Afaceri de la zero

Pentru ei, Anul Nou a fost de data asta doar un foc de artificii

06.01.2003, 00:00 Autor: Crenguta Nicolae

O primire pe aeroport cu dansatoare, o lista cu concerte sustinute de vedete si un spectacol cu focuri de artificii care a costat jumatate de milion de dolari: cam acestea au fost atractiile cu care Las Vegas-ul i-a intampinat duminica trecuta pe turistii veniti aici sa-si petreaca Anul Nou. Municipalitatea a contat pe 270.000 de turisti; pe 29 decembrie insa, hotelurile inca primeau rezervari, iar multe din cazinouri contau pe rezervarile de ultim moment. Alan Feldman, purtator de cuvant al unuia din cazinouri, a declarat ca perspectiva razboiului din Irak si economia inca departe de redresare au redus mult apetitul consumatorilor pentru distractii costisitoare de Anul Nou. Dupa parerea lui Feldman, in special tinerii in jur de 20 de ani si persoanele de varsta a treia au preferat de data aceasta un revelion petrecut acasa. In plus, revelionul s-a intamplat sa fie acum marti spre miercuri, iar o sarbatoare care cade la mijlocul saptamanii prinde rau intotdeauna pentru turism - cel putin in Occident si in SUA, unde nu sunt chiar asa de multe zile libere in preajma Anului Nou.
Cam aceeasi a fost atmosfera peste tot in America, judecand dupa tonul destul de retinut al relatarilor din ziare si din stirile agentiilor de presa. Multi s-au asteptat ca, in al doilea an dupa 11 septembrie 2001, revitalizarea turismului sa se simta cel mai bine cu ocazia Anului Nou. "Ar fi trebuit ca anul acesta sa mearga mult mai bine decat anul trecut, pentru ca nu mai avem de-a face cu impactul momentului 11 septembrie; in plus, am redus si preturile", afirma seful biroului de turism din Long Island, Michael Hollander. In Long Island, unii au redus preturile, altii au oferit pachete promotionale de servicii. Fata de un tarif normal pe camera de 300 de dolari pe noapte sau mai mult, hotelul Garden City a oferit, de pilda, un tarif promotional de 229 de dolari celor ce si-au rezervat si cina la restaurantul hotelului, cina pentru care rezervarea a costat intre 99 si 185 de dolari de persoana.
Totusi, turistii au fost mult mai putini decat si-ar fi dorit managerii de hoteluri. Hotelurile Islandia si Melville Marriotts, tot din Long Island, au anulat petrecerile de Anul Nou, din cauza cererii scazute. La ambele hoteluri, un loc la petrecere ar fi costat in jur de 400 de dolari pentru doua persoane. Interesant e ca justificarile pentru numarul mai mic de turisti, date de hotelieri, nu s-au rezumat in toate cazurile la frica de razboiul din Irak sau la recesiunea prelungita. "Eu cred ca sarbatorirea mileniului nou, in 1999-2000, a schimbat modul de petrecere a Revelionului pentru multi ani de-acum incolo. Trecerea in noul mileniu a fost supradramatizata si supraevaluata, asa incat oamenii s-au cam saturat de petreceri de Anul Nou", considera Brian Rosenberg, vicepresedinte al Garden City Hotel.
In ce o priveste, Denise Scidmore, directorul general al hotelului Islandia, crede ca oamenii "sunt mult mai interesati sa stea acasa, cu cei dragi". Explicatia nu prea sta in picioare insa tinand cont de numarul mare al new-yorkezilor care au petrecut in oras, dar la preturi mici. Daca in New York cele mai pline au fost localurile unde petrecerea de Anul Nou a costat sub 100 de dolari de persoana, luxul de Manhattan al unor Waldorf-Astoria sau Tavern on the Green, unde preturile depasesc 600 de dolari pentru cazare si masa, a avut mai putina cautare decat in anii trecuti.

Cei din provincie se trezesc la meci
In ceea ce priveste provincia insa, ziarele americane vorbesc despre petrecerea Anului Nou in familie cu mult mai multa relaxare, poate si pentru ca un revelion in familie implica si el bani cheltuiti - daca nu in folosul unui hotel sau restaurant, atunci macar in folosul comerciantilor de tot felul. Un ziar din Louisiana relateaza cat de bine au mers afacerile centrelor de inchiriat aparatura electronica. La Home Choice Rentals din orasul Alexandria, numarul celor care au inchiat televizoare cu diagonala mare pentru o saptamana intreaga a crescut simtitor. "Oamenii le inchiriaza pentru o saptamana pentru ca asa pot sa se uite si la fotbal, si la programele de revelion. E bine pentru afacerea noastra", spune Torin Lewis, contabil la Home Choice. Pentru un televizor care la magazin ar costa peste 2.000 de dolari, tariful de inchiriere pe o saptamana la Home Choice este de 24,99 dolari (unul cu diagonala de 130 cm), respectiv 34,99 dolari (unul cu diagonala de 155 cm).
La fel de bine au mers si magazinele alimentare si de bauturi, unde au intrat chiar si pentru cei care Anul Nou n-a insemnat decat o petrecere simbolica. Kenneth LaCroix, un localnic din orasul Tioga, Louisiana, a cumparat doua sticle de sampanie Moet, pe care le-a impartit cu cativa prieteni. "Cand ai copii, nu prea mai faci petreceri de pomina; important e sa stai cu cei dragi". Ba, mai mult, LaCroix s-a culcat devreme, inainte de ora 2, ca sa se poata trezi a doua zi pentru meciul de fotbal american al echipei sale favorite, Tigers, programat la ora zece dimineata.
Tot in provincie s-ar zice ca merge cel mai bine si afacerea micilor comercianti de artificii, care in America sunt in majoritate studenti saraci, in cautarea unei posibilitati de a-si suplimenta veniturile. Doi studenti de la Universitatea de stat din Mississippi, Scott Ewing si David White, lucreaza pentru American Fireworks Company, o mare firma de articole pirotehnice. Au un cort unde vand jocuri de artificii, de pe urma careia scot suficienti bani cat sa-si plateasca facturile pe cateva luni. Pentru o activitate care tine doar cateva zile pe an, nu e rau. Au invatat sa cunoasca piata si concurenta si sa stie ca pe clientii dispusi sa plateasca mai mult ii poti atrage mai usor cu cele mai noi articole, cu noutatile sezonului in materie de artificii. "Anul acesta avem niste <inele ale lui Saturn> si un <Goliat>, un sistem de petarde mult mai spectaculos decat ceea ce-ti ofera in mod obisnuit petardele", se lauda cei doi.

Si spiritul Craciunului s-a schimbat
In afara de micul comert insa, marile lanturi americane de retail nu prea au avut motive de bucurie in perioada sarbatorilor de iarna. In a doua zi de Craciun, Wal-Mart, care opereaza peste 1.500 de magazine in SUA, Canada si Mexic, si-a redus estimarile in privinta cresterii vanzarilor in luna decembrie, de la 3-5% la 2-3%. Al doilea lant de retail dupa Wal-Mart, Home Depot, a anuntat ca vanzarile pe decembrie au fost cu 10% mai reduse decat in 2001, ca profitul pe intregul an va fi mai mic decat estimase si ca nici pentru anul 2003 nu se asteapta la vreo imbunatatire a situatiei.
Analistii afirma ca perioada sarbatorilor a constituit momentul adevarului pentru o serie de comercianti care s-au bazat pe faptul ca o majorare a vanzarilor in luna decembrie vor contrabalansa cererea slaba din restul anului. Radioshack, cel mai mare comerciant de telefoane mobile din America, a recunoscut ca vanzarile slabe din perioada Craciunului si a Anului Nou au fost factorul principal care a determinat reducerea estimarilor de profit pentru ultimul trimestru din 2001.
Una peste alta, analistii industriei de retail americane au ajuns la concluzia ca acesta a fost sezonul de sarbatori cel mai slab din 1970 incoace. Mai ales ca nici pe Internet lucrurile n-au stat mult mai bine, desi comparatia cu comertul obisnuit tinde sa ofere o imagine destul de optimista. Daca vanzarile pe ansamblu in magazinele obisnuite au crescut cu 1,5% fata de sezonul de sarbatori 2001, vanzarile magazinelor virtuale au crescut cu peste 10%. Celebra librarie electronica Amazon.com a anuntat chiar o crestere cu 28% a incasarilor pe ultimul trimestru din 2001, ceea ce inseamna 1,43 miliarde de dolari.
Conform statisticilor realizate de doua firme de cercetare a pietei online, BizRate si ComScore, in saptamana dinainte de Craciun (pana la 20 decembrie), sumele cheltuite pentru cumpararea de produse online au fost cu 18% mai mari decat in aceeasi perioada din 2001, ajungand la 1,38 miliarde de dolari. Pare mult, dar reprezinta de fapt un regres fata de saptamana anterioara, cand vanzarile crescusera cu 36% fata de anul trecut.
Explicatiile date de analisti acestei paradoxale reduceri a vanzarilor pe masura apropierii Craciunului sunt mai multe. Una ar fi faptul ca o parte din cumparatori au inceput sa se teama ca isi implica prea multi bani in tranzactiile online (ceea ce ii expune, printre altele, actiunii hackerilor). Alta explicatie ar fi ca unii au incetat sa mai cumpere cadouri de la magazinele virtuale unde au constatat ca nu li se onoreaza comenzile la timp. Aceleasi probleme au existat insa si in anii anteriori.
Mai plauzibila pare o explicatie data chiar de unii vanzatori, care au intuit ca momentul psihologic al lunilor de dupa 11 septembrie 2001, prielnic atunci pentru comertul in perioada sarbatorilor, a trecut de mult. In decembrie 2001, americanii n-au avut atat grija recesiunii, cat a securitatii, in toate sensurile cuvantului - asa incat, daca n-au vrut sa plece in excursii de frica teroristilor, s-au incapatanat sa cheltuiasca totusi pe cadouri pentru cei dragi, pentru a-si recapata simtul sarbatorii si al normalitatii; in decembrie 2002 insa, comertul a mers mai prost: emotia din aerul de acum un an s-a dus, lasand loc prozaicei nevoi de a pune bani deoparte, fiindca nici economia nu s-a redresat si nici in plan politic nu urmeaza o epoca prea linistita. Altfel spus, acum nu mai conteaza atat amintirea zilei de ieri, cat teama zilei de maine.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania