Analiză

Febra cumparaturilor online atinge afacerile curierilor: 10% din business vine pe cale electronica

Febra cumparaturilor online atinge afacerile curierilor: 10% din business vine pe cale electronica

Majoritatea companiilor de curierat si-au extins oferta de servicii pentu a-si majora cota de piata

19.10.2007, 14:08 19

Cresterea pietei de comert electronic a fost anticipata de mai multe companii de curierat de pe piata, cumpararea de pe internet si livrarea acasa sustinand cresterea afacerilor curierilor. In acelasi timp, simtind potentialul de business majoritatea firmelor de curierat au inceput sa-si dezvolte servicii speciale destinate acestei categorii de clienti.
Una dintre cele mai importante companii de pe piata de curierat intern, Fan Courier, va inregistra anul acesta o valoare dubla a contractelor incheiate cu site-urile de vanzari online. Astfel, compania va incasa de la companiile de comert online circa 2 milioane de euro in acest an, avand contracte incheiate cu dc-shop.ro, pcgarage.ro, dm.ro, nromax.ro sau 3e.ro, potrivit informatiilor de pe site-urile firmelor de profil.
"Am anticipat inca din 2005 un potential de business ridicat in domeniul comertului electronic, nu numai in Bucuresti, dar si in provincie. Printre cele mai active puncte de livrare sunt cele din Galati, Constanta, Timisoara sau Craiova", spune Adrian Mihai, directorul Fan Courier. El adauga ca rata de crestere a livrarilor generate de comertul electronic a fost de 400% - 500% in ultimii doi ani.
Astfel, la cifra de afaceri de 21,5 milioane de euro inregistrata de companie anul trecut, comertul electronic a contribuit cu 5%, adica cu un milion de euro.
"Anul acesta comertul electronic a cunoscut o crestere, ajungand sa reprezinte aproape 7,5% din cifra de afaceri a companiei", a spus Mihai. Astfel, dintr-o cifra de afaceri estimata in acest an la 32 de milioane de euro, comertul electronic va reprezenta 2,4 milioane de euro. Ritmul mare de crestere nu se va opri insa aici. "Comertul electronic este abia la inceput in Romania si din datele noastre se pare ca vorbim de o dublare a acestuia fata de 2006. Avand in vedere ca cel mai probabil isi va pastra acelasi ritm de dezvoltare si pe viitor, comertul electronic va reprezenta intre 8% si 10% din cifra de afaceri a companiei anul viitor", spune Mihai.
Fan Courier are in momentul de fata 11.000 de clienti, iar cei care au ca profil vanzarile online reprezinta 5% din total.
Si compania TCE Logistica, cu activitati importante pe piata de curierat intern, se asteapta ca valoarea contractelor incheiate cu firmele de comert electronic sa ajunga la o pondere de 10% in afaceri.
"In acest moment ponderea valorii contractelor incheiate cu firmele de comert electronic reprezinta 4% in cifra de afaceri a companiei, fata de 3% anul trecut", spune Sorin Sofian, directorul TCE Logistica. TCE Logistica a inregistrat anul trecut afaceri de 8,5 milioane de euro, estimand pentru acest an o crestere de circa 30%. Compania are printre clienti atat firme specializate doar pe comertul electronic, cat si firme care si-au completat canalele calsice cu cele online.
O alta companie cu afaceri importante pe curieratul intern este Curiero, care are printre clienti companii precum Quelle, Avon sau Amway, care se orienteaza din ce in ce mai mult catre vanzarile efectuate online.
"Ponderea acestora in cifra de afaceri a companiei a crescut cu 3-4% anual, ajungand la o pondere de aproape 15% in afacerile companiei. Cred ca ritmul de crestere va fi mult mai ridicat in perioada urmatoare", a spus Bogdan Carcu, presedintele Curiero, companie care estimeaza ca va rula in acest an afaceri de 16 milioane de euro. Chiar si TNT, companie axata in principal pe serviciile business to business, a introdus un tip special de serviciu destinat si acestei sfere de clienti.
"Comertul electronic intra in sfera relatiilor business-to-consumer, motiv pentru care companiile de comert online nu au intrat pana acum in targetul nostru.
Pe de alta parte, specificul comertului electronic impune o serie de optiuni, care sa completeze serviciul de livrare propriu-zis, asa cum este plata ramburs, serviciu pe care l-am introdus in aceasta luna, pentru a raspunde cerintelor unor clienti", a spus Bogdan Zafiu, conutry sales and marketing manager TNT.
Odata observate aceste benificii de catre majoritatea curierilor, acestia au inceput sa lanseze si servicii destinate acestei categorii de clienti care va ajunge sa cantareasca destul de greu in afacerile companiilor de profil.
"Din luna septembrie a acesui an, am lansat serviciul Cont Colector destinat in special, dar nu exclusiv, clientilor companii de comert electronic. Prin acest serviciu, dupa efectuarea livrarii si colectarea sumei aferente la destinatie, compania depune sumele incasate in Contul Colector; iar din acest punct, nu se mai lucreaza cu cash. Operatiunile se desfasoara prin intermediul bancilor, fiecarui client virandu-i-se direct in contul indicat suma rambursata de destinatarul expeditiei", spune reprezentantul Fan Courier.
TCE si-a extins aria de activitate in acest domeniu, atacand provincia, ceea ce va aduce o crestere considerabila a valorii contractelor incheiate in acest domeniu.
"Pana in acest an firmele de comert electronic pentru care lucram erau doar din Bucuresti, insa in ultimele luni am inceput sa lucram si pentru firme care au sediul in tara. Estimam ca pana la sfarsitul lui 2008 rulajul cu firmele de comert electronic va fi de aproximativ 10% din cifra de afaceri a TCE Logistica", spune Sofian.
O alta companie axata pe servicii de curierat international, Trans Courier Service, agent exclusiv al UPS, a obtinut in primele noua luni ale anului un milion de euro din contractele cu firmele de comert electronic. Reprezentantii UPS au introdus odata cu integrarea serviciul Collect at Delivery, care presupune incasarea contravalorii produsului odata cu livrarea expeditiei si serviciul Returns, care permite solicitarea unei preluari pentru returul unui colet. Veniturile inregsitrate de companie pe plan local din contractele cu firmele de comert electronic situeaza UPS Romania la un nivel comparabil cu Franta, Austria sau Spania.
Ca urmare a cresterii economice si a dezvoltarii unor noi domenii de activitate, precum comertul electronic, piata privata de curierat din Romania va ajunge in acest an la circa 170-180 de milioane de euro, fata de 130 de milioane de euro anul trecut, potrivit reprezentantilor de pe piata. In acest context lupta intre curieri devine din ce in ce mai acerba, pe curierat international impartindu-si cotele de piata jucatori precum TNT, DHL si UPS, in timp ce pe curierat intern cele mai importante companii de pe piata sunt Cargus, Fan Courier, Curiero sau TCE Logistica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO