Analiză

Afacerile retailerilor merg struna si anul acesta. Insa vanzarile si consumul se fac nu din productie, ci pe seama importurilor

20.09.2005, 19:00 14

Marfurile de toate felurile s-au evaporat si anul acesta rapid de pe rafturile comerciantilor, care au vandut, pana acum, cu aproape o cincime mai mult decat anul trecut. Cu toate acestea, economia consuma mai mult decat produce: bunurile de consum nu sunt produse de companiile autohtone, ci vin din import.

Afacerile comerciantilor cu amanuntul sunt in plina expansiune, inregistrand rate de crestere aproape fara precedent in ultimii 5 ani. Numai in primele sapte luni ale anului, cifra de afaceri a retailerilor autohtoni a crescut cu 17,5%, adica aproape cu acelasi nivel consemnat in 2004.

Spre deosebire insa de anul trecut, cresterea comertului cu amanuntul s-a bazat in primul rand pe marfurile alimentare (cu o crestere de aproape 19% in sapte luni) si mai putin pe cele nealimentare (care s-au vandut cu aproape 17% mai bine). In 2004, vanzarile de marfuri nealimentare crescusera de doua ori mai repede decat cele alimentare.

De unde vin, totusi, marfurile vandute de retaileri si cumparate de consumatorii romani? Datele statistice arata ca sursa principala de aprovizionare a companiilor comerciale o reprezinta importurile, in timp ce productia autohtona are o contributie redusa in aceasta directie.

Astfel, in timp ce productia industriala a crescut in primele sapte luni ale anului cu numai 1,3%, importurile de marfuri au crescut, in aceeasi perioada, cu aproape 22%, explicand in cea mai mare parte cresterea cu 17,5% a operatiunilor derulate de comercianti.

Mai mult, marii jucatori de pe piata de retail au afirmat cu diverse ocazii in acest an ca sunt multumiti de evolutia pietei si a afacerilor proprii. Din acest motiv, cei mai multi dintre ei intentioneaza sa isi mareasca volumul de activitate, prin deschiderea de noi magazine.

Conform estimarilor companiilor, cifra de afaceri a marilor comercianti va creste cu ritmuri inalte si anul acesta, evolutie care nu surprinde totusi piata, obisnuita cu cresteri spectaculoase anii trecuti.

De altfel, piata retailului a crescut atat de mult afacerile unor jucatori internationali, incat castigurile obtinute de acestia de pe urma operatiunilor desfasurate aici reusesc sa acopere rezultatele modeste sau chiar pierderile rezultate din activitatea pe pietele statelor vest-europene.

Carrefour este numai un exemplu in acest sens: incasarile record din primul semestru, precum si marja de profit rezultata, au compensat unele rezultate mult mai slabe realizate de magazinele Carrefour in Franta.



Comerciantii raporteaza recorduri de vanzari

Cel mai mare comerciant din Romania, Metro Cash & Carry Romania, a depasit anul trecut pragul de un miliard de euro cifra de afaceri, consolidandu-si prin acest rezultat pozitia din top. Anul acesta, cifra de afaceri a Metro va spori concomitent cu deschiderea a trei noi magazine, in Timisoara, Arad si Baneasa.

Principalul competitor al Metro de pe piata romaneasca este Selgros Cash & Carry Romania, care a realizat, anul trecut, o cifra de afaceri de peste 254 mil. euro, in crestere cu 50% fata de anul 2003. Selgros si-a revizuit recent planurile de extindere pe piata romaneasca, marind numarul vizat de magazine deschise de la 15 la 20, ceea ce va duce si la o crestere corespunzatoare a nivelului incasarilor.

Tot in segmentul hipermarketurilor, Carrefour ocupa ultimul loc de pe podium, cu un volum al vanzarilor cifrat la aproape 190 de milioane de euro in primele sase luni ale acestui an. Rezultatul cumulat al celor patru centre comerciale Carrefour reprezinta o crestere cu peste 83% fata de aceeasi perioada a anului trecut, cand in Romania functionau doar trei magazine sub aceasta marca. Profiturile Carrefour Romania au compensat rezultatele mai slabe obtinute de acest lant de magazine in Franta.

Oficialii grupului francez Cora au afirmat ca cifra de afaceri a operatiunilor Cora in Romania va ajunge anul acesta la 150 de milioane de euro, nivel corespunzator unui ritm de crestere a vanzarilor de 30%.

In segmentul comertului specializat, retailerul de produse electronice si electrocasnice Altex a anuntat pentru primul semestru al acestui an vanzari de 137 de milioane de euro, reprezentand o valoare mai mult decat dubla fata de primele sase luni din 2004.

Tot in acest domeniu, retailerul de electronice si electrocasnice Domo estimeaza pentru anul acesta o cifra de afaceri de 135 de milioane de euro, in crestere fata de 101 milioane de euro in 2004. In plus, o noua campanie de rebranding va ajuta compania sa creasca si in urmatorii ani, au anuntat oficialii companiei.

Un alt mare jucator de pe piata retailului, compania bucuresteana de distributie Macromex estimeaza o cifra de afaceri de 105 milioane de euro pentru anul 2005, in crestere cu 87% fata de nivelul de 56 de milioane de euro, inregistrat in 2004. Cifra de afaceri a retailerului Macromex a crescut de aproape 5 ori in ultimii trei ani, de la 11 milioane de euro in 2001 pana la 56 de milioane de euro in 2004.

Reteaua de magazine de bricolaj Praktiker, detinuta de grupul german Metro, isi va dubla anul acesta vanzarile de pe piata romaneasca, in conditiile in care vor fi deschise trei noi magazine. In 2004, vanzarile Praktiker au crescut cu 45 de milioane de euro fata de anul 2003, cand s-au ridicat la 18,8 milioane de euro.



Cota unica s-a dus in consum

Este evident, marfurile vandute de comercianti provin in cea mai mare parte din import. Dar de unde au consumatorii bani pentru a le achizitiona? Daniel Daianu, profesor de economie si fost ministru de finante, considera ca este vorba despre o crestere aproape generalizata a puterii de cumparare a populatiei. "In urma introducerii cotei unice de impozitare, o mare parte a salariatilor a obtinut venituri suplimentare, pe care le-a directionat inclusiv in consum. Mai mult, puterea de cumparare a fost suplimentata puternic de credit", a mai explicat Daianu.

Intr-adevar, veniturile medii ale populatiei au crescut in acest an. De exemplu, salariul mediu net a crescut in primele 7 luni ale anului cu aproape 6,2% in termeni nominali, aceasta crestere depasind rata inflatiei cumulate in aceasta perioada (5,1%). Astfel, cresterea reala a veniturilor a sporit puterea de cumparare a populatiei.

La acest proces a contribuit insa si expansiunea fara precedent a creditului privat (neguvernamental). Stocul creditului privat a crescut in primele sapte luni ale anului cu 21% in termeni nominali, dintre care o mare parte continua sa fie reprezentata de creditele de consum.



Retailul alimentar

Cifra de afaceri a retailerilor din industria alimentara, a bauturilor si tutunului a crescut in primele 7 luni ale anului cu 18,9% fata de aceeasi perioada din 2004, marcand o crestere mai rapida decat acum un an (11,2%). Totusi, productia din industria alimentara si a bauturilor a inregistrat o scadere de 0,8% in primele 7 luni ale anului, iar productia din industria tutunului a scazut cu 8%. Cu alte cuvinte, vanzarile au depasit productia, asta insemnand ca marfurile de pe rafturile comerciantilor provin din importuri. In primele sase luni ale anului, Romania a inregistrat un deficit agroalimentar de 661 de milioane de euro, in conditiile in care importurile de produse agroalimentare au depasit 900 de milioane de euro.



Textile si incaltaminte

Comerciantii de confectii, imbracaminte si incaltaminte au avut anul acesta cea mai redusa crestere, comparativ cu cei din alte domenii: doar 5% in primele sapte luni ale anului, fata de un spor de aproape 10% anul trecut. Totusi, si in acest caz este vorba de comert alimentat de importurile de marfuri de profil, deoarece productia bunurilor mentionate este mult mai mica decat anul trecut.

Astfel, in cazul textilelor, caderea productiei a fost de 6,8%, la articole de imbracaminte reducerea volumului productiei a fost de 17,5%, iar la incaltaminte si pielarie caderea este de 13,2%, toate aceste rezultate fiind calculate pe primele sapte luni ale anului. Exportatorii de textile si incaltaminte au fost afectati de evolutia cursului de schimb, dar si de concurenta produselor chinezesti. Totusi, aceleasi cauze au stat la baza succesului importurilor de produse textile si de incaltaminte: importurile s-au ieftinit, iar piata interna a fost astfel inundata de produse chinezesti.



Medicamente si cosmetice

In domeniul produselor farmaceutice si cosmetice, cifra de afaceri a comerciantilor cu amanuntul a crescut in primele sapte luni cu 25,8%, avand un ritm de doua ori mai lent decat cel de anul trecut (58%). Incetinirea cresterii se datoreaza in primul rand renuntarii la compensarea cu 90% a medicamentelor, fapt care a redus dramatic consumul acestor produse. Vanzarile au scazut in doua trepte, care au urmat deciziilor de limitare si apoi eliminare completa a compensarii medicamentelor. Volumul productiei din intreaga industrie chimica a crescut in aceasta perioada cu numai 2,6%, ceea ce situeaza, din nou, productia sub nivelul vanzarilor si, implicit, consumului. Numai in primul semestru al anului, consumul de medicamente gratuite si compensate a crescut cu 90%, pana la o valoare de 250 de milioane de euro. mihai.bobocea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO