Analiză

Pactul de Stabilitate in Balcani, departe de a deveni realitate

28.07.2000, 00:00 46



Propunearea de construire a unei retele moderne de drumuri si poduri pentru prosperitatea transporturilor si crestere economica in Balcani suna parca prea frumos pentru a fi adevarata. La un an dupa ce statele Occidentale au semnat pactul de stabilitate pentru Europa de Sud-Est dupa stingerea conflictului din Kosovo, acel miliard de dolari promis pentru reconstructie ramane mai mult un vis decat o relitate. Prudenta donatorilor, inertia birocratica si carentele administrative au intarziat construirea unor drumuri si retele de cale ferata moderne, care sa lege Europa Centrala si de Vest de Grecia si Turcia, de Orientul Mijlociu si in cele din urma de Caucaz si Asia Centrala.

Aceste conexiuni ar fi contribuit la facilitarea transportul de marfuri si pasageri si la crearea de noi locuri de munca, ar fi sprijinit economiile in declin si ar fi atras investitori intr-o regiune altfel ocolita din cauza riscurilor si saraciei. De asemenea, ele ar fi dat posibilitatea evitarii Iugoslaviei, centru traditional al traficului in Balcani, beneficiind de drumuri moderne, dar nesigure atata timp cat presedintele Slobodan Milosevici, condamnat pentru crime de razboi si un paria international, ramane liderul puterii de la Belgrad. Infrastructura trebuia sa fie motorul economic al Pactului de Stabilitate in Balcani, adoptat de marile puteri la 31 iulie anul trecut la Sarajevo pentru relansa cresterea economica intr-o regiune slabita de un deceniu de conflicte interetnice in fosta Iugoslavie.

"Infrastructura ar putea avea pentru tarile balcanice acelasi rol pe care l-au avut industria miniera si metalurgica in statele dumneavoastra", le spunea presedintele bulgar Petar Stoyanov ambasadorilor statelor membre ale Uniunii Europene luna aceasta. Insasi Uniunea Europeana a avut ca punct de plecare Comunitatea Carbunelui si a Otelului, infiintata in anii '50. Obiectivul sau era sa faca un conflict armat nu numai greu de conceput, dar si imposibil de castigat de catre unul din statele membre, prin transferarea la nivel supranational a controlului asupra celor doua industrii indispensabile intr-un razboi modern.

Nerabdarea ceste in randurile potentialelor beneficiare ale Pactului de Stabilitate, tarile invecinate Iugoslaviei care au avut mult de suferit in cei zece ani de conflicte interetice si sanctiuni. "Faptul ca aceste drumuri nu exista pana in prezent decat pe harta ar trebui sa ingrijoreze intrega comunitate europeana, nu numai statele din regiune," a subliniat Nikolai Karadimov, coordonatorul Bulgariei pentru Pactul de Stabilitate.

"Prevederile Pactului de Stabilitate au fost implementate intr-un ritm prea lent," a spus Gramoz Pashko, coordonatorul guvernului albanez pentru Pactul de Stabilitate. "Nu s-au facut minuni, dar nici nu a fost abandonat." La o intalnire a donatorilor internationali din luna martie au fost alocate 2,4 miliarde euro (2,24 miliarde dolari) pentru acest Pact, din care 1,1 miliarde pentru principalele proiecte de infrastructura, conform viziunii Uniunii Europene asupra unui coridor de transport care sa lege intregul continent de Asia si Orientul Apropiat. Surse oficiale declara ca circa un miliard euro au fost alocati pentru diferite proiecte dar, in realitate, lucrarile au inceput numai la doua dintre acestea - un drum in Albania si un pod in Bosnia.

Aceasta situatie devine evidenta in cazul celui de-al doilea pod peste Dunare intre Bulgaria si Romania, unul dintre proiectele aprobate de catre donatori anul acesta pentru a fi realizat in regim de urgenta. Costul acestui pod, estimat la 180 milioane dolari, urma sa fie finantat din fonduri alocate de Uniunea Europeana in cadrul programului de preaderare, printr-un imprumut de la o institutie precum Banca Europeana de Investitii si prin contributii din fondurile proprii ale guvernelor celor doua state.

Problema este ca aranjamentele pentru alocarea unor fonduri de catre Uniunea Europeana dureaza intre sase si 12 luni, in timp ce aprobarea unui imprumut ia in jur de un an. S-au facut promisiuni ca acest proces va fi accelerat. "Sunt putin sceptic, dar sa asteptam si sa vedem," a spus Karadimov.

Lucrarile la acest pod atat de necesar, care ar contribui la cresterea substantiala a traficului intre Berlin si Istanbul, evitand tranzitarea Iugoslaviei, nu vor fi initiate insa mai devreme de sfarsitul anului 2001 sau inceputul lui 2002. Cordonatorul german al Pactului Bodo Hombach a vizitat recent santierul podului, dar tot ce a putut vedea pe malul bulgar, la Vidin, la 200 km nord de Sofia, a fost un drum stramt care se termina la cativa metri de Dunare si o plaja murdara. Hombach, el insusi criticat pentru a nu fi stimulat suficient proiectele din cadrul Pactului de Stabilitate, a avertizat ca sentimentul de dezamagire se va accentua daca obstacolele birocratice nu vor fi indepartate.

Ideea unui Pact de Stabilitate a aparut atunci cand statele occidentale au realizat faptul ca tarile din vecinatatea Iugoslaviei sunt puternic afectate economic si politic de razboaiele din vecinatate si au nevoie de sprijin pentru a preveni extinderea instabilitatii in afara granitelor lor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO