Analiză

De ce isi inchid marii retaileri magazinele din Calea Victoriei

De ce isi inchid marii retaileri magazinele din Calea Victoriei

Marile artere precum Calea Victoriei, Magheru sau Dorobanti raman neatractive pentru brandurile de lux, din cauza chiriilor foarte mari

08.04.2008, 14:50 120

Unii aleg varianta inchiderii magazinelor, pe cand altii spun ca sunt dispusi sa astepte pana cand Bucurestiul va fi gazda unui fashion district in adevaratul sens al cuvantului pentru a se extinde. Cu toate acestea, sunt si unii retaileri care aleg un centru comercial, desi produsele oferite sunt mult peste media celor prezente in astfel de spatii.
"Calea Victoriei nu mai merge deloc, chiriile sunt foarte mari, iar fluxul de clienti din ce in ce mai scazut. Se simte o scadere foarte mare in ceea ce priveste vanzarile din 2007 si 2008 fata de 2006", spune Anca Matei, director magazine Nexus. Moditalia, retailerul de incaltaminte si accesorii care activeaza sub brandul Nexus, avea pana la inceputul acestui an sase magazine in centrul Capitalei, dintre care doua pe Calea Victoriei. Cu putin timp in urma compania a decis sa-si restranga operatiunile, inchizand unul dintre cele doua magazine, pe usa caruia a lipit un anunt prin care le transmitea clientilor ca isi muta activitatea pe Calea Victoriei 134, in cel de-al doilea magazin.
In ciuda chiriilor care sunt comparabile cu alte capitale europene care au adevarate artere comerciale, Bucurestiul ramane mult in urma unor orase ca Budapesta cu renumita Vaci Utca, Praga cu Na Prikope/ Wanceslas Square sau Viena cu MariahilferStrase, unde oamenii ies seara la promenada, merg sa vada o piesa de teatru sau fac cumparaturi. Calea Victoriei, una dintre strazile in care au reusit sa-si faca loc retailerii de lux care au deschis magazine sub branduri renumite ca Max Mara, Escada, Furla, Victoria 46, Ermenegildo Zegna sau Mengotti, nu contine o artera pietonala generoasa, nu are parcari menite a oferi minimul de confort pentru vizitatori, iar chiriile sunt exorbitante, spun comerciantii.
Sunt companii care asteapta ca aceste lucruri sa se intample si in Romania, mai ales ca brandul pe care il reprezinta nu se preteaza la prezenta intr-un centru comercial de tip mall. Mengotti, de exemplu, magazinul multibrand care s-a deschis de curand in centrul Capitalei si care a adus pe piata locala marci renumite ca Prada, Valentino, Dolce Gabbana, Dior Homme, Versace, Giorgio Armani, Etro, Fendi, Loro Piana sau Cesare Paciotti, a anuntat ca se va mai extinde cu un magazin in Bucuresti doar in momentul in care se va putea vorbi de un fashin district.
Chiria pe metru patrat in zona in care Moditalia avea deschise cele doua magazine Nexus este de 140 de euro, motiv pentru care acesta nu a fost singurul retailer care a decis sa inchida. Dar in comparatie cu ceilalti doi mentionati mai sus, urmatorul exemplu prezinta o noua strategie: refugiul in galerii comerciale.
La mai putin de 10 metri de Nexus, vitrina magazinului de genti si accesorii de lux Lancel este acoperita de un banner pe care scrie "For Rent" si numarul de telefon al companiei care se ocupa cu inchirierea mai multor spatii din acea zona.
"Pana acum aveam doua magazine Lancel in Romania, unul pe Calea Victoriei si altul in galeria hipermarketului Carrefour din Baneasa. La inceput am crezut ca nu este in targetul nostru sa deschidem in gala comerciala a unui hipermarket, dar dupa doi ani s-a dovedit ca vanzarile au mers mult mai bine decat pe Calea Victoriei. Initial proiectul a fost gandit ca un outlet, dar apoi ne-am dat seama ca merg foarte bine si produsele la pret intreg", povesteste Cristina Zahariade, director de magazin Lancel. Compania comercializeaza genti, bagaje, serviete si accesorii din piele, pretul mediu al unei genti fiind de aproximativ 2.000 de lei. Reprezentantul Lancel spune ca din punctul de vedere al cheltuielilor si al profitului este mult mai bine sa te dezvolti intr-un centru comercial, de aceea compania a fost nevoita sa inchida magazinul din centrul capitalei, care se intindea pe o suprafata de 200 de metri patrati, ceea ce inseamna ca platea o chirie lunara de 28.000 de euro. "Nu stiu cate genti trebuie sa vinzi pentru a putea acoperi aceasta chirie si sa obti si profit", se intreaba Zahariade.
Nici celelalte zone centrale, cum ar fi Magheru sau Dorobanti, nu sunt agreate de retaileri, principalele motive fiind chiriile ridicate, dar si faptul ca arterele sunt impanzite de sediile bancilor.
"Si bancile inseamna tot retail, dar ele trebuie sa existe intr-o anumita proportie cu restaurantele, cu partea de beauty si cu centrele de distractie. Tot acest mix si inteligenta de a pastra acest mix pe o strada pietonala, pe un bulevard sau intr-un mall reprezinta arta de a face retail", spune Romeo Pomponiu, director general al Steilmann Buckarest.
Pe langa patrunderea in centrele comerciale de tip mall, metoda la care recurg mai toti comerciantii de imbracaminte si incaltaminte, mai este crearea unui spatiu destinat exclusiv timpului liber, dotat cu parcari si care sa cuprinda centre de distractie, restaurante si cafenele si magazine de fashion, printre zonele vizate de retaileri numarandu-se Centrul Istoric si Bulevardul Unirii. "Acolo este mult spatiu care ar permite deschiderea unui numar mare de magazine si terase si ar transforma zona intr-un adevarat pol de atractie pentru vizitatori", spune Anca Matei de la Nexus.
Companiile acuza insa autoritatile ca nu realizeaza un plan concret dupa care toti retailerii ar trebui sa se ghideze. "Centrul Istoric, de exemplu, a inceput sa se reabiliteze, dar nimeni nu stie ce se va intampla cu spatiile comerciale. Acolo ar trebui ca primaria sa realizeze un plan pe care fiecare comerciant sa-l respecte", adauga Matei.
Lipsa unui astfel de plan a condus la un flux de persoane din ce in ce mai mic, acestea nefiind atrase de oferta disponibila pe arterele centrale ale Capitalei.
"Trebuie sa existe o politica inteligenta de creare a unui astfel de vad, avand in vedere factorul economic, factorul administrativ si cel politic, pentru ca acesta se schimba periodic, la fel ca si moda. Pentru acest lucru insa iti trebuie un know how, trebuie sa creezi infrastructura necesara, pornind de la parcari, de la locurile de recreere", este de parere Pomponiu. Potrivit reprezentantului Steilmann Buckarest si renumita artera comerciala Champs Elysees se confrunta cu o problema pe masura ce numarul de magazine care creeaza o panoplie a ofertei incepe sa scada, ca si vadul comercial, in special pentru ca salile de cinema care atrageau foarte multi clienti s-au inchis, iar in locul lor au aparut banci.
Acelasi lucru s-a intamplat si in marile orase din Germania, Franta sau Anglia, dar autoritatile au reusit sa creeze o zona comerciala care sa atraga atat turstii, cat si persoanele care vor sa iasa la shopping si distractie.


Fuga de Victoria

Magazinul de genti Lancel, retailerul de incaltaminte Nexus si importatorul de articole sport Vans fac parte dintre cei care au inchis pe Calea Victoriei din cauza chiriei mari.

Pe arterele centrale pretul chiriei pe metru patrat este de peste 100 de euro.

Centrul Istoric reprezinta una dintre cele mai atractive zone pentru retailerii de imbracaminte si incaltaminte, datorita numarului mare de strazi de mari dimensiuni care alcatuiesc acel sector.

Dimensiunile mari ale Bulevardului Unirii ar permite amplasarea mai multor terase menite sa atraga un numar mare de clienti, dar si a magazinelor de textile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO