Afaceri de la zero

Sunt primii care doresc ca si copiii tai sa poarte incaltaminte "made in Romania"

16.11.2006, 20:37 Autor: Laurentiu Cotu
In lupta cu importurile ieftine din China, producatorii de incaltaminte pentru bebelusi si copii au reusit nu doar sa se mentina pe piata si sa mearga de-a busilea, ci au ajuns sa alerge de-a binelea spre piata Uniunii Europene, unii inregistrand cifre de afaceri anuale de sute de mii de euro.
Compania "Tara Piticilor" activeaza pe piata de incaltaminte pentru copii din septembrie 2004, la inceput afacerea fiind bazata doar pe importul de haine. Dupa doi ani firma are un spatiu propriu de productie in Bucuresti si un magazin virtual.
"Ideea de a demara aceasta afacere a plecat de la 'pitica' mea, Miriam, careia nu ii gaseam pantofi pe placul ei. Stateam impreuna cu fratele meu si ne gandeam ce putem face pentru a rezolva problema cu pantofii si ne-am dat seama ca incaltamintea de calitate pentru copii se gaseste destul de greu pe piata. Desi exista o cerere destul de mare, oferta era foarte mica, asa ca ne-am intrebat: de ce nu producem noi? Suntem tineri, plini de energie si optimism", povesteste Cornelia Tianu, managerul general al "Tarii Piticilor".
Ea crede ca comportamentul consumatorilor romani s-a schimbat mult in ultimii ani, deoarece acestia nu mai prefera doar produsele straine, ci cauta tot mai mult incaltamintea "made in Romania".
Portofoliul de produse al companiei cuprinde o intreaga gama de incaltaminte (ghetute, pantofi, sandale, cizme, pantofi sport) pentru bebelusi si copii cu marimi cuprinse intre 12 si 35 cm. "Incercam sa avem o gama de produse cat mai variata, medic fiind stiu cat este de important pentru copii sa-i incaltam cu pantofi confectionati din piele. Foarte importanta este existenta talonetului, cu care noi lucram, pentru ca sunt tot mai multi copii care au platfus si vrem sa-i ajutam si sa le formam mersul", spune Tianu.
Tara Piticilor isi comercializeaza deocamdata produsele prin intermediul magazinului virtual de pe site-ul companiei, produsele putand fi gasite si la diverse targuri unde firma participa. "Momentan punem la punct un plan de marketing complex, dar inca nu ne-am trasat foarte clar directiile, inca mai cautam informatii de piata, facem sondaje de opinie pentru a afla cum suntem perceputi, ce doreste end-user-ul si cum putem sa ne canalizam pentru a satisface cat mai multe cerinte", explica Tianu.
Multe firme privesc cu retinere, altele cu bucurie momentul integrarii in UE. Cornelia Tianu este insa de parere ca integrarea nu va stimula piata interna de desfacere a incaltamintei pentru copii, deoarece Romania urmeaza sa devina o piata de desfacere si pentru producatorii din Uniunea Europeana.
"Sunt aproape sigura ca evolutia va fi una pozitiva, mai ales ca cererea incepe sa fie mult mai bine conturata. Exista totusi si un aspect negativ in ceea ce priveste piata pe care noi activam datorita saturatiei de produse de calitate inferioara. In Romania se vand o multime de produse chinezesti de o calitate indoielnica si la un pret foarte mic. Spre deosebire de noi, alte tari au taxe protectioniste pentru producatorii interni", spune managerul general al companiei Tara Piticilor.
Un alt jucator care activeaza pe piata de incaltaminte pentru copii este compania Hokide din Oradea. "Contextul in care am intrat pe piata incaltamintei pentru copii din piele a fost cererea mare a populatiei in perioada anilor 1990, perioada in care aceasta nisa lipsea aproape cu desavarsire, piata fiind detinuta de chinezi si turci care vindeau marfa de calitate inferioara facuta din inlocuitori de piele", explica Florica Simut, contabil-sef al Hokide.
Compania a intrat pe piata incaltamintei din piele pentru copii si adolescenti in 1995. La inceput, firma avea ca domeniu de activitate desfacerea produselor din piele aduse din import, iar din 1998 Hokide a inceput productia si comercializarea incaltamintei in cadrul propriului spatiu comercial, amplasat in Oradea. In prezent, afacerile societatii se desfasoara in cadrul magazinului din incinta societatii, pe viitor compania luand in calcul extinderea si comercializarea produselor in cadrul unui lant de magazine.
"Am inceput confectionarea incaltamintei pentru copii cu un numar mic de muncitori si utilaje, cu o productivitate de 200-500 de perechi de incaltaminte pe luna, iar astazi confectionam peste 200 de perechi pe zi. Am inceput activitatea cu un angajat si in prezent avem un numar de 29 de salariati, in contextul in care incep sa apara tot mai multe firme pe acest segment de piata, iar concurenta devine acerba", spune Simut. Conducerea companiei estimeaza pentru acest an obtinerea unei cifre de afaceri de aproximativ 220.000 de euro (780.000 de lei), in crestere cu 16% fata de nivelul de 190.000 de euro (673.768 de lei) realizat in 2004. Investitiile pentru acest an se ridica la aproximativ 30.000 de euro si constau in achizitionarea utilajelor de productie.
Reprezentatul Hokide este de parere ca pentru desfasurarea acestei activitatii este necesar un spatiu de productie de cel putin 300 mp, iar inceperea unei afaceri de acest gen presupune o investitie initiala de 400.000 de euro. "Demararea unei astfel de afaceri necesita un efort financiar considerabil, deoarece sunt necesare utilaje adecvate, care sunt foarte scumpe si se gasesc doar in tarile dezvoltate, membre ale UE. Materia prima necesara procesului de productie (piele, captuseala, talpi, blanuri etc.) se procura tot din Comunitatea Europeana, pentru ca in Romania s-au desfiintat tabacariile, iar cele care mai exista au un pret de desfacere a produselor ridicat si produse de slaba calitate", afirma Simut.
O alta companie pe piata de incaltaminte pentru copii este reprezentata de firma brasoveana Tino, a carei productie este orientata aproape in exclusivitate catre export. Potrivit conducerii companiei, societatea detine la ora actuala 49% din productia de incaltaminte pentru copii si adolescenti la nivel national, brasovenii fiind specializati si in producerea incaltamintei pentru munte. "Am crescut pe aceasta nisa de piata, datorita faptului ca producem la ora actuala in proportie de 95% pentru export, in special in Italia. Un aspect important in evolutia afacerii l-a reprezentat si piata, care este intr-o continua crestere", povesteste Chitu, director economic al Tino.
Compania brasoveana este veche de peste 150 de ani, cu traditie in confectionarea articolelor de incaltaminte pentru copii. In anul 1995 firma se privatizeaza, actionariatul fiind detinut de salariatii companiei. Numarul de angajati in momentul de fata a ajuns la 670 de persoane.
"Producem lunar 75.000 de perechi de incaltaminte, din care 60% din productie este reprezentata de incaltamintea pentru copii, 15% este incaltaminte de munte pentru adolescenti, iar restul incaltamintei este destinata adultilor", spune directorul economic. Cifra de afaceri a celor de la Tino a stagnat pe primul semestru al 2006 raportat la 2005, firma inregistrand in aceasta perioada o cifra de afaceri de peste 1.700.000 mil. euro. "Am sperante ca integrarea in Uniunea Europeana o sa deschida noi porti inspre dezvoltarea afacerilor, productia interna de incaltaminte pentru copii trebuie sa fie cunoscuta si apreciata si de partenerii externi", crede Chitu.
Investitiile companiei pentru acest an constau in achizitionarea de utilaje specifice productiei de incaltaminte. Firma detine doua magazine unde comercializeaza produsele proprii in orasul Brasov, pe viitor conducerea are in plan extinderea magazinelor si in alte mari orase din tara.

Afacerea pe scurt
investitia initiala intr-o companie specializata pe productia de incaltaminte pentru bebelusi si copii este de 400.000 de euro
spatiul de productie minim necesar pentru productia de incaltaminte pentru bebelusi si copii este de 300 mp
un mic producator de incaltaminte pentru copii confectioneaza peste 200 de perechi de incaltaminte pe zi, are 29 de angajati si obtine o cifra de afaceri anuala de 220.000 de euro
un producator mare de incaltaminte pentru copii confectioneaza peste 3.000 de perechi de incaltaminte pe zi, are 670 de angajati si inregistreaza o cifra de afaceri anuala de peste 3 milioane de euro.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania