Afaceri de la zero

Un business care promite castiguri de milioane de euro: magazinele pentru copii

22.03.2007, 19:48 Autor: Delia Oniga
Pe masura ce se extind tot mai mult in tara si devin constiente de potentialul lor de business, lanturile de magazine pentru copii se gandesc sa vanda conceptul pe care l-au pus la punct de-a lungul timpului si sub sistem franciza.
In septembrie 2003 echipa Sensiblu s-a gandit sa ofere servicii suplimentare parintilor, clienti ai Sensiblu, creand brandul Miniblu si corner-shopul Miniblu in cadrul farmaciilor. "Entuziasmul cu care a fost primit acest proiect ne-a incurajat sa ne dezvoltam ca entitate separata si sa lansam primul lant de magazine cu articole pentru copii cu varsta intre 0-3 ani din Romania. In noiembrie 2004, afacerea Miniblu a fost preluata de la Sensiblu de catre fondul de investitii Gemisa, activitatea orientandu-se in principal pe dezvoltarea de magazine sub marca proprie", explica Florin Cislariu, executive manager al Miniblu.
In prezent Miniblu detine zece magazine, opt in Bucuresti si doua in Timisoara. Cifra de afaceri a acestora a fost in 2005 de 1,25 milioane de euro (4.215.250 de lei), in 2006 de peste 3 milioane de euro (10.116.600 de lei), iar "In 2007 avem bugetate vanzari de peste 6 milioane de euro (20.233.200 de lei)", precizeaza Cislariu.
"Vrem sa urmam modelul Sensiblu si sa devenim in scurt timp cel mai important retailer pe piata articolelor pentru copii. Avem mijloacele financiare, know-how-ul si determinarea pentru a pune in practica planurile noastre ambitioase de dezvoltare", este de parere Cislariu.
Miniblu este un brand tanar pentru care veniturile din vanzari cresc de la o luna la alta. Executiv managerul a precizat ca, datorita acestui lucru, au crescut periodic si cererile de a deschide magazine in diverse orase din tara. "Cererile vin atat din partea parintilor care vor sa-si creasca si educe copii cu ajutorul carucioarelor, hainelor, jucariilor din portofoliu nostru, cat si din partea unor intreprinzatori locali care vad in Miniblu potential de business", spune el.
Miniblu colaboreaza cu furnizori din Europa si din lume, cum ar fi Maxi-Cosi, Hauck, Stocke, Blue-Box, K's Kids, Lamaze, Sterntaler, Marisol. "Incepand din primavara lui 2007, avem in portofoliu brandul Orchestra, unul din cele mai importante branduri de haine pentru copii cu peste 250 de magazine in Franta si peste 400 de magazine in franciza la nivel mondial", spune Cislariu. El adauga: "Produsele sunt confectionate din cele mai bune materiale non-alergice, non-toxice si indeplinesc conditiile de siguranta si confort cerute de normele europene".
Conceptul de magazin Miniblu include comercializarea unei palete complete de produse destinate copiilor intre 0 si 3 ani, clientii avand acces la consilierea personalului care ofera solutiile optime in alegerea mobilierului, carucioarelor, scaunelor auto, jucariilor sau hainutelor. In plus, magazinul dispune de programe precum "Lista de botez" si "Carduri Cadou" care vin in intampinarea clientilor sprijinindu-i in procesul de cumparare, rasplatindu-le fidelitatea prin carduri si oferindu-le discounturi speciale in functie de volumul de cumparaturi, la zilele de nastere, de sarbatori si cu alte ocazii speciale.
Preturile jucariilor variaza intre 2 lei (0,59 euro) si 250 de lei (74 de euro). Magazinul ofera mai multe feluri de jucarii, printre care jucarii de plus, de plastic, jucarii recreative, educative si triciclete. De asemenea, parintii pot cumpara mobilier si accesorii pentru camera copiilor, carucioare si premergatoare cu preturi intre 99 de lei (29 de euro) si 1.600 de lei (475 de euro).
Incepand cu anul acesta, Miniblu intentioneaza sa extinda reteaua de magazine Miniblu, in principal in sistem de franciza. "Avem un brand, un model de afacere viabila, cu o profitabilitate peste media pietei care ofera pe langa satisfactiile financiare si un mediu de lucru deosebit, o lume a copiilor plina de veselie si culoare. Planurile noastre vizeaza deschiderea unui numar de 60-70 de magazine in Romania in urmatorii 3 - 4 ani", spune Cislariu.
Franciza Miniblu costa 5.000 de euro. Cei care vor sa inceapa un astfel de business nu au nevoie de experienta in acest domeniu. In urma achizitionarii, francizorul ajuta francizatul sa isi promoveze magazinul la deschidere, il ajuta cu layout-ul magazinului, pune la dispozitie un arhitect care sa amenajeze spatiul si ofera training personalului.
Dorina Manta, director adjunct la Crido Kids, un alt lant de magazine care comercializeaza imbracaminte si jucarii pentru copii, spune ca a deschis magazinul in 1999, dar inca din 1994 se ocupa de administrarea magazinelor Crido Jeans care comercializau confectii si incaltaminte pentru femei si barbati.
"Ideea a fost o gluma a unui prieten care a prins repede aripi in imaginatia noastra, iar punerea in practica a fost rapida, maxim 2 luni in care am reamenajat spatiul si am contactat furnizorii straini", spune Manta. Toate acestea au insemnat 30.000 de dolari (76.602 lei).
Lantul de magazine Crido Kids se ocupa cu comercializarea de imbracaminte, incaltaminte si accesorii pentru copii de la 0-16 ani in 8 spatii comerciale din tara. In 2006 doua dintre magazinele Crido Kids au inregistrat cifre de afaceri de 1.833.992 de lei (543.856 de euro), respectiv 2.694.777 de lei (799.115 euro). Manta estimeaza pentru 2007 o crestere a cifrei de afaceri, desi recunoaste ca "Nu am avut un start foarte bun in 2007 datorita in special vremii nepotrivite pentru acest anotimp".
Tot pentru cele doua magazine, in 2006 s-a inregistrat un profit de 48.000 de euro (161.130 de lei), respectiv 80.000 de euro (268.694 de lei).
"Am investit foarte mult, circa 300.000 de euro, de la inceput, in special in calitatea produselor comercializate, in fidelizarea clientilor si in crearea unei imagini pe piata romaneasca, Crido Kids fiind exclusiv un brand romanesc, fara sustinere externa si fara experienta in domeniu. De asemenea am achizitionat un spatiu comercial, acesta fiind acum Crido Kids shoes & more", completeaza Manta.
In medie, costurile pe 2006 au fost de 56%, respectiv 64%, pentru cele doua magazine.
"Clientii nostri sunt in special persoane fizice cu venituri medii si peste medie, dar avem o gama larga de produse la preturi promotionale accesibile si celor cu venituri sub medie", precizeaza Manta.
Spre exemplu, in ceea ce priveste costurile, pentru luna decembrie 2006 acestea au fost de 32.000 de euro, respectiv 82.000 de euro pentru cele doua societati luate in discutie.
Magazinele Crido Kids comercializeaza, intre alte produse, incaltaminte din piele, cu talpi ortopedice. Manta recunoaste ca in magazinele pe care le conduce, jucariile sunt mai putin cautate, deoarece nu au spre vanzare o gama foarte diversificata, ca oferta.
Directoarea adjuncta a precizat ca s-a gandit si la cei care doresc sa ofere un cadou unui copil, la aniversarea acestuia sau doar ca o atentie, dar nu ii cunosc dimensiunile. Pentru asta a creat Cardurile Cadou. Ele dau posibilitatea celor care le primesc sa decida articolele de imbracaminte preferate, care i se potrivesc copilului, doar din magazinele Crido Kids. Valorile pe care le poate avea cardul pot fi de 50, 100 sau 200 de lei (15, 30 sau 60 de euro), iar daca pretul produselor achizitionate depaseste aceste sume, diferenta se poate plati cash.
In prezent, magazinele Crido Kids sunt prezente in Bucuresti, Neptun, Constanta, Brasov si in Galati. Plata se poate face prin bonuri cadou si de asemenea se pot efectua plati cu carduri de credit. Produsele pot fi achizitionate si in rate in cateva din aceste magazine.
Despre clienti, ea spune ca sunt foarte receptivi. "Am avut placuta surpriza, inca de la inceput, sa vedem ca ei apreciaza calitatea si colectiile noastre", spune ea.
Au inceput cu 3-5 angajati, iar acum exista peste 60 de persoane care lucreaza in cadrul lantului de magazine. Cresterea numarului de angajati se datoreaza extinderii si deschiderii de noi magazine.
Dorina Manta apreciaza ca afacerea de care se ocupa este profitabila, insa nu stie daca ar putea recomanda si altor persoane sa se apuce de acelasi lucru, asta din cauza volumului imens de munca depusa. De asemenea, printre dificultatile cu care s-a confruntat Manta se numara si concurenta neloiala si faptul ca se straduiesc, chiar si dupa atatia ani, sa instruiasca corespunzator personalul din magazine. "Acum ne dorim doar sa rezistam pe piata romaneasca macar la fel de bine ca pana acum in conditiile aderarii noastre la UE", mai adauga Manta.
Manta de la Crido Kids spune ca se gandeste sa extinda reteaua de magazine in sistem de franciza, dar, deocamdata, intentia sa se afla in stadiul de proiect. "Chiar saptamana trecuta am vorbit cu un avocat pentru a stabili exact conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca francizatii, avantajele pe care le vom avea noi, precum si taxele necesare infaptuirii acestui lucru", spune ea.

Franciza Miniblu

Franciza Miniblu costa 5.000 de euro

Nu e nevoie de experienta in domeniu pentru a incepe un astfel de business

Francizorul ofera promovarea magazinului la deschidere, layout-ul magazinului, pune la dispozitie un arhitect care sa amenajeze spatiul si ofera training personalului
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania