Analiză

Mos Nicolae si-a facut treaba. Retailerii il asteapta acum pe Mos Craciun

06.12.2005, 18:12 23

Retailerii au trecut cu bine primul varf al celei mai bune perioade de vanzari a anului, luna decembrie. Numarul mai mare de magazine va determina

o majorare corespunzatoare a vanzarilor, de pana la 40% fata de anul precedent.

Fie ca este vorba de hypermarketuri de peste 15.000 de metri patrati, magazine alimentare de numai cateva sute de metri patrati, magazine de bricolaj sau mall-uri, luna decembrie inseamna cea mai buna perioada de vanzari.

La fel ca si anul trecut, toti comerciantii "de tip nou, incluzand aici magazine de tip hypermarket, cash & carry, supermarket, dis-countere, se asteapta la cresteri ale vanzarilor de pana la 30% sau chiar 40% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.

Chiar si Comisia Nationala de Prognoza ia in calcul pentru ultima luna a acestui an o crestere a vanzarilor cu amanuntul de aproximativ 18%.

Dincolo de numarul tot mai mare de magazine, cresterea peste ritmul pietei a noilor formate de magazine provine si de la vanzarile mai mari realizate in perimetru comparabil, adica magazinele existente si in urma cu un an, potrivit estimarilor retailerilor.

"Este vorba de o crestere a puterii de cumparare, care se simte in vanzarile pentru magazinele operationale si in aceeasi perioada a anului trecut", este de parere Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour Romania. Compania opereaza cinci hypermarketuri in Bucuresti, Brasov si Ploiesti si a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 240 de milioane de euro.

Numarul de clienti ai retelei a crescut cu 20% in luna noiembrie, iar oficialii retailerului estimeaza o majorare a numarului de clienti cu 35% in luna decembrie fata de perioada similara a lui 2004.

"Zilele de 3-4 decembrie sunt in general cele mai aglomerate din punctul de vedere al vanzarilor in prima parte a lunii decembrie. In a doua parte, varful de vanzari este reprezentat de zilele dinainte de Craciun", adauga oficialul Carrefour. Urmand exemplul anilor anterior compania a anuntat prelungirea programului de lucru, prin organizarea unor "nocturne", pe perioada carora se organizeaza promotii speciale pentru diferite categorii de produse.

"Fiecare magazin si raion are libertatea sa isi aleaga produsele pe care sa le promoveze", adauga Mihai.

Chiar daca nu este un format destinat publicului, ci clientilor profesionisti, magazinul cash & carry profita la randul sau din plin de pe urma lunii decembrie.

"Si pentru clientii nostri, adica hoteluri restaurante sau firme de catering, luna decembrie reprezinta cea mai buna perioada a anului", sustine Bert van der Velde, directorul general al Metro Cash & Carry Romania.

Compania opereaza 23 de magazine in Bucuresti si provincie si a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste un miliard de euro. "In medie putem spune ca vanzarile din luna decembrie reprezinta un plus pana la 50% fata de media celorlalte luni", adauga van der Velde. Metro a anuntat pentru luna decembrie program non-stop de functionare, cu exceptia zilelor de Craciun si Anul Nou.

"Am promovat la o scara mai mica acest program si anii anteriori si rezultatele au fost foarte bune, asa ca am decis sa procedam in acelasi fel si in acest an, pentru ca toti clientii nostri profesionisti sa isi poata face aprovizionarea linistiti in perioadele din afara var-furilor de sarcina de pe parcursul zilei", completeaza van der Velde.

Luna decembrie reprezinta un varf de vanzari pentru produsele electronice si multimedia, fie ca achizitia se face dintr-o retea specializata, precum Altex, Cosmo, Domo sau Flanco, un hypermarket sau un Cash & Carry.

"Pe langa faptul ca s-a resimtit o crestere a puterii de cumparare, si puterea de utilizare a banilor a inregistrat o evolutie ascendenta. Accesul la credite de consum a inceput sa atraga tot mai multa lume in magazine", considera Antoaneta Gales, director de relatii publice la Selgros Cash & Carry Romania.

Compania detine 11 magazine in Bucuresti si provincie si a realizat anul trecut o cifra de afaceri de peste 256 de milioane de euro. Potrivit reprezentantului Selgros, in prezent se manifesta un fenomen social care implica pe-trecerea timpului liber in magazinele mari, unde totul se gaseste "sub acelasi acoperis".

Centrele comerciale de tip mall sunt de asemenea asaltate in luna decembrie, chiriasii si proprietarii anuntand deopotriva prelungiri ale programului de lucru in incercarea de a atrage cat mai multi vizitatori.

"Pentru centrele comerciale, sarbatorile de iarna inseamna cele mai mari valori in materie de trafic de la nivelul intregului an", sustine Ali ErgŸn Ergen, director general al Anchor Grup. Compania opereaza cele doua centre comerciale de tip mall din Capitala, Bucuresti Mall si Plaza Romania.

"Potrivit studiilor si statisticilor noastre de piata, toate magazinele inregistreaza o crestere medie a vanzarilor de 25% in perioada sarbatorilor de iarna. Bineinteles ca procentele de crestere sunt mai mari in cazul celor care vand cadouri, alimente sau magazinele de imbracaminte", adauga oficialul Anchor Grup.

Produsele care au legatura cu sarbatorile, precum decoratiile de Craciun sau cosurile speciale din cadrul supermarketurilor Gmarket reprezinta, potrivit lui Ergen, produse aflate in topul vanzarilor in aceasta luna.

"Noi avem in mall-urile noastre 250 de magazine cu o gama larga de produse, insa cred ca cel mai bine vandute cadouri sunt reprezentate de cosuletele de Craciun, care includ cozonaci, vin, lumanari, decoratiuni pentru brazi si alte produse pentru intreaga familie", completeaza Ergen.

Intrarea pe piata in acest an a mai multor jucatori internationali a dinamizat ritmul de extindere al noilor formate de magazine. Atat Kaufland, care opereaza doua magazine, cat si Plus, care a ajuns la 11 magazine, si-au facut intrarea pe piata prin Capitala.

Insa nu doar marile orase au prins gustul cumparaturilor efectuate in noile formate de magazine. "Perioada premergatoare sarbatorilor de iarna reprezinta pentru noi ocazia de a inregistra cresteri si de a exploata un potential pana acum neglijat, al localitatilor mai mici, unde formele moderne de comert nu erau reprezentate de nici o retea importanta. In acest sezon premergator sarbatorilor de iarna, am inregistrat in fiecare dintre magazinele noastre o crestere de 30% a vanzarilor", sustine Rainer Exel, director general al Minimax Discount. Compania detine trei magazine amplasate in Slatina, Targoviste si Urziceni.

El spune ca nisa pe care se concentreaza compania era pana acum acoperita in principal de buticurile de cartier.

"Practic, neconfruntandu-ne deocamdata direct cu nici un alt jucator important (cu exceptia orasului Targoviste), experimentam in premiera fenomenul cresterii in plan local, prin resursele consumatorilor care pana acum fie nu aveau alte optiuni decat buticurile de cartier, fie erau nevoiti sa se deplaseze in resedintele de judet, unde exista marile centre comerciale", adauga Exel.

In aceste conditii, buticurile de cartier au fost principalele forme de comert care au fost afectate de cresterea permanenta a vanzarilor pentru formele moderne de comert.

Potrivit unui studiu prezentat recent de Coface Intercredit Romania, o treime dintre cazurile de falimente intregistrate intre anii 2003-2004 au fost cauzate de extinderea numarului de complexe comerciale.

Tendinta se mentine in linii mari aceeasi si in prima parte a acestui an.

Insa in primele sase luni ale anului numarul de falimente a crescut semnificativ, dublandu-se fata de anii anteriori.

Judetul Brasov si Capitala, zonele cele mai dezvoltate din punct de vedere comercial, sunt si cele in care s-a inregistrat un numar semnificativ de falimente.

Daca in Bucuresti sunt prezenti aproape toti principalii jucatorii de pe piata romaneasca de retail, care au investit peste 350 de milioane de euro, la marginea sudica a orasului Brasov se afla cea mai mare platforma comerciala de pe piata locala, care a implicat investitii de aproximativ 100 de milioane de euro.

Formele moderne de comert reprezentau la nivelul anului trecut mai putin de 20% din piata de retail, analistii estimand pentru urmatorii ani un ritm de crestere sustinut. ionut.bonoiu@zf.ro



Tot mai multe

Ce magazine s-au deschis in acest an



@ Carrefour la Ploiesti

@ Cora la Lujerului (Bucuresti)

@ Metro la Baneasa (relocare magazin Otopeni), Timisoara, Arad,

@ Selgros la Craiova, Oradea, Arad, Cluj-Napoca

@ Plus Discount - 11 magazine in Bucuresti si diferite orase din tara

@ Kaufland Colentina (Bucuresti), Ramnicu Valcea

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO