Analiză

Piata berii: crestere de 9,5% si schimbari spectaculoase in topul competitorilor

10.10.2003, 00:00 137



Perioada iulie - septembrie, decisiva pentru piata berii din Romania, nu a stricat buna dispozitie adusa in randul producatorilor de bere de cresterea de 10% a consumului in primul semestru. Dupa primele noua luni ale acestui an, piata berii continua sa inregistreze unul din cele mai inalte ritmuri de crestere de dupa 1990 - 9,5% si, in plus, nu da voie competitorilor sa se plictiseasca.



Aceasta pentru ca, in afara de cresterea volumului, pe piata a avut loc si o spectaculoasa schimbare a ierarhiei: Interbrew Romania, filiala grupului belgian cu acelasi nume, si-a recastigat pozitia de al doilea competitor, depasind SAB Miller, in urma unei cresteri de 36%.



Brau Union continua sa ramana liderul detasat al pietei, in ciuda scaderii usoare a cotei de la 33,8% la 33,2%, iar Tuborg Romania isi mentine ritmul ridicat de crestere din ultimii ani, ajungand de la o cota de 6% in 2002 la una de 6,8%.



Interbrew a pierdut pozitia de al doilea competitor de pe piata in 2001, cand SAB Miller, al doilea producator mondial de bere, a cumparat Bere Timisoreana si a crescut de la o cota de piata de aproximativ 10% la una de circa 15%. La sfarsitul primelor trei trimestre din 2002, SAB Miller avea o cota de piata de 14,5% iar Interbrew una de 12,3%.



Desi diferenta dintre cei doi competitori parea confortabila, ierarhia s-a modificat anul acesta, cand Interbrew a lansat Beck's pe segmentul marcilor premium international si Bergenbier la sticla de palstic (Q Pack).



"Beck's si Bergenbier Q Pack au fost foarte bine primite de piata. De altfel, cele doua marci, alaturi de Stella Artois raman principalele motoare de crestere pentru noi", afirma Mihai Albu, director general al Interbrew Romania.



Lansarea Beck's a fost evenimentul anului pe piata romaneasca a berii, marca germana fiind primul competitor serios pentru Tuborg pe segmentul premium international.





SAB Miller: in curand vor veni surprizele



Si SAB Miller, proprietarul marcilor Ursus si Timisoreana, a tintit anul acesta segmentul premium international, insa berea lansata - Holsten nu a beneficiat de campanii de promovare si, prin urmare, nu a contat in lupta cu Beck's si Tuborg. De altfel, SAB Miller nu a acordat prea mare atentie pana in prezent nici Pilsner Urquell, marca cu care grupul este prezent pe segmentul superpremium , dominat de Carlsberg si Stella Artois.



"Este adevarat, nu am insistat pe promovarea marcilor premium international si superpremium. Lucrurile se vor schimba insa: in curand vor veni surprizele si pe aceste segmente", spune Octavian Buzoianu, director de corporate affairs al Companiei de Bere Romania (SAB Miller Romania).



SAB Miller este concurent cu Interbrew si pe segmentul berilor populare, unde Timisoreana a devenit de anul trecut un competitor serior pentru Bergenbier si Golden Brau.



"Interbrew a avut o strategie de pret agresiva pentru Bergenbier si, probabil, au inregistrat cresteri volumice pentru aceasta marca. Situatia se va schimba insa anul viitor, cand vom avea o replica pe masura", a precizat Buzoianu.



Desi a pierdut locul doi, SABMiller a avut un an bun: vanzarile companiei pe primele noua luni au fost de 1,57 milioane hectolitri, in crestere cu 13,5% fata de aceiasi perioada a anului anterior. Cota de piata a grupului a ajuns astfel de la 14,5% la 15,1%.



"Evolutiile Ursus, in special Ursus Premium, si Timisoreana au fost bune. Calitatea procesului de fabricatie a Timisoreana va fi, de altfel, principala directie in care vor fi orientate investitiile de mai multe milioane de dolari pe care le planificam in perioada urmatoare", afirma Buzoianu.





Tuborg vrea peste 7% din piata in 2003



Desi nu a lansat nici o marca noua anul acesta, Tuborg Romania, parte a grupului danez Carlsberg, a mentinut un ritm ridicat de crestere. Compania a ajuns la o cota de piata de 6,8%, aproape de obiectivul de 7% stabilit in momentul construirii fabricii de langa Bucuresti, in 1997. Cresterea de 22,4% a vanzarilor, pana la peste 700.000 de hectolitri, a survenit in ciuda faptului ca Tuborg, principala marca a Tuborg Romania, a avut de infruntat concurenta Beck's incepand din luna mai a acestui an.



Shachar Shaine, directorul de marketing al Tuborg Romania, spune ca atat cresterea vanzarilor de Tuborg cat si aparitia unor marci concurente noi a dus la cresterea segmentului de bere premium international, nu foarte important ca pondere in totalul pietei pana in prezent.



"Tuborg este lider pe segmentul berilor premium sub licenta si ca urmare ii revine rolul principal in a determina cresterea acestui segment. Competitia este un alt factor care a condus la crestere pe acest segment mic dar cu un potential foarte mare. Atunci cand se lanseaza marci internationale pe segmentele superioare bugetul de promovare este mai mare si ca urmare consumatorul devine mai activ", spune Shaine.



Datorita cresterii vanzarilor de Carlsberg, Tuborg si Skol, Tuborg Romania si-a marit anul acesta capacitatea de productie de la 750.000 de hectolitri la 1 milion de hectolitri. Rezerva de capacitate ii va permite companiei sa depaseasca pragul de 7% stabilit initial pentru cota de piata.



"Credem ca in cativa ani vom ajunge la o cota de piata de 10% si vom ramane liderii marcilor internationale de bere. Acest lucru se va realiza prin investitii in promovarea marcilor din portofoliu si prin lansarea unor idei inovative de promovare pe piata de bere", afirma Shaine.



Directorul de marketing a precizat ca atingerea cotei de piata de 10% si a unor vanzari egale cu noua capacitate de productie vor fi realizate fara lansarea unor marci noi.



Tuborg Romania este un jucator activ pe piata berii si in extrasezon, cand lansarea Tuborg Christmas Brew compenseaza intr-o anumita masura scaderea din vanzari aferenta perioadei de iarna. Compania estimeaza, asadar, continuarea cresterii cotei de piata si in trimestrul patru.



"La sfarsitul anului 2003 cota de piata a Tuborg Romania va fi peste 7%, luand in calcul Tuborg Christmas Brew precum si tendinta de crestere a marcilor Carlsberg si Tuborg peste cresterea pietei", a conchis Shachar Shaine.





Brau Union, din integrare in restructurare



Pentru Brau Union Romania, 2002 si 2001 a fost un doi ani dificili, de "absorbtie" a Brewery Holdings, trei fabrici de bere cumparate in 2000 care au dus grupul austriac la o cota de piata de 36%. In cei doi ani, datorita eforturilor organizatorice si de restructurare a portofoliului de marci, compania a pierdut aproape 3% din piata.



Anul acesta ar fi trebuit sa fie unul de reluare a cresterii cotei de piata pentru Brau Union. Nu a fost insa asa, din cel putin doua motive: la nivel international Brau Union a fost preluata de Heineken (fapt care va influenta structura portofoliului de marci si pe piata romaneasca) iar in Romania compania a inchis fabrica de bere de la Reghin.



Decizia de inchidere a fabricii a venit datorita slabei evolutii a consumului de bere in perioada 2001 - 2002 si supracapacitatii de productie a companiei. Brau Union detine sapte fabrici in Romania, cu o capacitate de productie de 5 milioane de hectrolitri. Anual, vanzarile companiei sunt de aproximativ 4 milioane de hectolitri.



In primele noua luni ale lui 2003, vanzarile Brau Union au crescut cu 7,5% pana la 3,47 milioane hectolitri, sub ritmul de crestere a pietei - 9,5%.



Cota de piata a companiei a scazut, asadar de la 33,8% la 33,2%.



"O evolutie mai slaba la inceputul anului a fost compensata cu rezultate foarte bune in sezon. Vanzarile au crescut cu aproape 15% in perioada iunie-august 2003 fata de aceeasi perioada a anului anterior. Marcile care au inregistrat cea mai buna evolutie au fost GA¶sser, Golden Brau si Bucegi", au precizat reprezentantii Brau Union.



Schimbarile din perioada 2001 - 2003 vor continua pentru Brau Union si cel putin anul viitor. In 2004, grupul ar putea lansa si pe piata romaneasca una din cele doua marci internationale ale olandezilor de la Heineken: Amstel si Heineken.



Portofoliul prezent al Brau Union, cu marci pentru fiecare segment de piata, va trebui astfel restructurat pentru a se face loc pentru Amstel sau Heineken.





Bere Mures, in crestere cu 61,3%



Cea mai spectaculoasa crestere a apartinut anul acesta companiei Bere Mures, "deschizatoarea" segmentului de bere la PET cu marca Newmarkt.



Plecata de la zero in urma cu mai multi ani, Bere Mures a reusit in perioada 2001 - 2003 ritmuri de crestere foarte mari, care a adus compania in postura de al cincilea competitor de pe piata, dupa cele patru multinationale.



In primele noua luni din 2003, vanzarile Bere Mures au crescut cu 61,3% pana la circa 690.000 de hectolitri, compania atingand o cota de piata de 6,6%.



Compania vinde in special bere la sticla de plastic, segment care a ajuns sa detina in 2003 o pondere de aproape 20% din piata si datorita implicarii grupurilor internationale: Brau Union, cu Bucegi, si Interbrew, cu Bergenbier.



laurentiu.ispir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO