor sa-si promoveze produsele mai mult in media. De asemenea, promovarea creditelor de consum si in rate a dus la un salt extraordinar pe piata electrocasnicelor. Marile retele si-au promovat puternic produsele si serviciile, investind milioane de dolari in publicitate.



Si piata auto a crescut sustinut, promovarea masinilor figurand in topul aparitiilor publicitare.



Nu prea au fost domenii unde s-a inregistrat o scadere mare a promovarii produselor.



Piata media incepe sa se consolideze din ce in ce mai evident. Liderii pietelor TV, radio, presa scrisa si reviste devin din ce in ce mai puternici, castigand in audienta si cititori. Pe piata TV, Pro TV, Antena 1 si TVR incep sa lase in urma celelalte posturi. Pe piata cotidianelor tabloidul Libertatea si Evenimentul zilei si-au consolidat pozitia, diferenta dintre celelalte ziare fiind destul de mare. De asemenea, ziarele de nisa au castigat cititori si audienta, cel mai bun exemplu fiind Ziarul Financiar, care a inregistrat o crestere de 8%, si un plus de peste 50% in atragerea de publicitate. Ziarele de mijloc pierd constant teren, editorii anuntand pentru acest an o incercare de revitalizare a acestora.



Acum toti jucatorii de pe piata asteapta noul an, care se anunta si mai bun, avand in vedere ca sunt cateva evenimente care vor atrage volume mari de publicitate - Olimpiada, Campionatul european de fotbal si alegerile. De asemenea, nu sunt semne ca se vor inregistra scaderi pe domeniile traditionale. Mai mult ca sigur ca 2004 se va anunta ca fiind unul din cei mai buni ai pentru toata piata media, atat din punct de vedere al publicitati, cat si al audientei.





Ringier a preluat Evenimentul zilei



Trustul elvetian Ringier a achizitionat in toamna al doilea ziar din Romania, Evenimentul zilei, consolidandu-si substantial pozitia pe piata presei scrise.



In acest moment, Ringier detine primele trei cotidiene - Libertatea, Evenimentul zilei si Pro Sport, la care se adauga celelalte publicatii - Capital, TV Mania, Unica etc. Ringier mizeaza puternic pe piata media romaneasca, considerand ca integrarea Romaniei in Uniunea Europeana va insemna o crestere puternica a afacerilor grupului. Preluarea Evenimentului a fost o surpriza, avand in vedere ca vanzatorul era cel mai mare trust de presa din Europa, Bertelsmann. Germanii au iesit din afacerile cu presa scrisa din mai multe tari din zona, acestea fiind preluate de Ringier.





Lupta dintre Pro Sport si Gazeta sporturilor



In vara acestui an, intreaga echipa de la Pro Sport a plecat la Gazeta Sporturilor, cotidianul rival. Pro Sport tocmai fusese cumparat la sfarsitul anului trecut de Ringier de la trustul Media Pro. Aceasta plecare a zdruncinat putin operatiunile din Romania ale trustului Ringier, care a fost nevoit sa aduca oameni peste noapte pentru a edita ziarul. Elvetienii au investit puternic in marketing si au redus pretul pentru a mentine ziarul pe linia de plutire. Intre cele doua cotidiene se va da o lupta stransa pentru locul intai pe piata presei sportive.





Lansarea revistelor de stiinta si cunoastere



In acest an, piata revistelor de stiinta si cunoastere s-a imbogatit. Trustul Sanoma Hearst a lansat editia in limba romana a National Geographic, iar Ziarul Financiar a lansat revista Descopera, ca un supliment lunar la ziar. Inca trei reviste de acest tip - Geo, Discover si Scientific american, editate de Univers Publishing au iesit pe piata . Astfel, cititorii au de unde alege.





Lupta la varf pe TV



In vara acestui an, piata TV a fost martora uneia din cele mai importante lupte dintre liderul pietei, Pro TV si postul Antena 1. In incercarea de a ataca suprematia Pro TV, Antena 1 si-a schimbat politica, atragand mai multe vedete de la postul rival. Dupa cateva luni de lupta, indicatorii de audienta arata ca Pro TV nu a suferit deloc in urma acestor plecari de oameni, ci dimpotriva s-a intarit si mai mult. Pe 1 decembrie, de ziua nationala si de ziua postului, Pro TV a batut toate audientele din Romania, stabilind noi recorduri. Si pe piata de publicitate Pro TV conduce detasat, cea mai mare parte a bugetelor de publicitate fiind indreptate catre acest post.



Daca piata de publicitate pe TV a crescut cu 15-20% in acest an, Pro TV a inregistrat un ritm de crestere de 40-50%.





Aparitia unor noi posturi TV



Grupul fratilor Micula, cu afaceri in industria bunurilor alimentare, a lansat postul TV National in toamna acestui an. Investitia s-a ridicat la aproape 20 de milioane de dolari, fiind unul din cele mai moderne posturi TV de pe piata. De asemenea, in decembrie s-a lansat Alpha TV, dedicat Bucurestiului. Acest post apartine puternicului sindicat Petrom.



Aceste posturi au aglomerat si mai mult piata TV din punct de vedere numeric, dar ponderea lor in audienta si pe piata de publicitate este extrem de mica.





Rebrandarea unor posturi de radio



Radio Contact, unul din primele posturi din Romania si-a schimbat numele, devenind Kiss FM. Omul de afaceri Calin Popescu Tariceanu a preluat pachetul majoritar de actiuni si a angajat o firma de management sa se ocupe de administrarea postului.



Reteaua Uniplus a fost preluata de Cristian Burci, cel care controleaza Prima TV. El i-a schimbat numele in Radio Star.



Sindicatele din Petrom au cumparat actiuni la postul Radio Total, extinzandu-si interesele in industria media.





Creatia publicitara - cel mai bun an



Pentru firmele de advertising, 2003 a fost cel mai bun an din punct de vedere al premiilor obtinute. Headvertising a obtinut un "Golden watch" la Festivalul international de publicitate de la Portoroz. Graffiti BBDO se numara printre castigatorii celei de a saptesprezecea editii a Epica Awards. De asemenea, mai multe agentii au obtinut premii la diferite festivaluri, ceea ce arata ca creatia romaneasca se imbunatateste de la an la an.
cristian.hostiuc@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO