Afaceri de la zero
Reimprospateaza-ti profitul dintr-o afacere de sezon: sisteme de ventilatie si climatizare

Reimprospateaza-ti profitul dintr-o afacere de sezon: sisteme de ventilatie si climatizare

28.05.2007, 14:52 Autor: Adriana Rosoga
Exploatarea necesitatii sistemelor de ventilatie si climatizare aduce firmelor din domeniu cifre de afaceri care pot depasi milionul de euro. Patrunderea pe aceasta piata nu este deloc usoara datorita cheltuielilor ridicate, dar si numarului mare de firme create de antreprenori care au sesizat posibilitatile de castiguri.
Liviu Siminciuc, directorul general al Simdam International, si-a infiintat propria firma in februarie 2005. Dorea sa aiba un stand propriu unde sa vanda imbracaminte si incaltaminte, dar "intamplarea" l-a determinat sa se reorienteze catre afaceri cu sisteme de ventilatie si climatizare.
"Initial am optat ca obiectul de activitate sa fie comertul cu amanuntul de imbracaminte si incaltaminte. Am inceput sa caut un spatiu, un stand pentru desfasurarea activitatii, initial la centrele de en-gros din Capitala, insa chiriile erau ametitoare si eu nu dispuneam decat de un capital de 5.000 de euro", isi aminteste Siminciuc.
Intr-o seara a primit vizita unui prieten care venea de la serviciu si avea la el niste planuri, schite, proiecte cu instalatii de climatizare - ventilatie si instalatii sanitare pentru firma la care era angajat.
"M-am uitat pe ele, nu intelegeam nimic. Apoi am inceput sa pun intrebari despre acest domeniu total necunoscut mie. Intr-un final, prietenul meu m-a intrebat daca sunt de acord sa incepem amandoi o afacere, eu cu firma si capitalul, el cu experienta si relatiile in contractarea de lucrari", povesteste Siminciuc.
Dupa cinci zile, cand inca nu se asteptau sa primeasca reactii, a venit si primul contract cu o valoare de 12.000 de euro, pentru care cei doi asociati si-au calculat un profit de aproximativ 10%.
"Am achizitionat repede o furgoneta Dacia second-hand, am adunat toate sculele de mana, electricele pe care le aveam prin casa, am angajat doi muncitori necalificati, plus eu si prietenul meu si am inceput", precizeaza directorul general al Simdam International despre inceputurile afacerii sale. "Lucram toata ziua cot la cot cu muncitorii, faceam si pe soferul, aprovizionam cu materiale, absolut orice", adauga el.
Au inceput apoi sa vina si alte cereri de lucrari, fiind nevoie sa angajeze personal. Tot profitul obtinut in primele 12 luni, aproximativ 20.000 de euro, l-au investit in achizitionarea utilajelor necesare procesului de productie si au inchiriat un spatiu de 100 de metri patrati.
Diversificarea produselor si serviciilor oferite a permis Simdam International sa finalizeze in primul an de functionare 49 de contracte. In 2006 au reusit sa-si creeze un site al firmei si au inceput sa-si faca reclama in diferite cataloage.
Pentru o firma care actioneaza in domeniul ventilatiei si climatizarii, costurile sunt foarte ridicate. "Din pretul total al unei lucrari contractate costurile cu materialele reprezinta 50%, alte cheltuieli, salariile, impozite 40%. Restul sa spunem ca este profit, asta in cazul in care sunt lucrari, si acel profit il pierzi pentru ca trebuie sa-ti platesti in continuare angajatii", precizeaza Siminciuc.
Gasirea personalului calificat in domeniu este o problema continua pentru firma care are in prezent noua angajati, acesta fiind motivul pentru care au fost nevoiti sa refuze contracte importante.
"Nu reusesc sa gasesc muncitori calificati in domeniu, abia reusesc sa angajez o persoana pe luna si aceea necalificata pe care trebuie sa o instruim la locul de munca. Am avut ocazia sa primim lucrari de executie mari si am refuzat din cauza de lipsa de personal", mentioneaza Siminciuc.
Directorul general al Simdam International considera ca in 2005, cand a pornit afacerea, concurenta nu era foarte puternica. "Erau mai putine firme in domeniu, lucrarile pe care firmele mari le refuzau le luam noi cei mici. Acum au aparut foarte multe firme mici, de cate patru-cinci angajati care au vazut ca merge si vor sa faca asa ceva", aminteste el.
In 2006, firma a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 200.000 de euro, in crestere fata de 2005 cu 10%, asta datorita unor reclame si publicitatii pe internet.
Principala problema cu care s-au confruntat au fost platile efectuate cu mare intarziere de catre beneficiarii lucrarilor, insa Siminciuc spune ca daca ai putin capital de rezerva treci si peste aceasta problema.
Pe termen mediu si lung Siminciuc mentioneaza ca doreste sa deschida o hala de productie, insa s-a lovit de problema fondurilor. "As avea nevoie, ca de altfel toate IMM-urile, de niste fonduri, credite cu dobanda mai mica pentru a-mi deschide o hala de productie echipata cu toate utilajele performante de ultima generatie, adica ne dorim o capacitate de productie mai mare", spune el.
Directorul general al Simdam International ii sfatuieste pe tinerii intreprinzatori care doresc sa investeasca intr-o astfel de afacere ca primul lucru pe care trebuie sa-l faca este sa aiba lucrari contractate.
"Trebuie sa ai relatii pentru contractarea lucrarilor, apoi personal calificat in domeniu si in ultimul rand capital", spune el.
"Conditionarea aerului intr-o incapere este o arta si daca faci arta, atunci vei avea de castigat", adauga Siminciuc.
Si Octavian Frusescu, directorul general al firmei Dipet Servcom, a inceput afacerea prin a comercializa aparate de aer conditionat in 1996.
Absolvent de Politehnica, sectia de inginerie mecanica, s-a angajat imediat dupa finalizarea studiilor la o firma care activa pe piata sistemelor de ventilatie - climatizare, si la scurt timp si-a deschis propria firma.
Experienta solida in domeniu pe care si-a construit-o in timp, dinamismul si un bun renume bazat pe increderea colaboratorilor au fost motoarele principale care au ajutat la punerea pe picioare a afacerii. Astfel au pornit o lunga colaborare cu parteneri externi pentru care firma a devenit importator direct.
In prezent Dipet Servcom se ocupa de importul de sisteme de ventilatie - climatizare si Frusescu a precizat ca incearca sa dezvolte partea de montaj si de asemenea de productie, pe o piata care, dupa spusele sale, se confrunta in acest moment cu o concurenta destul de stransa.
Imbunatatirea permanenta a serviciilor si crearea unei retele de distributie a echipamentelor importate la nivelul intregii tari au fost doua dintre cele mai importante obiective ale firmei. Clientii tinta ai Dipet Servcom sunt in principal firmele de instalatii si cele de constructii.
"Clientii romani sunt destul de receptivi la serviciile noastre si pe masura ce timpul trece, colaborarile cu firmele romanesti sunt tot mai numeroase", precizeaza Frusescu.
El a adaugat ca in activitatea propriu-zisa nu a intampinat prea multe greutati. "Ne putem considera norocosi. Pot semnala faptul ca incasarile de la unii clienti sunt un pic mai dificile, iar partea administrativa necesita multa rabdare. Totul a fost insa solutionat cu perseverenta", a mentionat Frusescu.
Afacerea a pornit cu doi angajati, iar in prezent sunt 16 persoane care lucreaza pentru firma.
Investitia initiala s-a ridicat la doar 100 de dolari, bani cu ajutorul carora a cumparat un fax pentru a facilita comunicarea. Tot profitul obtinut in primii ani de activitate a fost directionat catre investitii, care au crescut treptat, fiind dirijate in principal catre dotarea cu calculatoare, masini si in sediul firmei.
Conform datelor afisate pe site-ul Ministerului de Finante, afacerea este una profitabila, fapt dovedit de cresterea permanenta a incasarilor. Daca in 1999, cifra de afaceri a firmei se ridica la aproximativ 32.000 de euro, iar profitul era de 157 de euro, doi ani mai tarziu, castigurile obtinute crescusera de cinci ori, iar profitul ajunsese la 20.000 de euro. In 2005, cifra de afaceri depasise deja milionul de euro, iar profitul 184.000 de euro. "Cifra de afaceri a crescut in fiecare an de activitate si dupa calculele mele va creste si in acest an, mai ales datorita oportunitatilor integrarii Romaniei in UE, marja de profit pe care o inregistram fiind de 6%", precizeaza Frusescu.
Daca ar fi sa o ia de la inceput, directorul general al Dipet Servcom ar alega aceeasi afacere. Pe viitor el doreste sa continue dezvoltarea firmei din ce in ce mai mult. "La aceasta ora piata sistemelor de ventilatie - climatizare este destul de aglomerata, dar cu ambitie, tenacitate si noroc se poate reusi", conclude Octavian Frusescu, director general al Dipet Servcom.

Afacerea pe scurt:

Costurile cu materialele reprezinta 50%, alte cheltuieli, salariile, impozite 40%, profit 10%
In primii ani de functionare tot profitul se reinvesteste
Lipsa personalului calificat in domeniu este o problema continua pentru firmele din acest domeniu
Cifra de afaceri depaseste un milion de euro pentru firmele cu vechime
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania