Analiză

Cea mai concreta campanie electorala

06.05.2003, 00:00 11

Inca cu doua saptamani in urma conducerea PSD a adoptat o hotarare ca fiecare filiala de judet PSD sa analizeze si sa stabileasca criterii de performanta pentru alegerile locale. Sarcina avea termen final 30 aprilie, ceea ce inseamna ca in prezent fiecare filiala trebuie sa stie, cum preciza Viorel Hrebenciuc, care sunt candidatii cei mai bine plasati in optiunile populatiei.
Am mai spus-o si repet: alegerile locale nu sunt si nu vor fi o fotograma marita a alegerilor generale. La locale, mai ales in sate si mici orasele, capata precadere aspecte gospodaresti care n-au relevanta nici ideologica, nici programatica. Nici macar aureola partidului la scara nationala nu decide optiunea alegatorului. Un pod, o electrificare, o sursa de apa potabila, un drum pietruit - asta conteaza la locale. Un celebru senator american a lansat o sintagma care a facut epoca: "all politics are local" (toate politicele au un substrat local). Iar in America punctul tare al democratiei este la nivel local: sunt alesi prin vot nu numai primarul, dar si seriful, si procurorul, si directorul de scoala, in timp ce la alegerile pentru congres conteaza si banii (costa 20-30 milioane de dolari campania unui deputat sau senator), lobby-urile, sindicatele, marile corporatii. Pastrand proportiile, si la noi exista aceasta diferenta calitativa intre locale si generale. Vezi rolul baronilor in filialele judetene. De aceea, apreciez ca rezultatele de la locale nu vor oferi indicii precise cu privire la raportul de forte intre partide. Ca ilustrare, as aminti ca la alegerile locale din iunie 2000 ApR-ul lui Melescanu s-a situat pe locurile 3 si 4, in timp ce la generale n-a obtinut cele 5% pentru a intra in Parlament.
Totusi, campania pentru locale va indica un trend pentru alegerile generale. Dupa parerea mea, batalia electorala din 2004-2005 nu se va da in jurul optiunilor ideologice sau programatice. Nu vom asista la o competitie intre social-democratism, liberalism sau nationalism extremist. Va fi cea mai concreta campanie electorala din perioada postdecembrista. Sa tinem seama ca in 2004 va prevala in orientarea politica a Romaniei ascensiunea la Uniunea Europeana, si deci liniile mari ale politicii romanesti vor fi trasate de cerintele Comisiei UE de la Bruxelles. Aici va aparea dilema tragica a PSD: sa se conformeze cerintelor reformei, recurgand la bisturiul chirurgical care produce dureri sociale, in special somaj, sau va recurge la acele tergiversari si jumatati de masura practicate pana acum. Din aceasta dilema, guvernul Nastase nu poate iesi. Presiunea externa si de la NATO, si de la Uniunea Europeana s-a intensificat. Nu pe degeaba s-a luptat Adrian Nastase pentru alegeri anticipate, care sa-i permita sa manuiasca bisturiul reformei dupa alegeri si nu inaintea lor. Acum insa, este nevoit sa ia masuri cu efect social dureros, care evident vor duce la scaderea procentajului electoral. In documentul Strategia politica, PSD constata ca a reusit sa castige electorat din zona de mijloc si superioara a electoratului, dar risca sa piarda votul traditional al claselor de jos, muncitori si tarani. Problema este: cat poate PSD sa-si permita sa piarda? In ultimele sondaje a inceput sa scada sub 50%, iar sondajul CURS arata o cadere la 45%, iar Nastase chiar la 40%. Dupa parerea mea, pragul critic al PSD la alegerile generale este 35%. Daca scade sub 35%, pierde pozitia privilegiata de acum, care-i permite sa conduca guvernul. PSD va fi nevoit sa-si caute un aliat puternic ca sa poata gestiona tranzitia intr-o perioada dificila a ei. Vine din urma PNL - singurul partid care si-a largit baza, prin absorbirea ApR si UFD. Miza, in acest caz, poate fi si postul de prim-ministru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO