Afaceri de la zero

Peste cativa ani, toti or sa vrea sa faca facultatea pe chat

09.11.2005, 18:57 Autori: Catalin Lupoaie , Georgiana Stavarache
Probabil va mai amintiti si acum anii de facultate... si banii cheltuiti pe zeci de manuale, timpul pierdut la cozi la xerox si zilele in care profesorii nu apareau la cursuri. O data cu raspandirea Internetului, vremea unui astfel de sistem de educatie a inceput sa apuna. Inspirandu-se din practicile europene, universitatile romanesti au inceput sa ofere cursuri online si o data cu ele si firmele de training sau companiile. Cei care au investit in ultimii ani in acest business spun ca povestea abia acum incepe.

"Cele mai solicitate cursuri sunt gramatica limbii engleze si constituirea societatilor comerciale", spune Dana Falcescu, reprezentanta companiei InsideMedia din Bucuresti care a dezvoltat site-ul educational AcademiaOnline. "Un alt curs foarte solicitat este cel de comunicare", adauga ea.

Compania are in derulare peste 15 cursuri in sistem e-learning pe teme de afaceri, dezvoltare personala, IT sau educatie. AcademiaOnline a fost lansata in 2003 si numarul de inscrieri a crescut luna de luna, spun oficialii firmei.

"La inceput, cele mai multe solicitari le-am avut pentru cursurile de IT, asta si pentru ca fiind o platforma de educatie online a fost inteleasa mai intai de persoanele din domeniu. In timp, topul preferintelor s-a schimbat", adauga Flacescu. Firma InsideMedia este specializata in servicii de web hosting si dezvoltarea de software la comanda.

"Dezvoltarea softului pentru e-learning s-a derulat impreuna cu experti in educatie de la Institutul de Stiinte ale Educatiei. Imediat ce am lansat site-ul am avut cereri din partea cursantilor", spune Falcescu. Ea spune insa ca institutiile de invatamant public abia acum incep sa fie preocupate de introducerea de sisteme e-learning. "Cererea din partea institutiilor publice este destul de mica", adauga Falcescu.

In Bucuresti, universitatile importante (Universitatea Bucuresti, Academia de Studii Economice, Scoala Nationala de Studii Politice si Administrative) si-au introdus deja sisteme de invatamant online.

Facultatea de Comunicare si Relatii Publice "David Ogilvy", din cadrul SNSPA, a lansat chiar o "Universitate Virtuala de Afaceri", ca urmare a unui proiect cofinantat de Uniunea Europeana, prin programul PHARE. Mai mult, scolile si liceele incep si ele sa utilizeze metoda astfel ca in afara de cursuri de IT si afaceri au fost produse si lectii virtuale de biologie, chimie si fizica.

"Am intrat in zona educationala convinsi ca este un domeniu de viitor. Experienta acumulata pe pietele vestice ne-a permis sa lansam si in Romania programe de e-learning, chiar daca cererea era redusa la inceput", spune Cosmin Mares, PR manager la compania Softwin, care lucreaza de 13 ani in domeniul educational, atat pentru piete din Europa de Vest, cat si pentru cea din SUA.

Compania a creat o colectie de software educational, numita Intuitext, care contine opt produse de biologie, chimie, fizica si geografie.

"Lectiile sunt create cu ajutorul unui grup de profesori din Romania si explica cu ajutorul animatiilor multimedia lucruri mai greu de inteles din programa scolara. Lectiile Intuitext pot fi folosite de elevi atat acasa, cat si in scoli sau licee", explica Mares. Lectiile interactive Intuitext costa circa 20 de dolari, plus TVA, pentru un volum al unei materii.

Cursurile online se bazeaza pe imagini virtuale intuitive, demonstratii practice, ierarhizarea si selectarea informatiilor, care faciliteaza intelegerea mai rapida a informatiilor de catre cursanti.

"In Romania, inceputurile acestei piete au fost timide si pana la sfarsitul deceniului trecut nu am putut discuta de o piata in adevaratul sens al cuvantului, ci doar despre niste incercari si proiecte ale unor companii sau universitati", mai spune Mares.

E-learning este un sistem de educatie utilizat pe scara larga in statele Uniunii Europene (UE), unde majoritatea scolilor si universitatilor ofera cursuri online sau chiar programe de studiu in totalitate online.

"Piata de e-learning se va schimba o data cu intrarea in Uniunea Europeana, cu doua consecinte previzibile: prezenta consistenta a multinationalelor va conduce la o generalizare a folosirii e-learning-ului in mediul privat, iar producatorii autohtoni va trebui sa-si alinieze rapid produsele la noi exigente. Si in sectorul public e-learning-ul va deveni o realitate, dar cei care vor implementa astfel de sisteme vor fi fortati sa intre in competitie cu platformele similare existente in Europa", sustine Cosmin Mares de la Softwin.



Facultate fara banci

Compania Timsoft din Timisoara a fost infiintata in 1993 si s-a orientat catre e-learning in urma cu patru ani. Compania a fondat prima facultate virtuala din tara, care activeaza la adresa www.timsoft.ro.

Fondatoarea sistemului a vazut mai intai cum functioneaza sistemul in SUA si l-a implementat si in Romania.

"Activitatea de e-learning la Timsoft a fost initiata dupa cursul online pe care l-am urmat in 2001 la University of Maryland (SUA), cand am devenit si instructor online al acestei universitati", spune Carmen Holotescu, directorul firmei Timsoft. In universitatea Timsoft se tin cursuri de programare IT: Java, C/C++, HTML/ Java Script, CSI/Perl, SQL si PHP.

La fiecare curs, numarul de studenti este de 15-25 de persoane, spune reprezentanta companiei. Un curs online dureaza in medie sase saptamani, pretul fiind de 75 de dolari (62 de euro), cu o reducere de 33% pentru studenti si profesori. In prima saptamana, spune Holotescu, "studentul" se familiarizeaza cu mediul virtual. De asemenea, se pot tine si cursuri de consiliere, management sau antreprenoriat.

Cursurile sunt moderate de un instructor, care planifica activitatea grupului de participanti, iar dezbaterile se pot face sub forma unor forumuri de discutii sau prin chat. "Instructorul comenteaza temele, indica fiecaruia subiectele asupra carora trebuie sa mai insiste si furnizeaza informatii suplimentare", explica Holotescu.



Bancile, primii clienti corporativi

Potrivit reprezentantilor companiei Softwin, incepand cu anul 2000 lucrurile au inceput sa se schimbe in ceea ce priveste e-learning-ul, datorita cresterii gradului de acces al populatiei la computer si la Internet. "Nici in acest moment nu putem vorbi de o piata matura, ci doar de una care se afla in stadiul incipient, dar care se afla in crestere, in care regasim doar cateva firme romanesti care au avut curajul sa investeasca pe termen lung", considera Mares.

O data cu intrarea capitalului strain in mediul economic romanesc, a inceput sa creasca si cererea in sectorul corporativ. "Pentru instruirea angajatilor, e-learning-ul completeaza procesul de instruire clasic. Acest lucru se observa preponderent in sectorul financiar-bancar, unde concurenta este foarte acerba", precizeaza Mares.

Universitatile sunt alti clienti importanti ai acestor companii. "Pe langa cursurile la care persoanele se pot inscrie individual, avem cursuri online care se deruleaza in patru universitati din tara: Universitatea Politehnica din Timisoara, Universitatea ''Ioan Slavici'' Timisoara, Universitatea Bucuresti, Universitatea ''V. Goldis Arad''", precizeaza Holotescu de la Timsoft.



Si banii vin pana la urma

O alta firma care a vazut o oportunitate in piata educationala este Siveco Romania, firma care dezvolta solutii de software educational pentru piata romaneasca, dar si pe cea externa.

"Profesorii, elevii, studentii, directorii de resurse umane, companiile de training au inteles foarte repede ce beneficii pot obtine prin utilizarea solutiilor de e-learning. De asemenea, au inteles ca e-learning-ul nu este o alternativa la metodele clasice de invatare sau predare, ci un instrument complementar", spune Anca Crahmaliuc, director de comunicare la compania Siveco.

Siveco a initiat platforma e-learning AeL, care a fost implementata in institutiile de invatamant prin intermediul programului Sistem Educational Informatizat (SEI), derulat de Ministerul Educatiei.

"In cadrul SEI, au fost instruiti peste 20.000 de profesori in utilizarea platformei AeL", explica Crahmaliuc. Conform reprezentantilor companiei, toti elevii au acces in laboratorale SEI la platforma de e-learning AeL si la materialele educationale interactive. Lectiile AeL au fost realizate de echipe formate din specialisti IT, pedagogi, designeri, consultanti, cercetatori.

Pentru anul 2005, compania se asteapta la o cifra de afaceri de aproximativ 40 de milioane de euro, in crestere cu circa 50% fata de anul trecut. "Platformele de e-learning, atat in versiunea Educational, cat si cea Corporate Enterprise, sustin o mare parte din aceasta crestere", spune reprezentanta companiei.

Incepand cu acest an, si elevii scolilor generale vor beneficia de aceleasi instrumente in cadrul programului. "Sunt deja peste 750.000 de utilizatori ai acestei platforme in mediul preuniversitar si urmeaza ca numarul lor sa ajunga la peste doua milioane la sfarsitul etapei curente a SEI", precizeaza Crahmaliuc.

Compania Siveco dezvolta suporturi electronice de curs, in forma unor materiale de instruire multimedia interactive. "Experienta ne-a demonstrat ca toti cursantii, fie ei copii sau angajati in companii puternice, se instruiesc mult mai eficient atunci cand pot experimenta fenomene pe care in viata reala nu au cum sa le intalneasca. Chiar daca ne referim la formarea unei pesteri, care i-a fascinat intotdeauna pe elevi, sau la simularea unor situatii complexe de business, aceasta modalitate interactiva este mai eficienta decat cea clasica", explica Crahmaliuc. catalin.lupoaie@zf.ro ; georgiana.stavarache@zf.ro
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania