Analiză

De ce pariază investitorii pe online şi IT în România

De ce pariază investitorii pe online şi IT în România

Foto Shutterstock

Autor: Adrian Seceleanu

01.08.2012, 00:04 1020

Potenţialul ridicat de dezvoltare al pieţei locale online, costurile com­petitive în raport cu Occidentul şi abilităţile tehnice ale românilor sunt câteva dintre motivele-cheie pentru care investitorii străini au investit în companii locale de internet sau din IT şi software.

Numărul în creştere de achiziţii care vizează companii internet locale vine şi odată cu dezvoltarea pieţei, pe măsură ce numărul de utilizatori de internet din România a crescut accelerat în ultimii ani. Spre exemplu, de la nici 700.000 de utilizatori de internet fix de mare viteză în anul 2006, la finele anului precedent numărul de clienţi trecuse de 3 milioane.

Pe de altă parte, şi numărul de clienţi care intră pe internet de pe mobil creşte într-un ritm şi mai puternic. Spre exemplu, în iunie 2010 existau 2,4 milioane de abonaţi la servicii de internet pe mobil, iar la finele anului trecut numărul era de aproape patru milioane.

Numărul total de utilizatori de internet din România se apropie astfel de 8 milioane, însă şi în aceste condiţii potenţialul de dezvoltare pentru com­paniile online rămâne unul ridicat în contextul în care în anii următori noi clienţi vor începe să utilizeze internetul, iar cei existenţi îşi vor mări, din ce în ce mai mult, achiziţiile realizate online.

Evoluţia eMag, compania care este subiectul probabil celei mai mari tranzacţii din online din România în acest an, arată de altfel acest lucru: de la un business de câteva milioane de euro la începutul anilor 2000 - când achiziţiile de pe internet erau ceva exotic, acum retailerul a depăşit un rulaj de 140 mil. euro şi are peste două milioane de vizitatori unici pe lună pe site-ul propriu.

Pe de altă parte, un alt segment al pieţei locale IT&C în care investitorii străini sunt foarte activi este cel al softului şi serviciilor IT, unde au fost realizate atât achiziţii, cât şi angajări masive, începând cu anul 2000.

Americanii de la Hewlett Packard (HP), una dintre cele mai mari firme IT din lume, sunt un exemplu relevant: compania are aproape 3.000 de angajaţi în România în centre de servicii şi de cercetare şi dezvoltare software. Şi subsidiarele locale ale Oracle sau IBM au fiecare peste 1.000 de angajaţi în România, însă pe piaţa locală există şi zeci de alte firme mici şi medii care au fiecare până la câteva sute de angajaţi. Această dezvoltare vine şi pe fondul scutirilor de taxe oferite de stat pentru programatori, introduse la începutul anilor 2000. Şi în prezent Ministerul Finanţelor lucrează la o schemă de ajutor de stat care ar putea sprijini companiile din IT care fac peste 300 de angajări în România pentru o perioadă de 5 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO