Analiză

Consumul de apa plata creste de doua ori mai repede decat cel de apa minerala carbogazoasa

Consumul de apa plata creste de doua ori mai repede decat cel de apa minerala carbogazoasa

Click pentru imaginea marita

03.04.2007, 19:27 495

Productia de apa minerala necarbogazoasa a crescut cu 15% anul trecut fata de perioada precedenta, in timp ce apa minerala carbogazoasa a inregistrat un avans de 6%, potrivit datelor SNAM (Societatea Nationala a Apelor Minerale).
Valoric, piata apei minerale plate se situeaza in jurul a 70 mil. euro, fiind de trei ori mai redusa decat cea carbogazoasa. Consumul traditional de apa minerala carbogazoasa explica ponderea de aproximativ 78% pe care aceasta o detine in prezent in totalul volumului de apa minerala imbuteliata in Romania (1,1 miliarde de litri anul trecut, potrivit SNAM), insa cresterea mai mare a segmentului de apa plata ar putea alinia piata locala la structura celei europene, spun jucatorii din piata de profil.
"Eu interpretez aceasta crestere a segmentului de apa minerala plata de fapt ca o revenire la normal. Oriunde in lume, cu mici exceptii, raportul apa minerala carbogazoasa/apa minerala plata este de aproximativ 60%/40%. Pentru ca in Romana nu se consuma apa minerala plata inainte de 1990, din simplul motiv ca autoritatile nu-i vedeau rostul, se consuma apa de la robinet (care substituia intrucatva nevoia de apa minerala plata)", spune Madalin Simion, brand manager Biborteni.
Iosif Nagy, directorul general al SNAM, estimeaza pentru urmatorii doi ani un ritm mai mare de crestere a pietei de apa minerala necarbogazoasa, respectiv de peste 15% fata de perioada precedenta.
Miza imbuteliatorilor de apa minerala va fi diferentierea de apa de masa si cea de izvor, care inregistreaza in prezent cresterile cele mai mari la nivelul pietei de apa naturala imbuteliata datorita sistemului de imbuteliere watercooler. Tase Ilie, administratorul imbuteliatorului Aqua Regis (marca Sapte Izvoare), estima aceasta crestere la 25% anul trecut, comparativ cu 2005. Segmentul apei plate in watercooler (sistem de racire-incalzire) a cunoscut o dezvoltare puternica pe piata romaneasca in ultimii ani, datorita sistemului de distributie care vizeaza in principal sediile de companii si institutiile publice. Jucatorii din piata estimeaza o evolutie a segmentului in linie cu ritmul inregistrat anterior.
Pe piata apelor imbuteliate in watercooler, estimata in prezent la 30-40 mil. euro, primele locuri sunt detinute de brandurile La Fantana si Cumpana, lansate de companii romanesti in anul 2001, respectiv 1999.
Competitia pe aceasta piata se intensifica odata cu intrarea unor imbuteliatori precum Perla Harghitei (Cristalina) pe un segment de nisa, cel al apelor minerale imbuteliate in watercooler. O alta companie de pe piata, Aqua Regis (imbuteliatorul apei Sapte Izvoare), a incheiat recent un parteneriat cu Perla Harghitei, pentru distributia produsului Cristalina (apa minerala decarbogazificata partial in watercooler).
Ritmul mai mare de crestere a segmentului apelor de masa comparativ cu cele minerale se datoreaza si intrarii pe piata mai rapide si mai simple in cazul celor dintai. O apa minerala noua poate fi promovata doar dupa un studiu de minimum doi ani la sursa, pentru a-i stabili continutul de minerale, in timp ce pentru apa de masa singura conditie este filtrarea, spune reprezentantul SNAM.
Daca apele de masa sau de izvor sunt clar diferentiate de cele minerale prin reglementarile din acest sector, in randul consumatorilor segmentarea pietei este mai putin evidenta.
Mizand in special pe traditia surselor de apa pentru a-si construi brandurile, imbuteliatorii de apa minerala incearca si sa sublinieze diferentele dintre segmentele pietei de apa imbuteliata. In timp, eforturile companiilor, bazate si pe o politica de preturi accesibile majoritatii populatiei, ar putea duce la migrarea consumatorilor de pe segmentul apelor de masa sau de izvor catre cele minerale.
"Marcile de apa minerala din portofoliul Coca-Cola HBC au fost reconstruite printr-o comunicare concentrata nu numai pe imaginea noii marci, dar si pe apa minerala ca un tot si calitatile acesteia", afirma reprezentantii companiei Coca-Cola HBC.
Imbuteliatorul elen Coca-Cola HBC a achizitionat producatorul local Dorna Apemin in anul 2002, adaugand portofoliului din Romania apele minerale Dorna, Poiana Negri si Izvorul Alb. Produsele sunt distribuite si pe piete externe, in Grecia si Republica Moldova.
Potrivit SNAM, Coca-Cola HBC este al treilea mare imbuteliator de apa minerala de pe piata, dupa volumul productiei la sursa in anul 2006.
Topul celor mai mari producatori de apa minerala din Romania este dominat, in prezent, de companii cu capital autohton. Romaqua Grup, producatorul apelor minerale Borsec si Stanceni, a imbuteliat anul trecut, in total, 230 mil. litri de apa minerala, conform datelor SNAM.
La randul sau, compania European Drinks, al doilea mare producator de pe piata apelor minerale, a imbuteliat anul trecut un volum total de 130 mil. litri. Grupul European Food&Drinks detine in portofoliu apa minerala Izvorul Minunilor, dar si bauturile racoritoare Frutti Fresh, Adria, sau nectarurile Fruttia.
Pe piata apelor minerale mai activeaza si Bibco Biborteni, Quadrant-Amroq Beverages (imbuteliatorul produselor PepsiCo, cu Talea) sau Carpatina. Extinderea pe o piata complementara, cea a bauturilor racoritoare cu arome de fructe, a fost pasul firesc in dezvoltarea producatorilor romani de apa minerala.
Romaqua a lansat bauturile racoritoare Giusto, in anul 2003, si ulterior a relansat Brifcor si Quick-Cola, produse create inainte de 1990.
Sucurile au adus vanzari de 30% din cifra de afaceri a grupului, in anul 2005, potrivit datelor companiei.
Cei mai mari producatori de pe piata de profil sunt si cei mai activi exportatori de apa minerala in tarile din regiune.
Exporturile de apa minerala, care reprezinta aproximativ 3-4% din productia locala, in prezent, vor creste anual cu 1-2 puncte procentuale, estimeaza SNAM.
Romaqua exporta apa minerala Borsec in peste 10 state, dintre care Ungaria, Israel, Taiwan si 7 state din America. Exporturile reprezinta aproximativ 2% din cifra de afaceri a grupului, potrivit datelor companiei.
La randul sau, Coca-Cola HBC Romania exporta ape minerale in Grecia si Republica Moldova.
"Piata romaneasca are peste 30% din rezerva de ape minerale din Europa", afirma Nagy. Exploatarea rezervelor este insa mult sub potential, din lipsa unor investitori strategici in regiunile cu bazine cu ape minerale, potrivit reprezentantului SNAM.
"Spre deosebire de litoral, care are un sezon de trei luni pe an, statiunile balneo-climaterice sunt vizitate intregul an. Din pacate, investitiile in aceste statiuni sunt nesemnificative", mai spune Nagy.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO