Afaceri de la zero

Si austriecii, israelienii si francezii sunt la start in afacerea autostrazilor

05.05.2004, 00:00 Autor: Adrian Mirsanu


Romania, cu 100 km de autostrada in exploatare, este, spre deosebire de majoritatea statelor europene, la inceputul derularii unui program de autostrazi, care ar necesita investitii de 7,5 miliarde dolari pentru realizarea unei retele de 1.300 km pana in 2010.



Afacerea imensa a autostrazilor a atras interesul marilor contractori internationali, iar unii dintre ei au facut primii pasi concreti pentru comenzi pe piata interna. Astfel, compania austriaca Strabag ar urma sa inceapa in acest an, potrivit ultimelor informatii, lucrarile la tronsonul Bucuresti - Ploiesti, valoarea acestora fiind estimata la 340 milioane euro.



Strabag este o companie de constructii care activeaza de multi ani pe piata romaneasca, cu larga experienta internationala.



Consortiul format din firmele israeliene Ashtrom si Roichmann a semnat de asemenea un acord de parteneriat public privat pentru realizarea tronsonului Predeal - Brasov, cu o valoare estimata la aproximativ 220 milioane dolari.



Gigantul francez Vinci si-a exprimat deja interesul pentru realizarea sectiunii Comarnic - Predeal din cadrul autostrazii Bucuresti - Brasov. O valoare a acestei lucrari nu a fost avansata, avand in vedere ca inca se efectueaza studii in teren, potrivit ultimelor informatii din piata.



In toamna anului trecut, consortiul format din companiile CCCF (Romania) - Max Bogl (Germania) - Astaldi (Italia) a semnat contractele pentru realizarea tronsoanelor Drajna - Fetesti, respectiv Fetesti - Cernavoda, cu o valoare totala de aproximativ 95 milioane dolari.



Valoarea proiectelor enumerate mai sus depasesc un miliard de dolari si sunt prevazute sa inceapa in acest an.



"Proiectele fac parte din programul convenit cu Uniunea Europeana pentru modernizarea infrastructurii in Romania. Exista un interes real din partea bancilor de investitii pentru finantarea acestor proiecte. Proiectele cu start programat pentru acest an vor depinde in mare masura de formula de finantare, daca va beneficia sau nu de garantia statului. Nu cred ca pornirea tuturor proiectelor anuntate pentru acest an se incadreaza in plafonul de indatorare externa", sustine Adrian Bulboaca, asociat in cadrul casei de avocatura Linklaters Miculiti & Asociatii SCPA.



Cele doua coridoare paneuropene de transport care traverseaza Romania sunt IV si IX, pe care sunt amplasate de fapt proiectele de realizare de autostrazi. Exceptia de la regula este de fapt cea a autostrazii Brasov - Bors, executata de firma Bechtel.





Pe plan european, Romania dispune de un numar de kilometri de autostrada de trei ori mai mic decat cel din Ungaria, cu 351 km, in timp ce Slovenia are 229 km de autostrada, Polonia - 257 km, Bulgaria - 287 km, Ungaria - 351km, Cehia - 416 km. In Europa Occidentala, Germania are cea mai dezvoltata infrastructura rutiera de acest gen, cu peste 8.959 km, urmata de alte state precum Spania - 2.700 km, Marea Britanie - 2.903 km, Italia - 6.767km.



Costul unui kilometru de autostrada variaza in functie de relieful traversat, avand un pret mediu situat intre 4 si 6 milioane dolari/kilometru de autostrada pentru zonele de ses (campie), intre 6 si 10 milioane dolari/km in portiunile de deal, respectiv de la 8 pana la 18 milioane dolari pentru un kilometru construit in zona montana.
adrian.mirsanu@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania