Afaceri de la zero

Te simti la birou ca la Big Brother, dar este mai eficient

18.01.2006, 20:05 Autori: Alina Pahoncia , Anca Rif, ZF Transilvania
Scanarea retinei si a amprentei digitale la intrarea in sediul unei firme nu mai reprezinta doar o scena dintr-un film american. Este o realitate care a ajuns si in Romania. Din dorinta de a-si supraveghea tot mai bine angajatii, companiile investesc sute de mii de euro in sisteme de pontaj.

Ora la care ajungi sau pleci de la lucru, felul in care muncesti, precum si eventualele absente sunt elemente foarte importante pentru managementul companiei in care lucrezi.

Fiind interesati de profitabilitatea afacerilor, care de multe ori se traduce in eficienta angajatilor, directorii marilor companii prefera aparatele de pontaj in locul unui alt angajat sau a unei echipe de supraveghere.

In principiu, aparatele de pontaj au un sistem de functionare relativ simplu. Utilizatorul trebuie sa plaseze cartela in fata unui aparat la intrarea si la iesirea din intreprindere. Datele memorate de terminal se transfera la un calculator pentru prelucrarea acestora. Numarul de cartele memorate difera in functie de aparat, care trebuie sa fie adaptat la necesitatile companiei, respectiv la numarul de angajati ai acesteia.

"Managerii opteaza pentru instalarea unui sistem de pontaj din dorinta de a-si eficientiza activitatea: astfel, ei vor avea la dispozitie un instrument prin care evidenta timpului lucrat, a absentelor motivate si nemotivate, a orelor suplimentare si a drepturilor cuvenite angajatilor se fac automat, eliminandu-se erorile umane si subiectivismul", spune Claudia Mang, marketing manager la Dec-Keysys.

Compania Dec din Oradea, membra a grupului Dec-Keysys, prin divizia sa DecIT, este dezvoltator de solutii IT, avand in portofoliu solutii de supraveghere video, solutii de pontaj si control-acces. Identificarea persoanelor se face pe baza de carduri magnetice (varianta economica), cu cipuri inteligente pe baza de tehnologie RFID (Radio Frequency Identification) sau pe baza de recunoastere a amprentei digitale.

In Romania, spun managerii firmelor de profil, nu se face productie de sisteme de pontaj sau de control acces, ci doar productie de software, desfacere, punere in functiune, instalare, si service. Astfel, desi nu se poate vorbi despre jucatori "grei" in domeniu pe piata interna, afacerile companiilor care activeaza pe acest segment inregistreaza evolutii ascendente de la an la an.

Desi in cadrul firmelor in care au fost deja implementate aceste sisteme, managerii se arata foarte multumiti, de cele mai multe ori, angajatii par sa se obisnuiasca destul de greu cu existenta unui sistem de supraveghere.

"Psihologia umana este probabil cea care poate explica cel mai bine de ce uneori angajatii sunt mai putin "fericiti" de instalarea unui sistem de pontaj", adauga reprezentanta Dec-Keysys.

"Este dificil de estimat cat costa o aplicatie de supraveghere video, intrucat aceasta difera foarte mult in functie de locatie, suprafata, solicitarile clientului si aparatura folosita." Pretul unei camere de supraveghere porneste de la 50 de euro si poate ajunge pana la 1.000 de euro. Potrivit estimarilor, pretul unei aplicatii de supraveghere video porneste de la 250 de euro, pentru o casa de schimb valutar, de exemplu, si poate ajunge pana la un milion de euro, in cazul firmelor mari. "Momentan, suntem in curs de finalizare a unui proiect pentru European Drinks, cu peste 700 de camere video de inalta rezolutie, conectate prin fibra optica, cu 60 de servere DVR si 60 servere de supraveghere, care se intind pe o distanta de 30 de kilometri. Valoarea acestui proiect depaseste 900.000 de euro", spune Cladia Mang, marketing manager Dec-Keysys.

In ceea ce priveste pretul unui sistem de pontaj, limita inferioara se situeaza in jurul sumei de 1.600 de euro pentru o aplicatie simpla - firma de pana la 1.000 de angajati.

Reprezentanta Dec-Keysys a mai adaugat ca printre companiile care au optat pentru un sistem de control acces cu amprenta digitala se numara Banca Transilvania - Sucursala Oradea, Transilvania General Import-Export, Garda Moda, Transilvania Tour.

Pentru toate aceste solutii, software-ul folosit este produs de companie, iar echipamentele hardware sunt importate direct de la producatori din Europa si Asia. In acest moment, in gama solutiilor de pontaj, Dec are in curs de instalare cinci proiecte in Arad, Turda (Cluj), Satu-Mare, Stei (Bihor) si Bucuresti.

"La inceput, solutia noastra era folosirea de cartele magnetice si de cititoare de carduri magnetice proiectate si realizate de catre noi. Data fiind dinamica tehnologiei echipamentelor de identificare, ne-am concentrat atentia asupra dezvoltarii unui software care sa satisfaca cerintele tuturor clientilor si care sa poata utiliza o gama cat mai larga de dispozitive de control acces", adauga marketing managerul Dec-Keysys.

Oficialul companiei a mai afirmat ca, in comparatie cu anii ''94-''95, cand nu existau mai mult de 10 cereri pe an pentru sisteme de control acces, in 2005, Dec a primit peste 100 de cereri.

In acest moment, Dec ofera clientilor sai si posibilitatea utilizarii controlului biometric (amprenta digitala si retina), precum si solutii de ticketing pentru controlul accesului la obiective turistice si de agrement.

Cea mai noua "solutie" IT din portofoliul companiei oradene este solutia de ticketing pentru stadioane, implementata in premiera in Romania, pentru suporterii care asista la meciuri pe stadionul "Dan Paltinisanu", in Timisoara.

Valoarea contractului cu administratorii stadionului a fost de 200.000 de euro si presupune accesul pe stadion pe baza sistemului RFID (Radio Frequency Identification).

Astfel, suporterii echipei timisorene vor avea acces pe stadion doar cu ajutorul unor cipuri inteligente plasate in biletele de hartie si tichetele de abonament.

"Stadionul poseda acum una dintre cele mai moderne solutii din Europa, una asemanatoare, dar nu la fel de extinsa ca cea din Timisoara, fiind implementata la stadionul FC Koln. In momentul de fata se afla in implementare solutia de ticketing pentru partia de schi de la Muntele Mic", spune marketing managerul Dec-Keysys.

Planurile companiei pe termen scurt vizeaza deschiderea unui birou in Capitala. "In viitorul apropriat urmeaza sa extindem compania prin deschiderea unei filiale in Bucuresti. De asemenea, urmarim promovarea si implementarea solutiilor noastre si pe piata externa. Pana in prezent, am realizat pentru piata externa solutii software in regim outsourcing", a spus Claudia Mang.

Grupul Dec-Keysys estimeaza ca va incheia anul financiar 2005 cu o cifra de afaceri de aproximativ 5 milioane de dolari (3,8 mil. euro), dublu fata de 2004, cand cifra de afaceri cumulata a fost de 2,5 milioane de dolari (1,9 mil. euro), potrivit oficialilor grupului.

Cea mai importanta contributie la realizarea acestei cifre o are firma Dec, specializata in furnizarea de solutii IT, vanzari retail de IT, distributie de echipamente de supraveghere video si control acces si dezvoltare soft, cu o pondere de 80%. Restul de 20% reprezinta aportul celei de-a doua componente a grupului, firma Keysys, care ofera servicii de consultanta si proiectare pe platforme Microsoft. Pentru anul acesta, oficialii firmei estimeaza o crestere de 15-20% a cifrei de afaceri comparativ cu 2005.

"Daca in 2004 profitul net a fost sub 10.000 de dolari, in 2005, profitul net estimat a fost de peste 300.000 de dolari (240.000 de euro). Acest lucru este determinat de faptul ca o parte din solutiile dezvoltate in anii anteriori au fost finalizate in 2004 si au inceput sa fie implementate pe piata in 2005", a adaugat Claudia Mang.

Dec SRL a fost infiintata in 1991. In cei peste 14 ani de activitate, firma s-a dezvoltat, de la doar doi angajati si o cifra de afaceri de aproximativ 50.000 de dolari, cat a avut la sfarsitul lui 1991, la peste 50 de angajati si o cifra de afaceri de peste 1,6 milioane de dolari, in 2004. Actionari sunt sotii Ioan si Erica Mang.

"Ultimul produs pe care l-am lansat pe piata este un terminal de control al accesului cu citirea amprentei digitale", explica Paul Corbeanu, director al STK System.

STK System este reprezentant exclusiv pentru Romania al produselor firmei germane Isgus. Portofoliul de produse al STK System cuprinde ceasuri de pontaj din seria Perfect, terminale de pontaj, precum si sisteme de control al accesului.

"Piata de profil are o dinamica ascendenta, cel putin in ceea ce priveste cererile pentru sisteme de pontaj mici si medii. Sistemele noastre, fiind sisteme profesionale germane, se adreseaza in special firmelor medii si mari care in general se orienteaza mai mult inspre produse de calitate, decat dupa solutii low-cost", a declarat Paul Corbeanu, director general al STK System.

Desi compania are o gama destul de complexa de produse, volumul cel mai ridicat al vanzarilor se inregistreaza la ceasurile de pontaj.

Compania a fost cumparata anul trecut, in martie, de la fostul proprietar, Stanciu Octavian, care a infiintat STK System in 2003. Noii proprietari sunt un grup de firme - PEM - Projekt Engineering and Management. In primele noua luni ale lui 2005, cifra de afaceri a STK System a fost de 50.000 de euro.

"Fata de anul infiintarii (anul 2003 - n.r.), anul fiscal 2004 a reprezentat un salt semnificativ, de la o cifra de afaceri de 20.000 de euro la 90.000 de euro. Pentru 2005, estimam ca vom atinge o cifra de afaceri de aproximativ 70.000 de euro. Ultimele investitii, in valoare de aproximativ 11.000 de euro, au fost facute in materiale promotionale si in participarea la TIB 2005 Bucuresti", mai spune Paul Corbeanu.

STK System are sediul in Timisoara, dar activeaza si in judetele Arad si Oradea. Ca o consecinta a pozitionarii sale, din judetul Timis provin si cei mai multi clienti. "Principalii nostri clienti sunt firmele de productie cu un numar de angajati cuprins intre 100 si 300", adauga Corbeanu. Actionariatul companiei are structura mixta, 90% strain si 10% autohton.

In principiu, majoritatea firmelor care solicita instalarea de sisteme de control sau pontaj pentru angajatii lor sunt companiile care activeaza in productie. "Numarul tot mai mare de firme de productie care se deschid in zona de vest, precum si in intreaga tara au determinat cresterea cererii de solutii performante. Daca solutia este combinata si cu o componenta de control si acces, la acestea se adauga si firmele de logistica", spune marketing managerul Dec-Keysys.

"Numarul cel mai mare de cereri pentru solutiile de pontaj se inregistreaza in zona de vest a tarii, probabil si din cauza faptului ca sediul nostru este in acest moment in Oradea. Avem, in schimb, solutii implementate pe intreg cuprinsul tarii, fie direct, fie prin firme partenere", adauga Mang.

Compania Dec a implementat solutii de pontaj atat pentru firme mici, cu pana la 100 de angajati, cat si pentru firme foarte mari, cu peste 1.000 de angajati. In luna noiembrie a anului trecut, Dec implementa o solutie de pontaj pe platforma Sudrigiu a grupului de firme European Drinks, pentru peste 10.000 de angajati.

"Clientii nostri sunt, in general, companiile cu peste 20 de angajati, indiferent de domeniu, preponderent sectiile de productie", spune si Catalin Barda, de la Omega.

Compania bacauana Omega activeaza in domeniul tehnologiei informatiei si al telecomunicatiilor din 1991. "Ne-am hotarat sa incepem o astfel de afacere intrucat este un segment care se poate ataca usor, fara a implica costuri mari daca firma se ocupa de retele de networking", spune Catalin Barda, director general al Omega. Compania acopera doar zona Moldovei printr-un magazin propriu in Bacau si prin agenti in Vrancea, Neamt si Iasi.

Compania comercializeaza notebookuri, hotspoturi (emitatoare Wi-Fi - n.r.), sisteme de control acces, precum si cititoare de proximitate si cu amprenta.

In 2003, Omega a inregistrat o cifra de afaceri de 40.000 de euro si o marja neta de profit de 12%. In 2004, cifra de afaceri s-a dublat, iar profitul a ajuns la aproximativ 9%. Conducerea Omega estimeaza ca a incheiat exercitiul financiar pentru 2005 cu o cifra de afaceri de 120.000 de euro. "Profitul este mai mic fata de aceeasi perioada a anului 2004, de aproximativ 5%. Acest fapt se datoreaza investitiilor preconizate si cresterii pretului la utilitati", a mai spus Barda. Echipa Omega este formata din specialisti in formare in domeniul IT, compania avand sediul in Bacau si parteneri constanti in toate judetele Moldovei. alina.pahoncia@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania