Afaceri de la zero

Zambiti, va rog, pentru cifre de afaceri de zeci de miliarde de lei!

12.11.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


Evolutia rapida a tehnologiei in domeniul fotografiei face ca centrele foto, foarte multe de atlfel, sa lupte din greu pentru a supravietui pe aceasta piata. Pretul cat mai atragator, developarea gratuita sau un album foto oferit gratuit cu conditia ca toate serviciile care tin de fotografie sa le realizezi numai la centrul respectiv au ca scop atragerea si fidelizarea clientilor. Fara astfel de gaselnite, cei care functioneaza pe aceasta piata nu ar putea rezista.



Multe dintre aceste centre sunt formate dintr-un singur om care nu face decat sa preaia comezile, developarea filmelor si procesarea fotografiilor realizeazandu-se in alta parte, la alte centre foto care dispun de aparatele necesare. ?Pentru a rezista pe aceasta piata trebuie sa investesti cat mai mult", spune Patric Marin, directorul Ava Studio, cunoscut in Capitala ca Laboratorul Foto al Absolventilor Academiei de Film.



Acesta a intrat pe piata in 1993 si are in moemntul de fata 9 magazine. De doi ani de zile, Patric Marin recunoaste ca nu a mai deschis nici unul. ?De doi - trei ani cifra de afaceri este constanta, in jur de 10 miliarde de lei pe an, iar daca tinem cont de inflatie, noi de fapt mergem in jos. Oamenii nu mai cumpara film ca acum patru ani, este o lupta crunta pentru supravietuire".





Fotografia clasica, garantata 100 de ani



Piata a devenit foarte dura o data cu trecerea de la analog la digital si in acest domeniu. ?Numarul fotgrafiilor digitale printate se dubleaza de la an la an. Cu toate acestea eu sfatuiesc pe toti ca fotografiile importante sa fie realizate tot prin metoda clasica, pe film".



Fotografia clasica este garantata 100 de ani, pe cand fotografia digitala se poate oricand degrada. Trebuie ca formatul fisierelor sa fie intotdeauna la zi pentru ca altfel exista riscul ca peste cativa ani sa nu le mai poti deschide. De asemenea, orice zgarietura pe CD-ul unde sunt stocate face ca acesta sa nu se mai poata deschide. In plus, spune Patric, un aparat digital daca s-a stricat poti sa il arunci. ?Filmele foto s-au ieftinit atat de mult incat nu merita sa renunti la ele. Fotografia digitala este facila, dar este un moft. Este benefica pentru ziare, agentii de presa, Internet, dar nu si pentru fotografiile pe care doriti sa le aveti peste ani si ani".





Un minilaborator ditigal costa 100.000 de euro



Pentru a tine pasul cu tehnologia, Ava Studio a investit si a modernizat toate centrele sale. Datorita unor parteneriate cu firme straine din domeniu, toate laboratoarele clasice au fost upgradate si au fost transformate in laboratoare digitale. ?Un minilaborator digital de costa in jur de 100.000 de euro, dar noi am reusit sa facem aceste transformari la preturi mult mai mici. De asemenea, avem un parteneriat cu cel mai mare producator de scanere si toate laboratoarele nostre sunt dotate cu astfel aparate".



In laboratoarele firmei, developarea unui film costa 22.000 de lei. Daca filmul este cumparat din magazinele firmei, atunci developarea este gratuita, iar daca clientul proceseaza fotografiile tot acolo atunci primeste gratuit un album foto si un CD care contine fotografiile de pe filmul clasic. ?Este o metoda care ne apartine si care, zic eu, a facut ca multi dintre bucuresteni sa renunte la a mai cumpara un aparat foto digital. Daca eu le transpun gratuit fotografiile pe CD atunci are ambele medii de stocare a fotografiilor".



Fotografiile digitale sunt mai scumpe cu 20-30% decat cele clasice. Un at serviciu oferit este cel de copiere a casetelor video pe CD sau DVD, care costa intre 200.000 si 350.000 de lei/ora inregistrata. Cele mai cerute servicii sunt transpunerea pe CD a fotografiilor de pe film (care costa 30.000 de lei daca filmul nu a fost cumparat din magazinele firmei), copierea casetelor video pe CD sau DVD si prelucrarea digitala a fotografiilor.





Foto kiosc cu autoservire



Patric Marin spune ca in jur de 90% din laboratoarele existente in Bucuresti sunt clasice. ?Foarte putini au laboratoare digitale, restul vin la noi sa le procesam. In lumea fotografilor exista un oarecare fairplay - colaboram intre noi, ne sfatuim. Trebuie sa recunosc insa ca aceasta colaborare era mai stransa acum 4-5 ani. Cred ca fiecare antreprenor care functioneaza in acest domeniu se gandeste deja la o alta afacere. Daca nu face acest lucru, este inconstient. De fapt, cred ca aceasta situatie este in orice domeniu unde tehnologia evolueaza cu o viteza uluitoare".



Datorita faptului ca in acest domeniu tehnica a ajuns atat de departe, nu mai ai cum sa scoti fotografii proaste. ?Din moment ce vezi totul pe monitor, numai daca ai rea vointa poti sa scoti o fotografie proasta. Sau daca ai un laborator foto vechi".



In opinia directorului Ava Studio, fotografia nu va muri niciodata si crede ca pe viitor vor rezista pe piata numai cei foarte buni si norocosi. ?In Europa de Vest 90% dintre cei de pe piata au dat faliment. Diferenta dintre ei si noi este ca noi nu ne permitem sa aruncam mii de euro pe un aparat pentru ca la cateva luni acesta sa fie depasit".



Perioadele de varf ale acestei afaceri sunt vara si in timpul sarbatorilor de iarna, iar in restul anului este destul de greu. ?Avand in vedere ca fotografia e o arta, trebuie sa instruiesti clientul, sa stii sa transformi un amator intr-un profesionist, sa-l faci sa mai cumpere un film, sa-l faci sa se simta, macar pentru o secunda, artist", explica Patric.



In viitorul apropiat, directorul Ava Studio intentioneaza sa instaleze in magazinul de pe Calea Dorobantilor un foto kiosc, unde cei care vor dori sa transpuna fotografiile digitale pe hartie fotografica vor putea sa-si regleze singuri toate caracteristicile fotografiei. ?Clientul se va transforma intr-un operator foto. Este vorba de un monitor care costa cateva mii de euro care este atasat la calculatorul pe care il avem deja. Astfel, iar clientul isi asuma intreaga responsabilitate pentru cum vor arata fotografiile respective".





Epoca de aur a studiourilor clasice a apus



Un segment al pietei care functioneaza si mai prost este cel al studiourilor fotografice clasice, care in momentul de fata apartin Cooperativei mestesugaresti Fotografia. In unele cartiere bucurestene, inghesuite intre magazine alimentare si buticuri cu haine ieftine mai functioneaza si acum cate un studio foto clasic. O pata de culoare intre magazinele mohorate din jur. Fotografii viu colorate ale unor miri care se sorbesc din priviri sau ale unor copilasi de cativa anisori iti retin pentru cateva clipe privirile. Foarte putine persoane mai trec insa pragul acestor studiouri a caror epoca de aur a apus o data cu venirea Revolutiei.



In apropiere de Piata Obor se afla un astfel de studio. Cea care se ocupa de administrarea studioului spune ca motivul pentru care lumea nu mai vine sa faca fotografii profesionale este lipsa banilor. ?Daca acum s-a ajuns ca o nunta sa aiba 20 de invitati, va dati seama ca nu-i mai arde omului sa mai vina sa-si faca si fotografii".



Inainte de 1989 era o adevarata moda sa te duci la fotograf. In afara nuntilor, care erau in week-end-uri si cate 30-35 pe zi, la fotograf veneau si cu ocazia zilelor de nastere ale copiilor, la inceput de an scolar, la sfarsit de an scolar. ?Inainte am avut clienti pe care i-am fotografiat in fiecare an, de cand erau mici si pana cand s-au casatorit. Acum pentru ca este prea multa saracie, daca avem doua nunti pe week-end este foarte bine. Si cei care vin daca fac maxim cinci pozitii".





Fete care vor sa devina fotomodele



O fotografie mare (30/45 cm) costa 500.000 de lei, iar una medie (20/30 cm), 400.000 de lei. Cereri mai multe sunt de la fetele tinere care vor sa devina manechin si care vin sa-si faca fotografii profesioniste. ?Acestea au inceput sa mearga mai bine, dar in rest... Nici fotografiile de buletin nu se cer - patru fotografii costa 80.000 de lei si cei care vin imi cer sa le fac, daca pot, doar una".



Pentru a supravietui, studioul si-a diversificat oferta de servicii si executa acum si fotografii pentru monumentele funerare. Acestea costa intre 350.000 si 700.000 de lei, in functie de cat de mult se munceste la executarea lor. ?Nu este deloc scump, pentru ca sunt garantate 25 de ani. Se cer, dar de cei care au monumente funerare".





Imprimante de ultima generatie conectate la camera foto digitala



Imprimantele de ultima generatie conectate la PC sau direct la camera foto digitala fac inutila deplasarea la clasicul laborator fotografic. Marile companii au intuit interesul crescut pentru fotografia digitala si si-au adaptat strategiile la aceasta tendinta. Kodak estimeaza ca in urmatorii patru ani, vanzarile de filme fotografice vor intra in declin, pe fondul cresterii pietei de camere foto digitale, ceea ce i-a determinat sa intre si pe piata imprimantelor ink-jet. Kodak nu este prima mare companie care isi schimba strategia. De exemplu, Hewlett-Packard lansa inca din 1997 primul sistem care continea un aparat foto digital, o imprimanta si un scaner, chiar daca pe atunci piata era foarte mica. Producatorii de imprimante sunt preocupati sa le faca amatorilor de fotografii digitale viata cat mai usoara si se concentreaza mai ales pe scurtarea timpului intre momentul cand este facuta fotografia si momentul imprimarii ei. Exista aparate foto digitale care se conecteaza direct la imprimanta fara sa mai fie nevoie de un calculator. Inclusiv marca Polaroid, cei care au inventat in 1962 tehnica de fotografiere instant "click si foto!", a fost nevoita sa tina pasul cu tehnologia. Renumita marca americana produce acum camere foto digitale, imprimante si scanere. Ani buni insa, aparatele foto Polaroid au fost la moda, inclusiv in Romania. Faptul ca la cateva minute de la declansarea aparatului aveti fotografia tiparita, dar si absenta cheltuielilor de prelucrare si tiparire contituie principalele avantaje ale acestui gen de fotografie. Exista si dezavantaje - culorile imprimate nu sunt intotdeauna durabile, exista un singur format al filmelor (in functie de tipul aparatelor de fotografiat), iar pretul materialelor fotografice era ridicat. diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania