Analiză

Piata mobilei profita de pe urma boom-ului imobiliar si se pregateste sa treaca de 1 mld. euro

Piata mobilei profita de pe urma boom-ului imobiliar si se pregateste sa treaca de 1 mld. euro

Click pentru imaginea marita

14.12.2007, 13:57 102

Importurile vor mentine si ele ascensiunea din 2007 si vor continua sa acapareze tot mai mult dintr-o piata, care, potrivit estimarilor ZF, va trece de 1 mld. euro in acest an. La nivelul anului 2006, importurile reprezentau 30% din vanzari, in usoara crestere comparativ cu 2005.
De cealalta parte, exporturile vor continua sa dea dureri de cap producatorilor, care vor fi obligati sa gaseasca alternative pentru a se mentine pe linia de plutire. Reducerea productiei, care are drept cost social reducerea numarului de angajati, vanzarea activelor sau investitiile majore in upgradare si design sunt principalele masuri pe care jucatorii romani le-ar putea incerca in 2008.
De asemenea, relocarea marilor fabrici din centrul oraselor, sub presiunea dezvoltatorilor imobiliari sau a retelelor de hipermarketuri, este un trend care va continua sa se accentueze anul viitor.
Dar daca la nivelul productiei, situatia este departe de a fi favorabila producatorilor, in retail jucatorii vor profita de conjunctura favorabila creata de contextul economic general si de majorarea veniturilor.
"Cred ca in 2008, ritmul de crestere in comertul cu mobilier din Romania se va pastra undeva in jurul valorii de 10-15%. Dezvoltarea proiectelor imobiliare va continua sa aiba un impact semnificativ. Pe de alta parte, cresterea constanta a veniturilor populatiei si definirea tot mai neta a clasei medii, cu nevoile si gusturile sale, se va resimti si in comertul cu mobilier. In cazul Mobexpert, de pilda, acest fenomen a favorizat dezvoltarea celei mai importante parti din actualul segment de clienti", a spus Dan Sucu, presedintele Mobexpert.
Mai putin optimist este Dumitru Petcu, directorul general al producatorului de mobila Alprom Pitesti, care vede avansul pietei in jurul valorii de 6-7%. El vorbeste de asemenea de mentinerea apetitului scazut pentru exporturi al producatorilor cu toate ca ultimele evolutii ale leului in raport cu valutele de referinta sunt favorabile jucatorilor de profil.
"Romania are o capacitate de productie de 1,7 miliarde de euro, din care piata interna poate sa absoarba 600 mil. euro. Din acesta suma importurile contribuie cu 200 de milioane de euro, astfel ca diferenta trebuie sa mearga pe piete externe. Cu toate ca leul s-a depreciat, exista retineri foarte mari din partea producatorilor pentru a merge pe alte piete", este de parere Dumitru Petcu.
Referitor la numarul de angajati la nivelul intregii industrii, reprezentantul Alprom spune ca exista o criza acuta de forta de munca, determinata de persoanele care au plecat la munca in strainatate. Pentru a stopa exodul muncitorilor, compania a marit cu 20% salariile in ultimul an.
In retailul de mobila, cuvantul de ordine este segmentare. Daca pana acum cativa ani marii operatori dominau piata cu magazine de tip generalist, in ultima perioada au aparut si primele retele specializate. Printre primii retaileri specializati se numara cei din domeniul mobilierului de birou, segmentul caracterizat ca avand cele mai rapide ritmuri de crestere. Din acest an insa si-au facut simtita prezenta in piata si companiile precum Nolte Kuchen, Haka Kuche sau Alveus cu mobilier de bucatarie.
"Cred, de asemenea, ca vor avea loc clarificari si la nivelul ofertei magazinelor. Au inceput deja sa apara magazine specializate, care vand doar anumite produse, fie ca e vorba de bucatarii, bai sau saltele. Odata cu extinderea acestor fenomene, se va crea fara indoiala o presiune competitionala pe diverse segmente de produs", a explicat Dan Sucu. Este de asteptat in aceste conditii o crestere a numarului magazinelor specializate, iar ofertele jucatorilor prezenti pe piata se vor clarifica in functie de segmentul de clienti caruia i se adreseaza. Concentrarea ofertei pe paliere de pret si pe categorii de mobilier este de altfel o caracteristica a pietelor mature. Un exemplu clar de maturizare in retailul cu mobila il reprezinta insa piata americana, spre deosebire de cea europeana, unde situatia este destul de neomogena. Pe de o parte exista state precum Marea Britanie, Franta sau Austria cu retele puternic specializate, iar pe de alta parte piete, precum Italia, dominate de producatori, dar fara retele segmentate.
O alta tendinta care se contureaza pe piata locala de mobila o reprezinta parteneriatele dintre jucatori si dezvoltatorii imobiliari.
"Ritmul constructiilor de locuinte in Romania se va mentine si anul viitor. Dezvoltatorii vor continua sa incheie parteneriate in beneficiul propriilor clienti cu diversii furnizori de pe piata, fie ca vorbim de mobila, fie de produse electrocasnice sau de produse bancare. Participam si noi in astfel de parteneriate insa e prea devreme sa cuantificam veniturile. O vom putea face relevant dupa doi-trei ani", a explicat Dan Sucu. Si pentru domeniile conexe, dezvoltarea pe segmentul rezidential se simte la fel de puternic in venituri. Iar furnizorii de aparatura incorporabila sunt numai un exemplu in acest sens.
"Categoric, boomul din imobiliare e unul din motivele rezultatelor bune din retailul electronic in 2007. Categoria cea mai ajutata de dezvoltarile imobiliare este aparatura incorporabila (built-in), unde vanzarile sunt duble in 2007 fata de anul precedent", a spus Lorand Szarvadi, CEO al Domo Retail.
Domo nu are inca niciun parteneriat cu dezvoltatori insa este interesata de acest tip de afacere in viitor. In schimb, in doua magazine Domo de dimensiuni mari (galeriile Real Timisoara si Polus Center Cluj) exista un kitchen studio de aproximativ 200 de metri patrati, unde este expus si comercializat mobilier de bucatarie de la producatorul german Alno
"Aceste showroom - uri se adreseaza in special proprietarilor de apartamente sau case noi, care echipeaza bucatariile de la zero. Pentru acesti clienti oferim solutii integrate care includ consultant, proiectare, transport, montaj si reduceri la aparatura electrocasnica", a spus Szarvadi.
Acest tip de parteneriate va continua sa se dezvolte in urmatorii ani, in conditiile cresterii livrarilor de apartamente.
"Daca luam in calcul doar numarul mare de fabrici existente in acest moment in interiorul oraselor din Romania si care mai devreme sau mai tarziu, va trebui relocate in afara lor, putem sa presupunem ca dezvoltatorii au oportunitatea sa implementeze proiecte imobiliare pe spatii mari, cu numar mare de apartamente. Clientii lor vor fi in castig, avand acces la avantajele obtinute in urma unor astfel de parteneriate, iar furnizorii vor fi si ei interesati sa raspunda prin ofertele lor la cerintele acestui segment de clienti", a continuat Dan Sucu.
Totodata, anul 2008 se anunta a fi anul marilor extinderi in retailul de profil. Mobexpert, liderul pietei de mobila, are in vedere deschideri de patru noi magazine in Romania, la Suceava, Pitesti, Ploiesti si Bucuresti in urma unor investitii de 8 mil. euro. Aceste unitati vor fi dezvoltate in spatii inchiriate.
IKEA, prezenta cu numai un singur magazin, are in vedere extinderea in provincie in urmatorii ani. Potrivit unor declaratii anterioare ale reprezentantilor sai, pentru piata locala planul este de sase pana la opt magazine.
Si retailerul austriac KIKA mizeaza pe piata locala, planul acestuia fiind de opt magazine in cinci ani. KIKA va deschide in toamna anului 2008 primul sau magazin din Romania in Bucuresti, in timp ce pentru 2009 sunt programate unitatile din Timisoara si Oradea.
IKEA si KIKA sunt active pe palierul mediu de pret unde de altfel se pozitioneaza si mare parte din jucatorii locali. Extinderea puternica a acestora va avea ca efect imediat o presiune sporita pe preturi si pe marjele de profit.

Ce-i asteapta pe jucatori in 2008:

O crestere de 10-15%, similara cu cea de anul trecut;
Extinderea unitatilor companiilor deja active pe piata si intrarea de noi retaileri;
O presiune din ce in ce mai mare a importurilor, in special a celor din tarile asiatice, cu preturi mai mici;
Parteneriate intre producatorii de profil si dezvoltatorii imobiliari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO