Afaceri de la zero

Sa vina ei la Oltenita, noi ne facem concediul in Turcia

25.07.2003, 00:00 Autor: Diana Sava

Croaziera este considerata un produs turistic de lux, in special pentru ca amatorul de excursii exotice pe mare sau pe ocean trebuie sa scoata din buzunar o suma de bani destul de mare, care poate ajunge la cateva mii de dolari, in functie de destinatie si de gradul de confort.
Oferta autohtona de croaziere este mica, in principal, pentru ca nu sunt prea multi romani care isi pot permite sa plece in concediu in croaziera. In ultimul timp, a crescut mai ales numarul agentiilor straine de turism organizatoare de croaziere care au inclus in traseul lor si Romania. In general, agentiile tur-operatoare din Romania sau de afara contracteaza actiunea respectiva folosind baza materiala a altor firme din turism. La ora actuala, sunt foarte putine agentii romanesti care organizeaza propriile croaziere pe Dunare, iar cele mai multe dintre ele preiau turistii straini atunci cand acestia au ajuns pe teritoriul romanesc.
Agentia de turism Ultramarine Travel din Bucuresti functioneaza din aprilie 2002, iar croaziere pe Dunare organizeaza din luna iulie a anului trecut. Managerul companiei, Jeni Costea, afirma ca ideea promovarii unui altfel de turism a venit si din dorinta de a promova "o altfel de Romanie". "Am conceput cateva programe pe care le-am numit ambitios, Great Beginnings. Din aceste <mari inceputuri> fac parte: <Croaziera si concert pe Dunare> la Cazane, <Noapte magica>, <Magie si mister> si <Intalnire cu maestri>", spune Jeni Costea. Trei dintre aceste programe includ un concert de muzica clasica in imprejurari si locuri surprinzatoare: pe un vapor plutind pe Dunare intre defileul de la Orsova pana la Cazanele Mari, in curtea Castelului de la Bran si in salonul casei Mina Minovici. Concertul si subiectele muzicale pe Dunare si la Bran au fost propuse de Florin Totan, elev al marelui dirijor roman Sergiu Celibidache. Jeni Costea a debutat in turism fara sa aiba studii de specialitate si fara sa aiba vreo legatura cu domeniul. "Sunt un om pasionat de fotografie. Dar, in acelasi timp, sunt un bun organizator, o persoana entuziasta. La vremea respectiva am crezut ca este destul. In realitate insa nu e asa".
Pe partea de croaziere, clientii agentiei sunt in totalitate romani sau persoane rezidente in Romania. "Este greu sa faci concurenta croazierelor organizate pe Dunare de firme din  Germania sau Austria. Programele agentiilor de turism, oricat de bune ar fi, nu pot schimba calitatea conditiilor oferite turistilor straini. Numarul de vapoare si de vaporase care fac croaziere pe Dunare este foarte mic, iar despre o ofera de servicii speciale pentru turisti nici nu putem vorbi. Confortul este minim", comenteaza managerul agentiei.
In general, romanii nu prea sunt interesati de acest gen de turism. "Exista un fel de inertie in alegerea destinatiei de vacanta. Romanii sunt conservatori si prefera destinatii stiute sau garantate de prieteni si colegi. Croazierele sunt considerate oferte de lux, iar cererea este mica, in mare parte din cauza bugetului limitat, dar si din cauza culturii romanului in materie de petrecere a vacantei", considera Costea.
Un pachet turistic oferit de Ultramarine Travel, care include o croaziera pe Dunare in Romania, de doua zile, cu plecare din Bucuresti pe traseul Pitesti - Targu-Jiu - Turnu Severin - Orsova, cu vizite pe traseu, o noapte de cazare la Baile Herculane, cu cina si mic dejun, croaziera intre Orsova si Cazanele Mari (fara concert) costa 1.900.000 de lei de persoana, pentru grupuri de 40 de persoane.
Pentru croazierele pe Dunare pe teritoriul Romaniei, agentia colaboreaza si cu alti  parteneri romani. Atunci cand au nevoie de un vas, ancorat la Orsova, colaboreaza cu Liceul de Marina, care le pune la dispozitie un vas de 80 de locuri.



Tentatia bazarului cu lucruri ieftine
Managerul Ultramarine Travel considera ca in turism sunt doua probleme principale si una adiacenta: veniturile mici si impozitele mari, pe de o parte, si optiunile traditionaliste ale romanilor de petrecere a concediului, pe de alta parte.
Jeni Costea considera ca, pentru ca numarul turistilor sa creasca, "trebuie sa negociem cu autoritatea numita Economia Romaneasca". "Intr-o economie de piata, orice alta agentie de turism, indiferent de oferta pe care o are, este un potential concurent. Noi vindem produse de calitate si ne pregatim pentru perioada cand doamna Economie Romaneasca va intra in Europa, ca sa intram si noi o data cu ea. Pana atunci insa, un bazar cu lucruri ieftine va fi mereu o tentatie, in sensul ca intotdeauna cel mai bine se vand programele care costa putin".
Managerul agentiei considera ca piata romaneasca de turism are, totusi, la ora actuala oferte variate si face fata cu succes numarului de cereri. In ceea ce priveste croazierele din Romania, oferta este limitata, in afara de cea a agentiei Ultramarine existand doar oferte locale pentru turistii aflati in zona. "Oferta este intotdeauna corelata cu cererea. Daca vom reusi sa le reamintim unora si sa-i convingem pe altii de frumusetea defileului Dunarii, vor aparea mai multe oferte, baza de vapoare de agreement va creste si vanzarile nostre ar putea ajunge la un procent surprinzator. Croazierele cu plecare din strainatate pe diferite trasee sunt, in general, accesibile unui procent mic de romani", crede Costea.
In afara acestui serviciu, agentia are si programe de croaziere in strainatate. Pentru croaziere de opt zile in Caraibe, preturile incep de la 540 de euro (fara costul avionului); acestea se fac cu vasul "Carnival Destiny", in cadrul contractului cu compania americana Carnival Cruises, cea mai mare firma de croaziere din lume. Un sejur la Ibiza costa intre 310 si 580 de euro, iar un sejur de lux in Insula Bora Bora - minim 1.300 de euro. Sejururile in Atlantic pe Gran Canaria, Tenerife, Madeira costa de la 360 la 800 de euro, iar un sejur in Insula Bali, de la 500 la 1.500 de euro.
Mai exista si varianta "croazierelor de diving" combinate cu safari in Egipt, de noua zile, care presupun programe de scufundari si de safari, la preturi de 730 dolari de persoana pentru un grup de minim patru persoane si de 620 dolari de persoana pentru un grup de minim 12 persoane. Deocamdata insa, cel mai cautat program la ora actuala este sejurul de sapte zile la Sharm el-Sheikh, care costa 585 de dolari de persoana.In 2002, agentia a realizat o cifra de afaceri de 75.000 de dolari, iar pentru 2003 se estimeaza o cifra de afaceri de 400.000 de dolari. In general, croazierele pe Dunare reprezinta zece la suta din totalul vanzarilor.



Ce fac turistii cand coboara de pe vas
Victor Iancu, directorul general al firmei Europolis SA din Tulcea, este economist si lucreaza in domeniul turismului de peste 20 de ani. "In 1990, dupa procedurile <la moda> din acea perioada - aprobarea FSN, a colectivului de salariati etc. - am fost numit director al noii societati infiintate prin divizarea fostei unitati agroindustriale Tulcea, care ulterior a fost privatizata", spune Iancu.
La ora actuala, Europolis dispune de 160 de locuri de cazare la hotelul Europolis din Tulcea, la complexul turistic de pe malul lacului Somova-Parches si la hotelul plutitor din Delta Dunarii. De asemenea, pe partea de alimentatie publica, firma are in total peste 700 locuri in restaurante, terase si pe nave. Dotarea include si 25 barci cu propulsie electrica, hidrobiciclete, trei catamarane de 25 de locuri fiecare, o salupa de croaziera de 30 de locuri, doua hidrobuze cu o capacitate de 130 de locuri si trei pontoane de acostare.
"Pe langa acestea, vindem bilete de avion, avem agentie de turism, sali de conferinta cu dotari, care ne-au permis sa devenim un jucator important pe piata turismului din Tulcea", afirma directorul.Incepand de anul trecut, Europolis a preluat transferul turistilor sositi cu motonavele de croaziera pe Dunare, care au ca punct final Delta Dunarii. In sezonul trecut s-au ocupat de aproximativ 40 de grupuri de turisti straini, un grup fiind format din 150-180 de persoane,  care au venit pe Dunare pe traseul Viena - Bratislava - Budapesta - Belgrad - Turnu-Magurele - Turnu-Severin - Giurgiu - Tulcea. Acestia au fost preluati si apoi insotiti intr-o excursie de 5-6 ore prin Delta Dunarii, care costa 19 euro de persoana. Turistii ajung la Tulcea in jur de ora 11.00, sunt imbarcati in navele de tip hidrobuz (care au 60-80 de locuri), unde servesc micul dejun, iar apoi pot pescui, fotografia, filma sau doar admira peisajul din zona. La sfarsitul zilei se intorc si iau cina la complexul turistic de pe malul lacului Somova-Parches.
In afara acestor grupuri de turisti preluati la Tulcea, Europolis a mai avut si alti clienti straini, in jur de 60 de grupuri, care au ales anul trecut aceasta excursie in Delta. In jur de 80 la suta dintre ei au venit de pe litoral, iar restul de 20 la suta prin contracte directe cu agentiile de turism romanesti sau straine, mai ales cele din Danemarca si Olanda.
"In acest an avem confirmate aproximativ 45 de sosiri de asemenea nave. Grupurile care vin prin acest program sunt formate in proportie peste 97% din straini, in special germani, suedezi, norvegieni, francezi, austrieci. Acestia sunt adusi de agentii tur-operatoare din Constanta, ca Danubius sau Latina, de diferite agentii din Bucuresti si din tara, iar o parte din ce in ce mai mare prin relatii directe cu firme din Danemarca, Italia si, mai recent, Iugoslavia".Europolis are la ora actuala 135 de angajati, iar anul trecut a realizat o cifra de afaceri de 50 de miliarde de lei. Croazierele reprezinta in jur de 25-30% din totalul veniturilor realizate din turism.



20% pentru dividende
Directorul general al Europolis sustine ca succesul intr-o astfel de activitate e imposibil fara stabilirea inca de la inceput a unei strategii de dezvoltare in perspectiva, in paralel cu cele pe termen scurt. "Imi amintesc ca si unii colaboratori apropiati de-ai mei au fost sceptici, fiind adeptii unor actiuni de genul celor cu efect imediat - sa facem chioscuri, tarabe, comert ambulant la tara. Dar in timp ce foarte multi conducatori de societati asteptau ordine, dispozitii, aprobari de la ministerele de resort, noi am trecut la treaba".
Avand in vedere ca in turism majoritatea afacerilor sunt sezoniere si ca nimeni nu poate supravietui un an intreg din veniturile stranse in doar trei luni de activitate, Victor Iancu a decis sa inceapa si alte activitati care sa asigure stabilitate financiara societatii si angajatilor. Astfel, in 1992 a deschis o fabrica de paine si produse de panificatie, moment cand, prin contributia angajatilor, au realizat si prima infuzie de capital necesar procurarii din import a utilajelor. Un an mai tarziu, au deschis si un laborator de cofetarie si un magazin de confectii, activitati care au continuitate pe parcursul anului.
In iulie 1994, societatea s-a privatizat prin MEBO si un 89 de salariati asociati in PAS au cumparat actiunile societatii de la Fondul Proprietatii de Stat si Fondul Proprietatii Private. "Problema imediata pe care a trebuit sa o rezolv a fost sa-i fac sa inteleaga pe noii actionari diferenta dintre a fi actionar si a fi salariat al societatii si care este motivatia muncii lor in calitate de proprietari. Imediat dupa privatizare, s-a decis ca indiferent de nivelul profitului net, 80% din acesta sa fie alocat pentru dezvoltare si numai 20% pentru dividende, ceea ce a dus la dezvoltarea bazei materiale a societatii", explica Iancu.
Europolis s-a folosit si de surse de finantare nerambursabile de la Agentia de Dezvoltare Sud-Est Braila, pentru patru proiecte de investitii. "Cu ajutorul acestor bani am realizat climatizarea hotelului "Europolis": am montat tamplarie din PVC cu geam termopan si am dotat 35 de camere cu aer conditionat, am realizat un complex turistic ecologic pe malul lacului Casla si am construit un hotel plutitor de patru stele si doua catamarane de 25 de locuri fiecare pentru agrement. In plus, am beneficiat de un credit din fondul de somaj cu ajutorul caruia am amenajat o spalatorie cu utilaje importate din Italia".Directorul general al Europolis considera ca se simte revigorarea fluxului turistic in zona Deltei Dunarii. "Numarul turistilor in Delta este in crestere, in primul rand datorita unor factori externi, ca de exemplu caderea unor piete turistice din nordul african, dar si ca rezultat al faptului ca agenti economici din domeniu au capatat experienta si au devenit mai prompti in a promova potentialul imens de care dispunem".
Europolis organizeaza excursii de o zi si de doua zile in Delta Dunarii cu navele "Fregata", "Aegyssus" si "Borzesti", programe de trei-sapte zile cu cazare la hotelul plutitor de patru stele amplasat in Delta Dunarii, excursii pe traseul manastirilor din nordul Dobrogei si preluarea grupurilor de la manastirea Saun la Tulcea cu navele catamaran pe salba de lacuri Parches-Somova-Casla-Tulcea, excursii cu motonava "Vrancea" in sezonul de vara, sambata la Sulina si duminica la Sfantu Gheorghe.
In ceea ce priveste preturile, excursia unui grup organizat de o zi cu hidrobuzul costa 25 de euro, cazarea la hotelul plutitor - 35 de euro, in care este inclus micul dejun. Excursia cu catamaranul este 20.000 lei pe ora de persoana pentru grupuri de 25 de persoane, iar excursia la Sulina sau Sfantu Gheorghe cu motonava - 175.000 lei de persoana.



Cei mai buni pleaca la munca in strainatate
Greutatile vin in principal din partea institutiilor de control. "E ridicol, penibil si foarte greu de suportat lipsa de discernamant, aerul de invidie si neprofesionalism al multor reprezentanti ai institutiilor respective. Am impresia ca de cele mai multe ori ei se bucura cand te gasesc cu cate o <defectiune> in activitate. A disparut complet acea atitudine de prevenire, de stabilire a unor masuri care sa evite repetarea unor asemenea fapte. Una, doua sute de milioane de lei amenda inseamna faliment imediat pentru agenti economici mai mici".
Victor Iancu este nemultumit si de fiscalitatea excesiva, "aproape de nesuportat", care impiedica angajatorii sa asigure salarii decente angajatilor si care franeaza astfel dezvoltarea societatilor. Din cauza salariilor mici, cei mai buni lucratori din turism,  bucatari, ospatari prefera sa plece la munca in strainatate. "Trebuie tras un semnal de alarma, iar cei care trebuie sa controleze acest fenomen s-o faca prin parghii economice, nu administrative. E timpul ca factorii politici sa inteleaga ca in curand vom fi sufocati de fiscalitatea centrala si locala si in acest caz tot mai multi intreprinzatori mici si mijlocii vor disparea sau vor da rateuri la un capital de valoare - calitatea serviciilor".
Victor Iancu este de parere ca zona Deltei Dunarii va cunoaste o crestere considerabila a fluxului turistic si spera ca oamenii din zona sa fie pregatiti suficient pentru a face fata cererii. "Contrar celor spuse de oficiali, eu cred ca trebuie sa evitam sa facem obiective mari (hoteluri, moteluri) in locuri pitoresti din Delta Dunarii. Trebuie sa lasam natura in linistea ei, sa ne bucuram de ceea ce ne arata, iar accentul trebuie pus pe dezvoltarea localitatilor din zona, pe intretinerea unor trasee care sa permita accesul mijloacelor de transport. Nu trebuie sa agresam natura, fiindca ne vom trezi la un moment dat cu altceva in loc de Delta".



La anul poate dispar epavele
Anul trecut in mai, Ministerul Turismului a lansat programul "Croaziere pe Dunare", care avea ca scop promovarea turismului de croaziera prin porturile dunarene Sulina, Tulcea, Cernavoda, Oltenita, Giurgiu, Turnu-Severin si Orsova. Programul este estimat sa aduca anual Romaniei incasari de peste 20 de milioane de dolari. Pana acum, programul a intampinat dificultati serioase: nu toate porturile au reusit sa se pregateasca pentru sosirea navelor, iar orasele-port respective nu au in toate cazurile facilitati de agrement si de cazare de natura sa-i atraga pe turistii coborati de pe nave. Una dintre cele mai grave probleme este numarul mare de taxe pe care operatorii navelor trebuie sa le achite. Acum doua luni, fostul ministru al Turismului, Dan Matei Agathon, spunea ca va promova o hotarire de Guvern pentru a rezolva problema taxelor, avind in vedere ca navele straine trebuie sa achite "taxe de ancorare, de remorcare, de legare, taxe la ponton, la capitanie si alte sapte-opt taxe" care ii fac sa se simta "jecmaniti" pe partenerii straini ai programului "Croaziere pe Dunare". O alta problema cu care se confrunta operatorii straini ai navelor de pasageri este aprovizionarea din porturile romanesti. "Reprezentantii navelor ajung sa se duca la Metro in Bucuresti pentru a cumpara alimente, pentru ca acolo li se ofera avize fito-sanitare", spunea Agathon. In plus, Ministerul Transporturilor a constatat ca epavele zecilor de nave esuate in ultimii ani pe Dunare si in Delta creeaza o imagine neplacuta turistilor si a decis sa le ridice din apa, operatiunea avand insa sanse de incheiere abia la sfarsitul anului viitor. Totusi, pentru anul acesta, autoritatile estimeaza ca un numar de 30.000 de turisti straini, dublu fata de anul trecut, vor ajunge pe vase de croaziera la Dunarea romaneasca, pentru ca pentru 2004 sa se astepte o noua dublare a numarului de contracte. Dupa ce anul trecut agentiile de turism austriece, germane si americane si-au trimis turisti aici, anul acesta s-au semnat primele contracte si cu nave din Elvetia si vor fi lansate primele croaziere din Sankt-Petersburg spre Constanta si Sulina, fiind deja contractate 1.800 de locuri pentru turistii rusi. Anul viitor vor fi reluate croazierele spre Bosfor si Istanbul si vor sosi in Romania primele nave din Franta.



Cele mai multe escale, la Oltenita
Anul trecut, orasul Oltenita a fost inclus in programul turistic "Croaziera pe Dunare", ocupand primul loc in clasamentul porturilor fluviale romanesti intocmit din punct de vedere al numarului de stationari ale navelor de agrement (15 stationari). Pe locurile urmatoare s-au aflat porturile Turnu-Severin (7), Sulina (5), Giurgiu si Tulcea (cate patru stationari). Navele de agrement incluse in programul "Croaziera pe Dunare" au avut, vara trecuta, 42 de escale in porturile romanesti, ceea ce inseamna 35% din totalul stationarilor prognozate pentru sezonul 2002 in porturile dunarene din Romania. Autoritatile locale din Oltenita au intocmit un program destinat participantilor la croaziere, care include optiuni de cazare si de petrecere a timpului liber in zona in care raul Arges se varsa in Dunare, la doi kilometri de Oltenita. Turistii au putut vizita si obiective turistice ale orasului, dintre care cel mai important este Muzeul Civilizatiei Gumelnita. Municipalitatea e incurajata si de faptul ca Oltenita este orasul natal al presedintelui Iliescu, care sustine, de cate ori are ocazia, ca orasul trebuie sa devina in primul rand o localitate importanta din punct de vedere turistic. Intr-o vizita pe care presedintele Ion Iliescu a facut-o vara trecuta acolo, seful statului spunea ca orasele dunarene aflate la o distanta relativ mica de Bucuresti ar trebui sa ii atraga pe locuitorii Capitalei sa-si petreaca sfirsitul de saptamana in mijlocul naturii, cu posibilitatea organizarii unor croaziere pe Dunare.
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania