Analiză

Dilema industriei petroliere: cate benzinarii sunt pe piata romaneasca, 1.700 sau 3.200?

04.11.2003, 00:00 1188

In plina era a informatiei, cea mai mare industrie a Romaniei, cea a petrolului, se confrunta cu o dilema incredibila: cate benzinarii sunt pe piata?
Oricine se incumeta sa puna intrebarea, va afla mai multe raspunsuri diferite pentru ca in acest moment nu exista o statistica exacta nici din partea Institului National de Statistica, nici la nivelul companiilor de pe piata, care se ghideaza in estimari dupa propriile perceptii.
"Acum nu stim, nu avem statistici cat de mare este piata petroliera, cea mai mare industrie din Romania. Fiecare dintre noi are o cate o perceptie despre marimea pietei si cotele de piata, in conditiile in care aceste date sunt disponibile oricand in alte state sub forma standardizata", spune Antonio Cambiotti, presedintele ASPetrol, asociatie patronala privata care concentreaza toate multinationalele prezente pe piata romaneasca. Cambiotti este de asemenea presedintele Agip Romania, filiala locala a gigantului petrolier italian ENI.



Fiecare jucator cu propria lui estimare
"In Romania, nu exista nici o institutie care sa ofere aceste date, in timp ce in Italia, de exemplu, le afli in cel mult 15 minute. La o intalnire recenta cu alti jucatori de pe piata, inclusiv SNP Petrom, am vrut sa vedem cat crede fiecare ca este marimea pietei, cate benzinarii sunt in Romania. Dupa ce fiecare a facut propria estimare, a reiesit ca in Romania sunt intre 1.700 si 3.200 de benzinarii", spune Cambiotti.
In acest moment, pe segmentul de distributie al carburantilor, asa numitul upstream, activeaza sapte companii si benzinarii particulari. Interesele jucatorilor au conturat pana acum trei poli de putere pe piata: SNP Petrom, singura companie de stat de pe piata care ocupa pozitia de lider, companiile private de pe piata - grupul anglo-olandez Shell, MOL (Ungaria), Agip (Italia), OMV (Austria), Lukoil (Rusia), grupul petrolier Rompetrol (toate mai putin Rompetrol fac parte acum din ASPetrol), respectiv benzinarii particulari, reprezentati de Patronatul Benzinarilor Particulari.Confuzia este cu atat mai are cu cat nici Institutul National de Statistica nu detine date privind numarul de benzinarii de pe piata, ci privind consumul de produse petroliere.
"Acest indicator, al numarului de benzinarii existente, nu este urmarit de Institutul National de Statistica", precizeaza biroul de presa al acestei institutii.
Potrivit datelor din piata preluate de ZF, reteaua de distributie existenta pe piata romaneasca cuprinde pana la 2.000 de benzinarii, din care companiile detin 1.235 de statii, iar restul apartin benzinarilor particulari. Ultimele date disponibile arata ca Petrom detine circa 695 de statii de comercializare, urmat de Rompetrol (circa 180, din care 54 proprii, restul in franciza sau inchiriate), Lukoil (155), MOL (73), Shell (58), OMV (54), Agip (20).
Numarul benzinariilor detinute de particulari este de fapt "variabila" pietei, fiind estimat intre 600 si 1.000 de statii. Acest numar este permanent in schimbare datorita preluarilor facute de jucatorii corporatisti de la benzinarii particulari, dar si de statiile construite de acestia.



Petrom: Avem date suficiente cat sa ne stim cota de piata
SNP Petrom, companie de stat cu o pozitie dominanta pe piata de distributie a carburantilor, considera ca datele despre piata sunt suficiente pentru a-si putea aprecia propria cota de piata."Consider ca am date suficiente despre piata pentru estimarea cotei de piata detinute de Petrom. Cred ca Petrom acopera in prezent 40 a€“ 50% din consumul total de produse petroliere. La nivel national, in urma cu un an existau aproximativ 1.800 de statii, dar de atunci s-au mai construit benzinarii", spune Gheorghe Constantinescu, director general al SNP Petrom.
SNP Petrom activeaza pe piata cu o retea formata din circa 695 de puncte de vanzare si o retea de depozite angro de carburanti. Surse de pe piata estimeaza ca din punct de vedere al numarului de statii, Petrom detine o treime, in timp ce din punct de vedere al vanzarilor, in jur de 50% din piata.
Vanzarile de carburanti din 2002 sunt estimate pe baza datelor din piata ca ar fi depasit valoarea de 2 miliarde dolari, daca luam in calcul accizele si taxele platite catre stat si contabilizate de Finante.



Italienii de la Agip: Avem probleme cu raportarile catre ENI
Lipsa datelor privind dimensiunile pietei si implicit ale cotelor de piata ale diferitilor jucatori creeaza probleme chiar la nivelul unor grupuri internationale mari si puternice. Acestea, cu operatiuni la nivel global, au nevoie periodic de date din teritoriu de la filiale, inclusiv estimari privind cote de piata, luate in calcul atunci cand se construiesc planurile de investitii sau cand se doreste atingerea anumitor obiective.
Un astfel de exemplu este Agip Romania, operatorul de pe piata de retail care apartine grupului petrolier italian ENI."Noi si alte grupuri internationale avem astfel probleme cand ni se cere sa raportam astfel de informatii la nivel de grup. Investitorilor nu le vine sa creada ca nu sunt statistici despre piata in Romania, avem date de exemplu in orice stat de pe continent, dar nu si de aici", spune Cambiotti.



In Ungaria, datele de piata ajung la notar
Intr-o economie functionala, este normal ca orice investitor ce intra pe o piata sa isi faca o strategie pe termen mediu sau lung, pentru fundamentarea carora ai nevoie de date statistice privind piata, crede Aliz Kosza, directorul general al MOL Romania, filiala locala de distributie a grupului petrolier ungar.
In Occident si chiar pe pietele din jurul Romaniei, statistici cu privire la numarul de benzinarii, consum intern, cote de piata ale jucatorilor sunt centralizate de organisme publice sau private independente, impartiale.
"De exemplu, in Ungaria, acest lucru se face printr-un notar public, ales de Asociatia Petrolului, care reuneste jucatorii de pe piata. Acest notar culege datele de la jucatorii din piata, le centralizeaza si trimite datele cumulate catre Asociatie, unde se calculeaza cotele de piata. Principalul indicator luat in calcul pentru stabilirea cotei de piata sunt vanzarile exprimate in litri", spune Aliz Kosza.



La Petrom, investitorul nu stie cat preia din piata
Lipsa datelor care permit estimarea unei cote de piata corecte este unul din aspectele luate in calcul de investitori inclusiv la o tranzactie de mari proportii cum este privatizarea Petrom.
"Privatizarea Petrom va insemna in sfarsit liberalizarea pietei. Si nu numai atat. Acesta este unul din aspectele luate in seama si la privatizarea Petrom, pentru ca investitorul nu stie ce ia, ce cota de piata are Petrom sau din ce?!", spune Antonio Cambiotti, presedintele Agip Romania, filiala a grupului ENI, Italienii se gasesc si ei pe lista scurta de 11 investitori selectati in vederea depunerii de oferte neangajante la Petrom pana pe 10 noiembrie. adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO