Analiză

Cu 200.000 de consumatori pe zi, nota de plata a cafenelelor din Capitala urca la 100 de milioane de euro anual

Cu 200.000 de consumatori pe zi, nota de plata a cafenelelor din Capitala urca la 100 de milioane de euro anual

Patrunderea marilor lanturi de cafenele a ascutit lupta pe piata din Bucuresti

22.10.2007, 14:41 264

Patrunderea marilor lanturi de cafenele, ca Starbucks, Gloria Jean's Coffees sau Costa Cafe, cat si dezvoltarea retelelor deja existente maresc anual cu pana la 15% piata locala de profil, estimata la aproximativ 100 mil. euro si reusesc sa schimbe treptat comportamentul de consum al romanilor. Asa se face ca in prezent cafenelele din Capitala inregistreaza in medie un consum de 450 de cafele pe zi.
"Datorita centrelor de birouri care se dezvolta in apropierea locatiilor noastre, dimineata se poate observa o afluenta de cumparatori, in special oameni de afaceri, care prefera sa isi inceapa ziua de lucru cu o cafea 'la pachet', mai ales ca majoritatea aloca putin timp pauzelor de masa. Acest lucru ne-a determinat sa deschidem locatiile la ora 8.00 si nu la 10.00, cand se deschid de obicei mall-urile", a declarat Viorel Stoiean, district manager al Marinopoulos Coffe, compania care a adus in Romania lantul american de cafenele Starbucks.
Compania Marinopoulos Coffe, in parteneriat cu Starbucks Coffee a deschis la inceputul acetui an doua cafenele in centrele comerciale Plaza Romania si Bucuresti Mall, ambele din Capitala. Speculand stilul de viata din ce in ce mai dinamic al romanilor, Starbucks a apelat la vanzari take-away (pentru drum), care in prezent reprezinta aproximativ 25% din totalul livrarilor. "Piata romaneasca a cafenelelor este intr-un stadiu de inceput al dezvoltarii si are un potential urias, avand o deschidere foarte mare fata de noii jucatori si concepte", a mai spus Stoiean.
Cererea mare pentru cafea, venita din partea consumatorilor, si evolutia pietei ii determina pe reprezentantii cafenelelor Starbucks sa ia in calcul extinderea retelei in Capitala. "Studiem cu atentie oportunitatile privind locatiile stradale din Bucuresti, deoarece acest oras este foarte generos in privinta potentialelor locatii", adauga Stoiean.
Majoritatea companiilor de pe piata spun ca Bucurestiul ofera inca posibilitati de extindere pe segmentul cafenelelor.
Oferta destul de redusa a fost principalul motiv pentru care reprezentantii CremCaffe au venit in 2003 in Romania. Pentru prima locatie au ales centrul capitalei (zona Universitate), cat despre clienti, au mizat pe numarul mare de studenti si angajati ai companiilor din zona. "A fost un concept nou, pentru ca omul care venea sa bea o cafea putea sa serveasca si un sandvici sau o prajitura. La inceput, clientii au fost mai reticenti, credeau ca este un restaurant, dar pana la urma s-au obisnuit, iar acum avem chiar si clienti fideli, care vin de ani de zile sa-si bea cafeaua aici", a declarat Luminita Blidaru, managerul de marketing al CremCaffe.
La inceputul acestui an, compania a mai deschis o locatie, in Piata Romana, investitia ridicandu-se la aproximativ 200 de mii de euro. "Nu este conceptul acela de cafenea italiana, unde consumatorul merge la bar, isi bea expresso-ul cu paharul de apa si pleaca. Aici poate servi masa si mai mult, poate participa la diferite evenimente culturale pe care le organizam saptamanal", a mai spus Blidaru. A doua cafenea CremCaffe se adreseaza unei categorii de clienti cu venituri medii si peste medii, printre care foarte multi oameni de afaceri sau turisti cazati la hotelurile din jur.
In zilele de sambata si duminica se inregistreaza cel mai mare trafic, cu un consum care poate ajunge la 500 de cafele pe zi. Chiar daca cele mai mari vanzari se inregistreaza intre orele 17-24, in timpul saptamanii sunt clienti care ajung la cafea la primele ore ale diminetii. "Nu mai este doar un mod de relaxare cum era acum cinci ani. Sunt oameni care vin foarte devreme la cafea, la ora opt, opt jumatate, isi beau cafeaua si pleaca. Si la pranz este foarte aglomerat, pentru ca este momentul in care clientii vin sa serveasca si masa", a adaugat Blidaru.
Pe langa expresso, cele mai comandate produse sunt cafeaua cu lapte, cappuccino, dar si caffe-frappe, preturile variind intre 6 lei si 12 lei.
"Chiar daca mai au mult pana sa-i ajunga pe italieni, nici romanii nu mai stau ore in sir la cafea si la tigara si mai mult de atat, multi nici nu-si mai beau cafeaua de dimineata acasa, ci se opresc la o cafenea in drum spre serviciu", spun reprezentantii companiei.
Cererea din ce in ce mai mare a inclus in serviciile CremCaffe si livrarile la sediile companiilor. "Vanzarile au crescut foarte mult, pentru ca stresul este foarte mare, muncim foarte mult si nu putem sa stam fara cafea. Sunt firme care-si comanda cafeaua la pachet, pentru ca angajatii nu mai au timp sa iasa in pauza de masa. Noi facem catering in zona Lascar Catargiu, le ducem angajatilor cafeaua de dimineata si ziarul", explica managerul de marketing al CremCaffe.
Pana la sfarsitul anului, Cremcaffe, companie care la nivel international detine un lant de 13 cafenele (in Statele Unite ale Americii, Italia si Israel), vizeaza si extinderea in sistem de franciza, dar de aceasta data tinta o reprezinta marile orase din tara. "Ne-am gandit la Iasi, Timisoara, Brasov si Ploiesti. Deocamdata nu am gasit locatiile potrivite, pentru ca o locatie trebuie sa aiba minimum 150 de metri patrati si sa fie centrala", spune Blidaru. Investitia intr-o astfel de cafenea ajunge la 150 de mii de euro.
Locatia potrivita si serviciile bune sunt factori care fidelizeaza clientii si care pot mari cota de piata a unui jucator. Multe cafenele au iesit de pe piata tocmai pentru ca nu au tinut pasul cu noile tendinte, iar altele au fost nevoite sa investeasca masiv in modernizare ca sa poata face fata concurentei, mai ales dupa intrarea noilor jucatori, odata cu deschiderea masiva a mall-urilor. In prezent, aproape in fiecare mall exista 4-5 cafenele, iar numarul lor tinde sa se majoreze.
Potrivit firmelor mari din domeniu, pana acum nu s-a simtit foarte acut intrarea pe piata a marilor lanturi internationale, deoarece jucatorii straini s-au limitat la deschiderea a doar cateva locatii din cauza lipsei spatiilor adecvate. "Chiriile sunt foarte mari in comparatie cu cele din capitalele europene, iar o extindere in provincie nu renteaza din punct de vedere al consumului de cafea. Daca deschizi o cafenea, trebuie sa tintesti Capitala", crede Tudor Dragomir Niculescu, presedintele grupului Turabo Cafe.
Niculescu este de parere ca piata cafenelelor a evoluat, in Bucuresti putandu-se vorbi chiar de o maturizare a clientilor. "Daca in trecut clientul comanda un singur tip de cafea, acum poate face diferenta si daca nu este multumit de gustul cafelei primite, exista posibilitatea sa o dea inapoi, cerand ceva mai bun", explica presedintele Turabo Cafe.
In patru ani, consumul zilnic de cafea in locatiile Turabo a crescut de patru ori, de la 150 de cafele pe zi la 600, cate se comanda in prezent. "A crescut numarul de clienti, dar a scazut si timpul petrecut la masa", spune Niculescu.
Compania Turabo si-a triplat in ultimul an atat numarul de locatii detinute, cat si cifra de afaceri. Astfel, cu un lant de 21 de cafenele, Turabo estimeaza ca o sa incheie anul 2007 cu o cifra de afaceri de 7 mil. euro. Recent, conducerea Turabo a achizitionat noua cafenele in cadrul hipermarketului Real si vizeaza extinderea retelei, astfel incat pana la sfarsitul anului viitor o sa ajunga la 35 de cafenele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO