Afaceri de la zero

Unii au ales calea ferata

13.12.2004, 00:00 Autor: Claudia Covaci


In perspectiva aderarii la Uniunea Europeana, Compania Nationala de Cai Ferate "CFR" SA a trebuit sa "scape" de 3.400 de kilometri de cale ferata din cauza pierderilor prea mari pe care aceste tronsoane le aduceau la bugetul de stat. Au fost organizate licitatii si aproape 700 de kilometri de cale ferata au ajuns la firme private, care pot desfasura, pe aceste tronsoane, atat transporturi de marfuri cat si de persoane. Mai precis, incepand chiar de astazi, cand intra in vigoare noul mers al trenurilor, sapte astfel de tronsoane de cale ferata vor fi operate, pe rute interne, de companii private. Deocamdata aceasta nu este o afacere, dar cu timpul ea poate deveni, mai cu seama pentru transportul de marfuri.



Portiunile de cale ferata inchiriate s-au dovedit nerentabile pentru CFR, astfel ca multe dintre ele riscau sa devina falimentare. In mai toate aceste zone traficul la transportul de calatori este foarte mic, astfel ca cei care au inchiriat sunt companii care desfasoara activitati intense de transport fie in folosul propriu, fie pentru alte companii.





Concensioare pentru o perioada intre cinci si zece ani



Primul tronson de cale ferata preluat in administrare de o firma privata a fost cel dintre localitatile Ilva Mica si Rodna Veche, avand 22 kilometri lungime. Licitatia organizata asta-primavara a fost castigata de firma MIS Grup SRL, Trasport Feroviar SA, care are drept activitate principala valorificarea deseurilor in lemne. MIS Grup este o firma de familie cu 800 de angajati si are contracte cu producatorul german de materie prima pentru mobilier Cronospan. Am concesionat calea ferata Ilva Mica-Rodna Veche pentru ca noi trasportam marfuri. Daca linia s-ar fi inchis, am fi avut probleme mari. Necazul este ca pentru noi, deocamdata, acest lucru reprezinta o mare pierdere deoarece costurile de intretinere sunt foarte mari. Pentru a putea sa participam la licitatie am fost nevoiti sa infiintam o firma care sa aiba ca domeniu de activitate transportul feroviar si totodata sa acceptam si trasportul de persoane, si asta presupune intretinere de locomotive si vagoane, afacere absolut neprofitabila", ne-a declarat, Emil Iugan, administratorul firmei MIS Grup Trasport Feroviar SA. Emil Iugan, adauga ca avea nevoie de calea ferata pentru derularea operatiunilor de extragere, prelucrare si comercializare a lemnului. "Am luat in administrare acest tronson din 14 septembrie, pe o perioada intre cinci si zece ani", a declarat directorul general al companiei cu sediul in Bistrita- Nasaud, Nicolae Ianosi. "Linia e nerentabila din punct de vedere al exploatarii feroviare", ne-a mai declarat Ianosi.





Cel putin trei curse de calatori, dus-intors



Firma bistriteana a cheltuit doar pe realizarea documentatiei necesare la participarea la licitatie circa 1 miliard de lei. Totodata, s-au creat 74 de noi locuri de munca, majoritatea angajatilor fiind persoane disponibilizate de catre SNCFR. Cheltuielile lunare de intretinere a liniei, vagoanelor si plata angajatilor se ridica la peste 3 miliarde lei in timp ce veniturile nu depasesc 1,4 miliarde lei. 'Trebuie sa gasim solutii pentru a elimina aceste pierderi. In caz contrar o sa fim nevoiti sa renuntam si atunci linia se va inchide. Ori asta va insemna moartea zonei economice Rodna", declara Iugan, la castigarea licitatiei.



Conform contractului de concesionare, compania MIS Grup Trasnport Feroviar SA trebuie sa efectueze trei curse du-intors de calatori, la care se adauga transportul de marfa. Sunt insa zile cand pe aceste rute nu sunt mai mult de patru-cinci pasageri pe o cursa, spun cei de la firma bistriteana, care are in exploatare si ruta Dornisoara- Floreni.



Reprezentantii CFR au declarat ca necesarul de curse a fost stabilit in baza calculelor autoritatilor locale. In plus, firma care a inchiriat aceasta portiune de cale ferata va putea, la randul ei, sa permita altor companii sa transporte marfa contra cost.





Biletele nu pot fi mai scumpe decat la CFR



Cat priveste tarifele biletelor pentru transportul de calatori, ele nu pot fi mai mari dcat cele percepute de catre CFR.



Potrivit lui Ianosi, compania a adaptat mersul trenurilor astfel incat sa reduca din pierderile masive, care se ridica la peste un miliard de lei.



"In primul rand ca am adaptat programul, reducand in acelasi timp orele de munca ale personalului, care, inainte, avea- n-avea treaba, lucra. Apoi, in masura in care lucrul a fost posibil, am transferat trenurile de calatori in trenuri mixte, astfel incat transportul de marfa si cel de calatori sa se efectueze cu aceleasi trenuri. In plus, am redus consumul de combustibil", a mai spus Ianosi.



Compania are deocamdata in dotare doua locomotive si sapte vagoane. Ianosi nu a dorit sa precizeze care sunt costurile pe care compania le achita pentru inchiriere. "Zece% din cheltuieli sunt acoperite din exploatare, restul de catre actionarii companiei", a afirmat Ianosi. "Noua ne-a fost impusa o activitate minima. Din doua rele s-a ales varianta aceasta". El mai spune totodata ca firma urma sa primeasca doua automotoare.





Tronson de importanta strategica



Rompetrol Logistics, companie care face parte din grupul Rompetrol, este o alta companie care a inchiriat de la CFR peste 50 de kilometri de cale ferata in judetul Constanta, pe rutele Dorobantu-Romcim, Dorobantu-Navodari si Navodari-Sitorman.



Ovidiu Constantinescu, project manager la Rompetrol Rafinare, a declarat ca au existat mai multe motive pentru care compania a preluat in administrare aceste portiuni de cale ferata.



"In primul rand, acest tronson are o importanta strategica pentru ca asigura legatura pe calea ferata intre Rompetrol Rafinare (Rafinaria Petromidia) si restul tarii. In al doilea rand, noi suntem o companie de servicii logistice si era firesc sa cautam noi nise de piata, noi oportunitati de dezvoltare, asa ca am participat la licitatia publica organizata de CFR prin Bursa Romana de Marfuri si am castigat inchirierea respectiva pe cinci ani", a spus el.



"Contextul era urmatorul: CFR avea greutati din ce in ce mai mari in a face investitiile necesare mentinerii acestui tronson la standardele normale de viteza comerciala si siguranta a circulatiei, si se putea ajunge chiar la inchiderea liniei respective", a adaugat Constantinescu.





300.000 euro in lucrari de reabilitare



Cat priveste avantajele pe care compania le-ar obtine de pe urma acestui contract, reprezentatnul Rompetrol Logistics a declarat ca primul consta in asigurarea aprovizionarii ritmice cu materie prima a Rafinariei Petromidia precum si livrarea produselor finite catre beneficiari, iar al doilea a fost privita ca o oportunitate in sine.



Valoarea contractelor de inchiriere incheiate de Rompetrol Logistics se ridica la peste 350 milioane de lei pe luna.



"Preluarea acestei linii (Capu Midia-Dorobantu- Romcim Medgidia ) a avut loc la 12 august 2004, tronsonul fiind intr-o stare de degradare avasata. Lucrarile de reabilitare au inceput practic a doua zi, prin consolidarea terasamentului, inlocuirea traverselor putrede sau furate, completarea tirfoanelor furate, astfel incat siguranta si viteza de transport au crescut. Instalatiile de semnalizare, automatizare si comunicatii au fost aduse la parametri functionali normali, fapt ce a condus la reducerea numarului de deranjamente si la cresterea sigurantei circulatiei", a spus Constantinescu. "De asemenea, s-au modernizat cladirile astfel incat angajatii sa beneficieze de conditii de munca decente: in toate statiile s-au montat geamuri termopane, s-au facut reparatii la hidroizolatie".



Rompetrol Logistics nu foloseste bucatile de cale ferata decat pentru trasnport de marfuri, nu si pentru transportul de calatori.



Dupa trei luni de la preluarea administrarii, primele rezultate au fost ca, pe unele tronsoane, viteza de rulare a crescut de la 15 la 50 Km/h.



"De altfel, in urma lucrarilor de modernizare, dorim ca, la sfarsitul anului viitor, sa se poata circula cu 50 km/h pe tot tronsonul Capu Midia- Dorobantu- Romcim Medgidia", a afirmat Contantinescu. El a precizat ca valoarea totala a investitiilor va fi stabilita dupa incheierea studiului de fezabilitate. Pana acum, compania a investit peste 300.000 de euro in lucrarile de reabilitare si inlocuirea echipamentelor uzate si a celor care fusesera furate.





Trafic lunar de 700 de trenuri



Pentru modernizarea caii ferate Romcim Medgidia- Dorobantu- Capu Midia, compania a colaborat cu materiale de constructii. La mijlocul acestei colaborarii a stat importanta strategica a acestui tronson, a spus Constantinescu.



'Colaborarea cu Lafarge este una punctuala si, in acest moment, nu avem in vedere semnarea unor contracte similare cu alte companii. Desigur ca, in cazul in care Rompetrol Logistics isi va extinde operatiunile si in alte zone din Romania, vom cauta parteneri locali interesati sa colaboreze pentru transportul eficient si in conditii de siguranta sporita a marfurilor", a adaugat el.



Pe tronsonul mentionat circula, in medie, 700 de trenuri lunar. Momentan, spun reprezentantii companiei, tarifele percepute pentru trasnsportul de marfuri pe tronsonul mentionat nu acopera nici pe departe valoarea investitiilor de reabilitare.



"Datorita lucrarilor de reabilitare necesare in aceasta faza, Rompetrol Logistics a pierdut, in 2004, lunar, 17.000 de dolari. In schimb, Rompetrol Rafinare, Grupul Rompetrol, au castigat siguranta accesului pe calea ferata catre restul tarii", a mai spus Constantinescu.



In orice caz, aceasta investitie este de viitor: " Credem ca in urmatorii ani zona Medgidia- Navodari- Constanta se va dezvolta, atragand din ce in ce mai multi agenti economici care, evident, vor avea nevoie de transportul pe calea ferata. Rompetrol Industrial Park (unde Rompetrol Logistics este actionar) se va dezvolta considerabil, existenta unei linii de cale ferata moderna fiind una din premisele pentru atragerea investitiilor in zona ", a conchis Constantinescu.





660 km de cale ferata privata



Pe langa cele doua companii mentionate, si-au mai adjudecat tronsoane de cale ferata companiile Viaterra Spedition, pe rutele Blaj- Praid si Ciumeghiu-Vascau, RC-CF TRANS SRL, pe rutele Bartolomeu-Zarnesti si Harman- Intorsura Buzaului, Servtrans SRL, pe rutele Voslobeni-Chileni, RG Holz Company, intre Viseu de Jos si Borsa, Transferoviar Grup SRL pentru Sarmasag-Simleul Silvaniei-Secuieni, Euroconstruct SA pentru Palas- Navodari, ICIM Arad SA pe rutele Santana-Ineu-Cermei/Brad; Nadab-Graniceri, Radna Timisoara Est, Arad-Nadlac, Simeria-Hunedoara si Compania de Transport Feroviar Bucuresti care a preluat rutele I.L. Caragiale-Ditesti-Moreni/Gura Palangii, Fieni-Pietrosita, Ploiesti Nord-Maneciu, Buda- Slanic si Sfantu Gheorghe-Bretcu. Aceste tronsoane au o loungime totala de 660 de kilometri. "In cursul anului 2005 si alte sectii neinteroperabile vor fi preluate de firme private", au declarat reprezentantii CFR Calatori.





Tren de placere



In gara de la Zarnesti, judetul Brasov, casa de bilete este inchisa. "Ce ne facem, mergem cu nasul?", intreb, speriata. Cu nasul n-am mai mers din facultate si am pierdut exercitiul. Este capat de linie, nimeni nu are bilet, dar toti, in afara de noi, sunt relaxati. Inseamna ca procedura e standard. In timp ce alcatuiesc scenarii care sa salveze penibilul situatiei, ii marturisesc celui de langa mine ca pesemne e o ruta atat de intens circulata ca aici e ca la teatru: se joaca cu casa de bilete inchisa. Fusesem cu ani in urma pe aceeasi ruta si, ce-i drept, avusesem de a face cu niste vagoane precare, cu banchetele desfundate. Ne atrage atentia un semn caraghios, care ne avertizeaza ca daca stam in apropierea ferestrei, putem sa zburam prin ea sau asa ceva. Sunt vagoane straine din generatii vechi, revopsite si repuse in circulatie de catre ai nostri. Trenul nu are decat doua vagoane si doi nasi pentru fiecare vagon. Aflam ca trenul cu care mergem este privat, nu stim daca si controlorii.
claudia.covaci@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania