Afaceri de la zero

Si fara Beckham, tot e cel mai bogat club

03.12.2003, 00:00 Autor: Costi Mocanu


Manchester United si-a prelungit contractul de sponsorizare cu gigantul de telefonie mobila Vodafone, care va plati pentru patru ani de contract 62 de milioane de dolari. Actualul contract are o valoare cu 20% mai mare decat precedenta intelegere. Noul contract face ca United sa se aseze alaturi de Real Madrid in topul echipelor care primesc cei mai multi bani pentru a face advertising pe tricourile de joc.



Totusi, cei doi giganti raman in urma germanilor de la Bayern Munchen si a campionilor Italiei, Juventus Torino. Real Madrid capata de la Siemens 12,95 milioane de dolari pe an, iar Bayern 20,3 milioane (record absolut) de la concurentul Vodafone, operatorul german T-Mobile. Juventus n-a oferit totul unui singur client: italienii joaca in UEFA Champions League si Cupa Italiei, cu sigla companiei de Internet Fastweb, iar in Serie A poarta pe tricouri insemnele companiei petroliere Tamoil. In felul acesta, eforturile de sponsorizare sunt mai suportabile pentru bugetele de marketing ale companiilor respective, iar sumele obtinute de cluburi cresc: Juventus primeste de la ambii sponsori 16,18 milioane de dolari pe an.



In ciuda faptului ca Manchester United l-a pierdut pe David Beckham (transferat la Real Madrid), clubul englez cunoaste acum cea mai fericita perioada financiara din istoria sa. In ultimele 12 luni, actiunile clubului au crescut spectaculos la bursa, cu 160% fata de acum un an. In acest moment, Manchester United valoreaza 1,4 miliarde de dolari, fiind cel mai bine cotat club din lume. Cresterea spectaculoasa a valorii gruparii engleze l-a facut pe miliardarul american Malcolm Glazer sa achizitioneze alte 4,5% din actiunile gruparii engleze, totalul pachetului detinut la United fiind acum de 14,31%. Pentru pachetul de actiuni intrat in posesia sa, americanul a platit peste 37 de milioane de dolari. Glazer este un personaj cunoscut in lumea sportului, fiind proprietarul echipei de fotbal American Tampa Bay Buccaneers. Recent, el a esuat in tentativa de a deveni patronul unei alte formatii cu faima, echipa de baseball Los Angeles Dodgers.



Revenind la United, sa spunem ca intre cei care au investit bani pentru achizitionarea unor pachete importante de actiuni ale echipei lui Sir Alex Ferguson se numara si olandezul John de Mol, presedintele companiei olandeze Endemol. John de Mol, creatorul celebrului show de televiziune "Big Brother", este proprietarul a 4,11% din capitalul Manchester United.





Mai bine ne-am vinde singuri



Federatia Engleza de Fotbal, organizatoarea campionatului englez de fotbal, va face o licitatie pentru vanzarea in strainatate a drepturilor de televizare pentru intrecerea interna de fotbal, English Premier League. Actualul contract expira la finalul campionatului 2003-2004 si este in valoare de 304,2 milioane de dolari, bani care au fost platiti pentru o perioada de licenta de trei ani.



Complexitatea sumei face ca gestionarea drepturilor sa fie, la randul ei, o mare afacere. Pentru o penetrare cat mai completa a tuturor pietelor, in acest moment nu mai putin de patru mari companii se ocupa de comercializarea fotbalului englez. News Corporation, firma magnatului Rupert Murdoch, vinde meciurile in Asia, Australia, Noua Zeelanda si America de Nord. Germano-francezii de la Sportfive au in grija Europa, cu exceptia Marii Britanii si a Republicii Irlanda. Englezii de la Octagon vand in Africa si America Centrala si de Sud. De productia semnalului TV si livrarea prin satelit se ocupa o alta firma englezeasca, TWI. In baza actualului contract, fiecare club din prima divizie engleza primeste in jur de 6 milioane de dolari pe an.



Singurii nemultumiti au fost (normal, poate) cei mai bogati: Manchester United. Cel mai puternic club de fotbal din lume este constient ca prin eforturile sale de marketing, fotbalul din Anglia a cunoscut, mai ales in Asia, o dezvoltare nemaiantalnita a interesului. Sigur ca "diavolii" au cunoscut succese deosebite mai ales in merchandising, tricoul lui Giggs devenind strai popular din India pana in Japonia. Totusi, United vrea si mai mult, de aceea a fortat vanzarea individuala a drepturilor sale TV in lume.



Nu trebuie sa va imaginati ca, in timpul liber, Ferguson viseaza sa-si ia laptopul si sa colinde lumea in cautarea televiziunilor partenere. Manchester a vizat cedarea drepturilor sale unei agentii specializate, pentru o suma mult mai mare decat cele 6 milioane de dolari de mai sus, care, la urma urmei, abia acopera salariul pe un an al lui Van Nistelrooy.



Avand de-a face cu forta multiplei campioane, responsabilii fotbalului au supus la vot propunerea de separare. Rezultatul i-a nemultumit pe granzi - numai United a fost pro, restul de 19 cluburi din Premiership opunandu-se ideii. Respingerea a fost cat se poate de normala - cei mai mici sunt constienti ca singuri n-ar avea niciodata sansa sa scoata cele 6 milioane pe care le obtin acum.



In acest moment, campionatul englez de fotbal este transmis in peste 150 de tari si teritorii. Desi pare mare, suma de mai sus (304 milioane) este nimic in comparatie cu banii pe care federatia ii primeste din exploatarea drepturilor TV ale campionatului in Anglia. BSkyB, reteaua TV controlata de Rupert Murdoch, a cumparat exclusivitatea asupra transmisiunilor live din Premiership pentru suma astronomica de 2 miliarde de dolari pentru trei ani de licenta.





El a plecat de la Manchester



Un milion de tricouri cu numele jucatorului David Beckham au fost vandute incepand din luna iunie, de la sosirea internationalului englez la formatia Real Madrid, scrie ziarul As. Firma Adidas nu mai reuseste sa faca fata numarului mare de solicitari din partea suporterilor madrileni. Beckham a fost prezentat oficial la Real pe 2 iulie, iar de atunci au fost vandute un milion de tricouri cu numele sau.



Pana in luna noiembrie, s-au vandut doar 700.000 de tricouri avand numele altor jucatori. Dupa cele cu Beckham, cele mai solicitate tricouri sunt cele cu Ronaldo, Zidane, Figo, Roberto Carlos, Raul si Casillas. Si in Anglia, Beckham continua sa se bucure de aceeasi popularitate, desi nu mai evolueaza pentru Manchester United. Un tricou al echipei Real Madrid, cu numarul 23 si numele lui Beckham, este cadoul preferat de englezi pentru acest Craciun, insa este foarte dificil de procurat din cauza solicitarilor foarte mari. Pretul mediu al unui tricou inscriptionat cu numele starului englez este de 80 de euro.



Saptamana trecuta, Beckham a fost innobilat de catre Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii. Astfel, jucatorul lui Real Madrid a devenit cel mai tanar fotbalist care a primit titlul de Sir. De-a lungul timpului, si alte personaje din fotbal au devenit nobili ai Regatului: Alex Ferguson, managerul Manchester United, dupa castigarea UEFA Champions League in 1999, Bobby Robson, managerul Newcastle, pentru intreaga cariera, sau Bobby Charlton, campion mondial cu Anglia in 1966. costim@protv.ro 

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania