Analiză

50.000 de bagaje ratacite anual pe zborurile de linie regulata in si dinspre Romania

50.000 de bagaje ratacite anual pe zborurile de linie regulata in si dinspre Romania

Pe aeroporturile de tranzit, precum cele din Paris sau Roma, se pierd cele mai multe bagaje

08.10.2007, 02:14 413

Daca la nivel international principalele companii care au operatiuni si pe piata locala (TAROM, Lufthansa, KLM, Air France, Austrian Airlines, Malev, Czech Airlines, British Airlines si Alitalia) au avut anul trecut o rata de intarziere de 14 bagaje la mia de pasageri, la circa 3,5 milioane de pasageri transportati in si dinspre Romania in 2006, rezulta 50.000 de bagaje intarziate.
Astfel, cresterea pietei aeriene este evidenta nu numai prin mai multe linii aerine care intra pe piata sau prin introducerea de noi rute, ci si prin numarul mai ridicat de pasageri care s-au confruntat cu intarzierea sau pierderea bagajului, odata ajunsi la destinatie. Desi situatia in care ajunge la destinatie fara bagaj este frustranta pentru pasager, operatorii aerieni si reprezentantii aeroporturilor sau al firmelor de handling nu au oferit date exacte pentru piata din Romania.
Studiul AEA analizeaza rata de pierdere a bagajelor pentru cei mai importanti operatori internationali, noua dintre acestia fiind prezenti cu activitati importante pe piata locala (TAROM, Lufthansa, KLM, Air France, Austrian Airlines, Malev, Czech Airlines, British Airlines si Alitalia). Acestia impreuna cu operatorul Carpatair detin peste 80% din piata locala, potrivit datelor furnizate de IATA (International Air Transport Association).
Din studiul referitor la intarzierile de bagaje realizat de AEA lipseste insa Carpatair, al doilea operator ca marime de pe piata, care a transportat anul trecut circa 500.000 de pasageri.
Pe piata din Romania nu exista o statistica a intarzierii sau pierderii bagajelor, nici macar la nivel de aeroport, companiile care au informatii in acest sens fiind firmele de handling, care sunt angajate de operatorii aerieni sa se ocupe de manevrarea bagajelor.
"Aeroportul International Henri Coanda nu are competenta in gestionarea bagajelor pasagerilor care vin sau pleaca din Romania utilizand transportul aerian, insa, potrivit unor studii realizate la nivel international, intarzierea bagajelor se produce de regula pe aeroporturile de tranzit", spune Valentin Iordache, reprezentantul aeroportului Henri Coanda. Pe Henri Coanda opereaza firmele de handling Menzies Aviation si Globe Ground, care nu au facut niciun comentariu referitor la acest subiect.
In lipsa unor astfel de informatii, datele AEA pe plan international pot constitui un punct de plecare si pentru o analiza similara in Romania. Spre exemplu, TAROM pierde sau intarzie opt bagaje la mia de pasageri, ceea ce ar insemna ca anul trecut compania de stat a intarziat circa 10.000 de bagaje, raportat la 1,3 milioane de pasageri transportati. La nivel european TAROM pierde sau intarzie printre cele mai putine bagaje, companiile care se afla in fruntea clasamentului, cu peste 20 de bagaje ratacite la 1.000 de pasageri, fiind British Airways si TAP Portugal.
"Motivul pentru care pierdem mai putine bagaje este si acela ca avem un departament propriu in cadrul TAROM, care asista toata incarcatura avionulului", spune Madalin Tudor, purtatorul de cuvant al TAROM.
Reprezentantii Lufthansa afirma ca trebuie facuta o diferentiere intre numarul de bagaje pierdute si cele intarziate. Astfel, chiar daca Lufthansa are la nivel international o rata de intarziere de 18 bagaje la mia de pasageri, potrivit AEA, rata de pierdere este mult mai mica. "In ceea ce priveste compania Lufthansa, pierderile de bagaje se incadreaza in 1% la mia de pasageri. Trebuie insa facuta o diferentiere intre bagaje pierdute si intarziate. Este adevarat ca numarul de bagaje intarziate este putin mai mare, dar ele sunt in general gasite intr-un interval de trei pana la sapte zile si returnate pasagerilor", spun reprezentantii Lufthansa.
Acestia precizeaza ca motivele pentru care se produc intarzieri sunt extrem de diferite si de cele mai multe ori sunt datorate unor factori externi.
"Spre exemplu, o situatie meteorologica nefavorabila poate duce la un sir de intarzieri care aglomereaza traficul pe aeroport, ducand astfel la dificultati in manevrarea eficienta a bagajelor. Aceasta e doar o situatie din cele foarte multe care se pot ivi pe un aeroport", mai precizeaza reprezentantii Lufhansa, care spun ca se incearca optimizarea procesului de handling pentru ca aceste situatii sa aiba o rata de aparitie mai redusa.
Problemele intampinate de pasageri referitoare la pierderea bagajelor sau intarzieri au ecouri si la Oficiul pentru Protectia Consumatorului. Astfel, in prima jumatate a acestui an au fost inregistrate un numar de 53 de reclamatii privind intarzierea sau anularea curselor aeriene si 65 de reclamatii referitoare la pierderea bagajelor pasagerilor, fata de un total de 83 de reclamatii pe tot parcursul anului trecut. Reprezentantii Oficiului pentru Protectia Consumatorului considera ca numarul mai mare de plangeri ale legatura si cu faptul ca regulamentul referitor la intarzieri si anulari a intrat in vigoare la inceputul acestui an. Un numar mare de plangeri este inregistrat la adresa companiilor low-cost, al caror numar este in crestere pe piata din Romania, acestea nefiind insa incluse in statistica AEA.
Cele mai multe reclamatii pentru pierderea bagajelor au fost primite de operatorul low-cost Blue Air, 24 de pasageri ai acestei companii aeriene depunand plangeri in acest sens. "Problemele legate de bagaje pierdute tin de compania de handling, nu de compania aeriana care opereaza zborul. Din acest motiv, daca se intampla sa se piarda bagajul, plangerea se face la ghiseul de Lost & Found, nu la compania aeriana", spun reprezentantii Blue Air, cea mai mare companie low-cost de pe piata locala.
Pe locul doi, cu un numar de 16 plangeri primite pentru pierderea de bagaje se afla Alitalia, urmata de MyAir cu 10 plangeri pentru pierderi de bagaje. Alitalia si MyAir opereaza majoritatea curselor catre destinatii din Italia, prin acest fapt putand fi explicat numarul destul de ridicat de plangeri inregistrate.
Potrivit cotidianului francez Le Figaro intr-un singur weekend 18.000 de bagaje au fost pierdute pe aeroportul Fiumicino din Roma, dintre care au fost recuperate intr-o saptamana 16.000, restul nefiind gasite.
Desi in statistica realizata de AEA, TAROM se afla pe locul patru in topul celor care au pierdut cele mai putine bagaje, compania figureaza cu noua plangeri la Protectia Consumatorului.
Potrivit reprezentantilor ANPC, in cazul bagajelor pierdute, conform prevederilor internationale aplicabile in astfel de cazuri, operatorul este obligat sa despagubeasca consumatorii respectivi. Daca acesta refuza, consumatorii trebuie sa se adreseze ANPC, caz in care operatorul aerian poate fi sanctionat contraventional cu o amenda cuprinsa intre 3.000 si 30.000 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO