Analiză

Hipermarketurile au batut palma cu dezvoltatorii de mall-uri pentru a castiga clienti

26.11.2007, 21:09 38

Primele hipermarketuri in interiorul unor mall-uri au fost deschise in acest an de retelele franceze Auchan si Carrefour, care au anuntat noi parteneriate cu dezvoltatori de proiecte de acest tip. In 2008 vor fi inaugurate alte trei mall-uri cu hipermarketuri sub acelasi acoperis. Numarul acestora poate fi estimat la 10 la orizontul anului 2010, cele mai multe urmand sa fie localizate in Capitala.
Ce urmaresc retelele de hipermarketuri prin parteneriatele cu mall-uri?
Locatii bune si clienti cu venituri mai mari decat media pe segmentul lor, intrand astfel pe terenul supermarketurilor. Pana in prezent, aproape toate mall-urile deschise atat in Bucuresti, cat si in celelalte orase ale tarii au mers pe parteneriate cu lanturi de supermarketuri, insa dezvoltarea pietei imobiliare prin formate noi de centre comerciale si de divertisment aduce oportunitati pentru extinderea magazinelor cu cele mai mari suprafete din sectorul FMCG (bunuri de larg consum). "Avantajul este bilateral: mall-ul asigura un flux suplimentar de clienti pentru hipermarket, in special cei cu venituri medii sau mari; la randul sau, hipermarketul inseamna un numar constant de cateva mii de clienti pe zi. In acelasi timp, mall-urile in general beneficiaza de locatii foarte bune in interiorul oraselor, de aceea asigura un acces bun al clientilor", spune Tiberiu Danetiu, directorul de marketing al retelei Auchan Romania.
Auchan a deschis in acest an un hipermarket in Iulius Mall din Cluj-Napoca si o alta unitate in parcul comercial European Retail Park ce mai cuprinde Promenada Mall si alte magazine de dimensiuni mari. Pentru 2008, retailerul francez va deschide alte doua unitati in centrele Iulius Mall din Suceava si Timisoara, mergand astfel pe parteneriatul inceput in acest an cu dezvoltatorul roman Iulius Group.
Reteaua de hipermarketuri Carrefour a deschis un magazin in mall-ul Polus Center din Cluj, urmand ca anul viitor sa se invecineze cu Baneasa Shopping City, un mall ce va fi inaugurat in cadrul celui mai mare parc de retail din zona Capitalei. Mai mult, in 2008, Carrefour va deschide un magazin in Era Shopping Park, proiect ce va include in a doua faza a constructiei si un mall.
La randul sau, compania germana Real Hypermarket va inaugura un magazin in Cotroceni Park, un mall programat pentru finele anului 2009, tot in Bucuresti. "Un mall sau un parc de retail creste atractivitatea unei locatii si asigura in general un trafic mare. In acelasi timp, si locatiile independente bine pozitionate in zone urbane aglomerate aduc un flux mare de clienti. Mai sunt si alte aspecte care asigura succesul unei locatii: parcare spatioasa, acces facil, trafic rutier normal si - nu in ultimul rand - o oferta bogata si competitiva", afirma Adriana Pita, managerul de comunicare al retelei Real Hypermarket Romania.
In orasul Brasov, Real detine un hipermarket invecinat cu Eliana Mall, in timp ce la Baia Mare, Constanta, Satu Mare, Sibiu si Targu-Mures, retailerul si-a deschis magazine in interiorul unor parcuri comerciale sau foarte aproape de magazine precum Praktiker si Metro Cash & Carry. Astfel, jumatate din hipermarketurile Real sunt in locatii in care prezenta altor proiecte comerciale creste fluxul de clienti.
In Capitala, reteaua de hipermarketuri Cora va deschide anul viitor o unitate in mall-ul Sun Plaza din sudul orasului.
Pana in prezent, dezvoltatorii de mall-uri au tintit retelele de supermarketuri, avand spatii disponibile pentru magazine alimentare de pana la 3.500 - 4.000 de metri patrati. In functie de dimensiunea mall-urilor, dezvoltatorii opteaza pentru varianta unui supermarket sau a unui hipermarket pentru principala ancora de retail. Contractele cu ancorele puternice sunt semnate, de obicei, pe perioade mai mari decat restul contractelor, si anume 10-15 ani.
Retelele Spar si G'Market au mizat cel mai mult pe localizarea in mall-uri.
Spar a incheiat in acest an un parteneriat cu dezvoltatorii mall-urilor Galleria, Globe Trade Center si Aura Investments. Cele doua companii au anuntat in urma cu cateva luni ca vor sa dezvolte pana in 2011 aproximativ 20 de mall-uri.
La randul sau, reteaua independenta de supermarketuri G'Market, care dezvolta magazine cu o suprafata de vanzare de 1.000 - 2.000 de metri patrati, a mers in mall-uri cu jumatate din cele 6 unitati ale sale.
Pana acum, numarul mic de proiecte pentru realizarea unor mall-uri de mari dimensiuni i-a determinat pe operatorii de hipermarketuri sa incheie parteneriate cu parcuri de retail ori sa mearga in aglomerari comerciale sau in locatii independente. In parcurile comerciale, chiriile pentru acesti retaileri sunt cuprinse intre 7 si 8,5 euro pe metrul patrat, potrivit ultimelor date disponibile pe piata imobiliara.
Cel mai agresiv dezvoltator de parcuri de retail prezent in Romania este compania cu actionariat belgian BelRom, care are finalizate sau in diferite stadii de dezvoltare zece astfel de proiecte. In cadrul proiectelor BelRom, construite sub brandul European Retail Park, au inchiriat spatii cele mai mari lanturi de hipermarketuri prezente pe piata - Carrefour, Real si Auchan, singurul jucator care inca nu a semnat vreun contract cu belgienii fiind francezii de la Cora. Pic Group, singurul operator roman de hipermarketuri, a mers pana in prezent doar in locatii independente.
Jucatorii pe piata locala imobiliara estimeaza ca in urmatorii 3-4 ani vor fi aproximativ 100 de mall-uri in Romania, fata de 18 in prezent. Dintre cele deja existente, doar doua centre au hipermarketuri sub acelasi acoperis cu galeriile comerciale si spatiile de distractie.
Centrele comerciale s-au concentrat initial pe piata din Bucuresti, dar se extind rapid in capitalele regionale incepand cu 2006. Pana in anul 2010, proiectele de centre comerciale anuntate vor cumula o suprafata inchiriabila de 2 mil. metri patrati, potrivit datelor prezentate de Carrefour Romania.

Unde se duc hipermarketurile

2008
Sun Plaza Bucuresti - hipermarket Cora
Iulius Mall Timisoara - hipermarket Auchan
Iulius Mall Suceava - hipermarket Auchan

2009
Cotroceni Park Bucuresti - hipermarket Real
Armonia Braila - hipermarket Carrefour
Armonia Arad - hipermarket Carrefour
Galleria Bucuresti - n.a.

2010
Colosseum Shopping Center- hipermarket Carrefour

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO