Analiză

Care sunt strategiile companiilor romanesti ca raspuns la provocarea scumpirii barilului

29.05.2008, 13:19 44

Marii agricultori se orienteaza spre productia de energie si de biodiesel, operatorii aerieni isi regandesc strategia de vanzari, in timp ce transportatorii auto si-au majorat preturile cu pana la 20%, iar producatorii alimentari spun ca va veni o vara "fierbinte" din cauza aprecierii fara precedent a titeiului.
Petrolul a atins in urma cu cateva zile nivelul record de 135 $ pe baril, iar in afara de companiile cu rezerve care sunt castigatoarele detasate ale acestei situatii, restul segmentelor economice sunt puternic afectate, pornind de la industria de rafinare pana la cea alimentara. Pierderile inregistrate nu pot fi suportate de agentii economici, motiv pentru care in final acestea se vor reflecta in preturile de vanzare la consumatorul final. In ultima faza, acest lucru va avea un impact major asupra obiceiurilor de consum ale populatiei.
"Dinamica absolut incontrolabila a pretului barilului de petrol are un efect major asupra companiilor aeriene care-si vad costurile operationale in crestere accelarata. Aceste costuri sunt cele care decid pana la urma dinamica investitiilor. Pe plan international, deja vedem o reducere a apetitului pentru calatorii, atat pe partea de business, cat si pe cea de leisure, in conditiile in care din cauza aprecierii barilului vedem industrii care cad in pierderi sau chiar se destrama. In acest context, scad si veniturile populatiei, iar obiceiurile de consum se vor modifica. Oamenii vor prefera sa economiseasca, nu sa calatoreasca. De la inceputul anului si noi am inregistrat o scadere a numarului de calatori, in conditiile in care ne bazam pe o cu totul alta tendinta, tinand cont de dinamica ultimilor ani", spune Sorin Georgescu, directorul de marketing si vanzari al TAROM, compania nationala de transport aerian.
Georgescu spune ca deocamdata situatia locala nu este la fel de grava precum cea inregistrata pe plan mondial.
De exemplu, in Statele Unite, American Airlines este obligata sa reduca atat numarul angajatilor, cat si pe cel al curselor si sa-i taxeze suplimentar pe clienti, potrivit Financial Times. Directorul executiv al Air France - KLM a avertizat in aceeasi publicatie ca vor urma modificari "violente si rapide" la nivelul intregii industrii.
"Presiunea este suportabila deocamdata, dar dupa perioada de vara cred ca vom incepe sa vedem adevaratele efecte ale acestei situatii. Pretul biletelor va creste sub impactul unor taxe de petrol mai mari, ceea ce va afecta si cererea. Nu ne gandim sa renuntam la oameni sau la destinatii, dar suntem obligati sa facem strategii din mers, pentru ca industria nu s-a confruntat niciodata cu o astfel de situatie. De exemplu, daca inainte aveam tarife joase pentru 10 locuri dintr-un avion, acum lasam doar 2. Este definitia mersului pe sarma intr-un mod stiintific", mai spune Georgescu.
Nici operatorii low cost nu sunt ocoliti de acest context si spun ca ar fi necesara o crestere de minim 5% in pretul biletelor doar in contul scumpirilor de anul trecut. Insa orice demers este conditionat de modul in care reactioneaza fiecare companie de profil.
"Costurile cu kerosenul s-au dublat anul trecut. Deocamdata nu am facut majorari, dar daca se mentine acest ritm de crestere, nu este exclus sa majoram pretul biletelor cu aproximativ 5%. Nu este nicidecum o crestere care sa ne acopere costurile, ci doar sa amortizam cat de cat ceea ce s-a intamplat anul trecut. Daca se mentin conditiile actuale, va fi necesara o crestere mai mare, dar acest lucru depinde si de piata, de modul in care reactioneaza ceilalti jucatori in acest context", a declarat Gheorghe Racaru, directorul general al companiei aeriene low cost Blue Air.
Companiile de curierat locale sunt la randul lor afectate si spun ca de la jumatatea anului tarifele ar putea creste cu aproximativ 20% din cauza costurilor cu carburantii.
"Toti clientii si-au facut niste bugete de transport, motiv care practic nu ne-a permis sa majoram tarifele practicate deocamdata. Intentia la nivel de piata este aceea de a introduce un index de combustibil de la 1 iunie care sa varieze in functie de evolutia preturilor cauzata de aprecierea barilului de petrol. De la inceputul anului majorarea necesara ar fi fost de 15%, dar cred ca pana in vara majorarea necesara va fi de 19%. Toate companiile de profil merg pe pierderi in aceasta perioada, cu exceptia multinationalelor care practica deja astfel de tarife variabile", spune Bogdan Carcu, presedintele companiei locale de posta si curierat Curiero.
Un alt sector afectat este agricultura, unde deja pretul cerealelor este dublu fata de anul trecut mai ales din cauza secetei din vara anului 2007. Marii proprietari de terenuri se uita deja la productia de energie, dupa ce au intrat pe biodiesel pentru a-si diminua costurile cu carburantii. Principiul in agricultura este in prezent acela de autosustinere a consumurilor de energie din productia proprie.
"Daca ar fi doar costurile cu combustibilul nu ar fi asa de complicat, dar la acestea se adauga multe altele. Oricum am cautat si am gasit variante pentru a ne proteja de aceasta volatilitate. Am inceput productia de biodiesel care ne va ajuta sa taiem costurile cu carburantii, iar anul acesta vom demara un proiect pentru producerea de energie electrica", spune Adrian Porumboiu, care detine grupul Racova Agro Pan Grup din Vaslui. Producatorii de alimente, preparate din carne, produse lactate sau ulei sunt la randul lor afectati de pretul barilului prin costurile suplimentare pe care le inregistreaza cu transportul materiilor prime si al produselor finite. De la inceputul anului preturile la carburanti au crescut in medie cu 18%.
"Combustibilul si gazele naturale au un impact direct relativ sensibil in costurile noastre. Dar daca facem analiza pe tot lantul de productie, se observa ca transportul s-a scumpit cu peste 10% de la inceputul anului din cauza pretului la combustibili, ceea ce se vede in pretul final in proportie de 2-3%, iar materia prima s-a scumpit cu 25%. Intre 50-70% din scumpirea materiei prime se transpune in preturi in functie de calitatea fiecarui produs. De la inceputul anului, preturile la produsele finale au crescut in medie peste 10%, dar de la jumatatea verii se vor aplica si alte scumpiri. Vara este sezonul in care cererea pentru produsele din carne este mai scazuta si de aceea este momentul in care se fac majoritatea scumpirilor", spune Sorin Minea, presedinte al grupului Angst, unul dintre principalii producatori de preparate din carne de pe plan local. Minea spune ca anul acesta politica tuturor jucatorilor din acest domeniu va fi profit zero prin identificarea acelor strategii care sa tina companiile de profil pe linia de plutire a profitabilitatii.
"Deja sunt unele companii care au decis sa iasa din supermarketuri sau sa vanda in pierdere. Este greu de spus care va fi scumpirea de ansamblu din vara, pentru ca majorarea preturilor se face pe categorii de produse, in functie de cererea care exista pentru acestea", explica Minea.
Albalact, cel mai mare jucator independent din industria lactatelor, spune ca vor avea loc scumpiri in perioada urmatoare, dar ca nivelul acestora nu este deocamdata definit.
"Ca orice companie care depinde de distributie, avem costuri cu transportul in crestere cu aproape 20% de la inceputului anului, in conditiile in care pretul materiei prime a crescut cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Nu pot spune acum cu exactitate cu cat si cand vor avea loc urmatoarele scumpiri, dar este cert ca acest lucru se va intampla", spune Traian Simion, director general al Albalact, cel mai mare jucator independent din industria lactatelor.
O situatie similara este intalnita si pe piata productiei de ulei pe consum.
"Companiile prin care noi transportam uleiul la punctele de desfacere, dar si prin care aducem materia prima, si-au crescut tarifele cu 10-20%, iar aproape jumatate din aceasta crestere se vede in pretul produsului final. La aceasta se adauga si scumpirile intervenite in pretul materiei prime", a declarat Vasile Leu, directorul general al producatorului de ulei Argus Constanta.
Scumpirea barilului de titei isi face simtit efectul si asupra pietei materialelor de constructii
"Pretul cimentului nu este influentat in mod direct de cresterea pretului la barilul de petrol. Indirect insa suntem influentati si noi. Tot ceea ce inseamna produse petroliere, cum ar fi pacura sau cocsul de petrol, cat si carbunele si motorina sunt influentate. Am inregistrat deja costuri mai mari din cauza cresterii pretului la carbune cu aproximativ 30%. De asemenea, avem cresteri la energia electrica cu circa 15%. Sunt previziuni de crestere cu aproximativ 10% si la transportul pe calea ferata, ceea ce va duce la cresterea preturilor materiilor prime", explica Mihai Rohan, directorul general al Carpatcement Holding.
Potrivit celor mai recente informatii, pretul materialelor de constructii va creste anul acesta cu peste 10-15% pentru principalele tipuri de materiale, respectiv ciment, caramizi, BCA, lacuri si vopsele sau tamplarie din PVC tocmai din cauza costurilor indirecte generate de scumpirea barilului de petrol si de costurile cu energie electrica.
Carpatcement spune ca de la inceputul anului compania nu a mai facut majorari in ceea ce priveste pretul materialelor odata cu intrarea in vigoare a noilor contracte de vanzare-cumparare care au fost negociate cu clientii la sfarsitul anului trecut.
Barilul de petrol scump are un impact direct asupra companiilor de distributie a gazelor naturale care au cerut scumpiri de 20% a tarifelor la populatie de la 1 iulie din cauza costurilor mari de aprovizionare.
Producatorii de energie care folosesc pacura sau gazele naturale sunt de asemenea confruntati cu costuri mai mari care la un moment dat se vor reflecta in tarifele aplicate casnicilor.
Primele semnale din piata deja au venit, companiile de distributie a energiei electrice cerand majorari de pret de aproximativ 10% din iulie.
Companiile de rafinare inregistreaza costuri foarte mari din cauza barilului scump.
De partea castigatorilor stau companiile care livreaza echipamente pentru industria petroliera si bineinteles companiile care au productie proprie de titei.



Economii, in detrimentul calatoriilor

Transportatorii aerieni incep sa se confrunte deja cu o scadere a numarului de pasageri de la inceputul anului. Tendinta este mai accentuata pe plan international, in conditiile care exista industrii puternic afectate de pretul barilului de petrol, ceea ce induce o schimbare majora a obiceiurilor de consum. Oamenii prefera sa economiseasca in detrimentul calatoriilor, in contextul in care se vad confruntati cu reducerea veniturilor. De asemenea, politica de investitii a companiilor aeriene este amenintata din cauza cresterii costurilor operationale.

Agricultorii, in cautarea independentei energetice

Marii agricultori locali incep sa-si concentreze investitiile spre segmentul producerii de energie electrica si spre culturile de rapita pentru a putea produce biodiesel. Castigarea acestei independente energetice protejeaza companiile de profil de efectele volatilitatii barilului de titei la nivel international.

Companiile de curierat locale spun ca deocamdata nu au putut sa majoreze tarifele din cauza contractelor deja incheiate cu clientii lor. Strategia este aceea de a inlocui tarifele fixe cu unele flexibile pe baza unui indice de combustibil. Vara ar putea aduce o majorare de pana la 20% a tarifelor practicate.

Majorari de pret care se vad in constructii

Pe piata materialelor de constructii se estimeaza cresteri intre 10-15% pentru pretul produselor finale anul acesta, acestea fiind alimentate indirect de costurile in crestere cu energie si ale barilului de petrol. Desi unele companii si-au negociat contractele de vanzare de la inceputul anului luand in calcul aceste aprecieri, daca situatia din piata va indica necesitatea unor cresteri ulterioare, vor avea loc noi ajustari ale pretului.

Asteapta vara pentru scumpiri

In industria mezelurilor, tot vara va insemna noi majorari de preturi pentru produsele finale. Momentul este dictat de conjunctura pietei, aceasta perioada fiind caracterizata printr-un consum mai redus de astfel de produse. De la inceputul anului, costurile de transport au crescut cu peste 10%, ceea ce se vede intr-un procent de 3% in pretul final. Materia prima s-a scumpit cu 25%, jumatate din aceasta majorare fiind transpusa in preturile finale.

Companiile care activeaza in sectorul lactatelor se pregatesc si ele de scumpiri pentru produsele finale, in contextul in care costurile de transport s-au majorat in medie cu 20% de la inceputul anului, iar costul materiilor prime a inregistrat un avans de 30%. Firmele din sectorul producerii de ulei indica aceeasi crestere a costurilor de transport si spun ca jumatate din aceasta crestere se duce in pretul final. In cazul acestei industrii, singurul factor care ar putea impiedica cresterea preturilor este obtinerea unor recolte bune.


Solutii pentru traversarea crizei

Sorin Georgescu, director de marketing al TAROM
Pretul biletelor va creste din cauza taxelor de petrol, ceea ce va afecta si cererea. Suntem obligati sa facem strategii din mers pentru ca industria nu s-a confruntat niciodata cu o astfel de situatie. Daca inainte aveam tarife joase pentru 10 locuri dintr-un avion, acum lasam doar doua.

Adrian Porumboiu, proprietarul grupului Racova Agro Pan
Am cautat si am gasit variante pentru a ne proteja de aceasta volatilitate. Am inceput productia de biodiesel care ne va ajuta sa taiem costurile cu carburantii, iar anul acesta vom demara un proiect pentru producerea de energie electrica.

Traian Simion, director general al Albalact
Avem costuri cu transportul in crestere cu aproape 20% de la inceputului anului, in conditiile in care pretul materiei prime a crescut cu 30%. Nu pot spune acum cu exactitate cu cat si cand vor avea loc urmatoarele scumpiri, dar este cert ca acest lucru se va intampla.

Bogdan Carcu, presedintele Curiero
Intentia la nivel de piata este aceea de a introduce un index de combustibil de la 1 iunie care sa varieze in functie de evolutia preturilor cauzata de aprecierea barilului de petrol. De la inceputul anului majorarea necesara ar fi fost de 15%, dar cred ca pana in vara va fi de 19%.

Sorin Minea, presedintele Angst
De la inceputul anului, preturile la produsele finale au crescut in medie cu peste 10%, dar de la jumatatea verii se vor aplica si alte scumpiri. Vara este sezonul in care cererea pentru produsele din carne este mai scazuta si de aceea este momentul in care se fac majoritatea scumpirilor.

Mihai Rohan, directorul general al Carpatcement Holding
Am inregistrat deja costuri mai mari din cauza pretului carbunelui. De asemenea, avem cresteri la energia electrica cu circa 15%. Sunt previziuni de crestere si la transportul pe calea ferata, ceea ce va duce la cresterea preturilor materiilor prime.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO