Analiză

Cresc preturile apartamentelor de lux, scad chiriile cu 50% la spatii industriale

22.05.2006, 00:00 23

In Romania anului 2010, segmentul cu venituri medii al populatiei va profita de dezvoltarea puternica a sectorului rezidential.

Dezvoltatorii imobiliari vor ataca cu proiecte zonele in care autoritatile au anuntat investitii in infrastructura.

Pretul unui apartament in blocurile vechi din Capitala a ajuns deja la circa 1.000 de euro pe metrul patrat, foarte aproape de nivelul locuintelor din ansamblurile rezidentiale pentru clasa medie, care ajung la circa 1.500- 2.000 de euro.

La apartamentele de lux, pretul va creste de la 3.000 - 3.500 euro pe mp, la circa 4.000 - 4.500 euro pe mp.

"Atata timp cat oferta in blocurile comuniste este inexistenta, iar blocurile noi care se construiesc se adreseaza clasei medii si lux, preturile la apartamente vor continua sa creasca", afirma Bogdan Georgescu, managing partner la compania imobiliara Colliers.

Pe piata rezidentiala au inceput deja sa intre dezvoltatori mari de proiecte rezidentiale, care vor aduce in urmatorii ani sute de noi apartamente pentru fiecare proiect dezvoltat.

In prezent, putini romani traiesc in complexuri rezidentiale moderne, iar marii dezvoltatori se concentreaza pe proiectele mari din aceasta zona, potrivit jucatorilor de pe piata imobiliara.

Piata locala are un potential similar cu cel al Varsoviei si mai ridicat decat cel din Praga sau Budapesta, potrivit reprezentantului Colliers.

Cererea de apartamente pentru acest segment pana in 2010 este estimata la 25.000-30.000 apartamente noi, iar proiectele serioase care au fost anuntate vor oferi doar 10.000 de apartamente, potrivit unor estimari ale unor consultanti de pe piata.

Pe piata imobiliara, se va inregistra o stratificare a cererii si a ofertei in urmatorii cinci ani, odata cu aparitia unor proiecte mari pe piata imobiliara, cu precadere in segmentul pentru oameni cu venituri medii, unde oferta a fost aproape inexistenta, afirma Bogdan Georgescu.

In ceea ce priveste sectorul industrial si al birourilor, potentialul va fi dat de relocarea capacitatilor de productie existente in Bucuresti in alte locatii din apropierea Capitalei.

Pe piata spatiilor industriale, chiriile vor scadea in urmatorii ani cu pana la 50%, urmand sa ajunga de la circa 5-6 euro/mp in prezent la nivelul a 3-4 euro/mp.Daca in prezent sunt 150.000-200.000 mp de spatii industriale in urmatorii cinci ani acestea vor ajunge la un milion de mp.

Piata de birouri se va maturiza si in urmatorii ani vom vedea spatii libere in imobilele de birouri, din cauza saturarii cererii.

In urmatorii ani se vor dezvolta puternic business-park-urile, fie pe locul fostelor platforme industriale, fie pe zone mari, care au fost in circuitul agricol, intrate ulterior in intravilan, potrivit lui Radu Lucianu, partener la compania imobiliara Eurisko.

"In ceea ce priveste situatia parcarilor, Primaria Capitalei a dat o hotarare prin care fiecare cladire nu va putea fi construita fara sa aiba un loc de parcare la 50 de mp inchiriati", precizeaza reprezentantul companiei Eurisko.

Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) are in vedere dezvoltarea traficului aerian, care ar putea compensa intr-o anumita masura problemele intampinate in traficul rutier, provocate de starea proasta in care se afla reteaua de drumuri din Romania.

"Vrem sa deschidem cerul operatorilor low - cost. Poate asa vom reusi sa ocolim gaurile din asfalt", a declarat Laszlo Borbely, ministru delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului in cadrul MTCT.

Primaria are si ea programe de dezvoltare a infrastructurii locale. Principala problema a autoritatilor nu mai este de aceasta data finantarea, ci durata de implementare a proiectelor.

Primaria Capitalei si-a stabilit in urmatorii ani ca proiecte prioritare: pasajul din Basarab, un pasaj in zona Bulevardul Chisinau in zona Delfinului, reabilitarea si modernizarea soselei Colentina si a inca 360 de strazi, a pasajelor Piata Muncii si Obor, sistemul de taxare automata pentru RATB, precum si modernizarea liniilor de tramvai.

"Toate aceste proiecte au finantare asigurata, in schimb dureaza mult pana vor fi finalizate din cauza birocratiei. Mai mult, investitorii nu se inghesuie sa preia proiectele dificile si ne temem ca nu vom putea absorbi anul acesta suma de 1,5 mld. euro pe care o avem la dispozitie pentru proiecte", spune Gheorghe Udriste, directorul Directiei Transporturi, Drumuri si Sistematizarea Circulatiei din cadrul Primariei Bucuresti.

Pana in 2010, autostrazile A1 (Bucuresti - Pitesti) si A2 (Bucuresti - Constanta) se vor uni prin realizarea unor pasaje supraterane catre Splaiul Independentei, respectiv Splaiul Dudescu, in zona Otopeni se va realiza o supratraversare a caii ferate, iar lucrarile la soseaua de centura pe patru benzi se vor incheia.

"Vom realiza un down-town (centru - n.r.) in zona Izvor, pentru ca pe acel teren nu s-a dezvoltat nimic in ultimii 16 ani si vom dezvolta un nou aeroport in sudul Capitalei, zona care se va transforma puternic in urmatorii ani", afirma Udriste.

In urmatoarele doua saptamani va fi anuntat castigatorul proiectului pasajul Basarab, urmand ca lucrarile sa inceapa pana la sfarsitul anului.

"Special pentru proiectul Basarab am schimbat sistemul de punctaj pentru licitatii, reducand valoarea unui pret de la 80 de puncte la 60, pentru a nu obtine un pret de dumping", explica Udriste.

Piata constructiilor a crescut anul trecut cu 9,6%, dublu fata de ritmul intregii economii (4,1%), potrivit reprezentantilor ministerului de resort.

Pentru acest an, oficialul MTCT estimeaza o rata de crestere de 16%. ANL are in plan constructia a circa 5.000 de apartamente pe an pana in 2010, cu mult sub cererea de pe piata. catatalin.lupoaie@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO