Afaceri de la zero

Pentru cine nu sta sa astepte ajutorul de somaj

05.04.2004, 00:00 Autor: Diana Sava


In ultima perioada a crescut simtitor numarul programelor care incearca sa le dezvolte romanilor spiritul antreprenorial si care incurajeaza initiativa privata. Initiate de diferite companii, de organizatii neguvernamentale si chiar de asociati studentesti, aceste programe se adreseaza in majoritate tinerilor care vor sa-si deschida o afacere.



Exista insa si programe destinate anume unor categorii care indeobste reusesc mai greu sa-si intemeieze o afacere, ca de exemplu femeile cu situatie familiala dificila sau persoanele din mediul rural. Astfel de programe promoveaza Asociatia Integra Romania (IRO), infiintata in iunie 2000 si sponsorizata de grupul financiar Citigroup. Asociatia are deocamdata birouri numai in judetele Bihor si Brasov, dar deruleaza proiecte de dezvoltare economica si in judetele Timis, Mures si Cluj.



Pana in 2007, activitatea urmeaza sa se extinda si in Timisoara, Arad, Sighisoara si Bucuresti, spune Eniko Malacea, director executiv al IRO, Filiala Brasov. "Dorim sa-i ajutam pe oameni sa-si construiasca propriile afaceri, dar si sa actioneze cu integritate si profitabilitate - sa devina, cum spunem noi, insule de integritate, contribuind la transformarea comunitatii din care fac parte". Asociatia ofera servicii de consultanta, organizeaza training si acorda imprumuturi, in special pentru persoanele defavorizate, micii intreprinzatori, afacerile de familie si populatia rurala implicata in afaceri agricole sau in mici afaceri productive.



La inceput, programul se adresa numai femeilor aflate in situatii familiale dificile, dar ulterior la IRO au venit pentru ajutor si persoane care aveau deja o mica afacere si doreau s-o dezvolte. "In momentul de fata, o mare parte dintre clienti au doar idei de afaceri pe care doresc sa le verifice, sa le analizeze impreuna cu noi. Piata se maturizeaza si asta ne bucura. Persoane defavorizate (somere, divortate, tinere singure) care aud de noi ne contacteaza si ne vorbesc despre problemele lor".



Pentru cei de la Integra, statutul de defavorizat poate sa imbrace mai multe ipostaze. "Pot fi femei somere sau cu multi copii, vaduve sau divortate, care au soti alcoolici sau care sunt victime ale violentei domestice, dar, in acelasi timp, defavorizata este si acea mama care incearca sa se intoarca la locul de munca dupa efectuarea concediului de ingrijire a copilului si nu mai este primita de catre angajator. Putem spune ca defavorizata este persoana careia i s-a retezat o oportunitate de dezvoltare sau are alternative limitate, uneori chiar sanse minime", spune Malacea.



In opinia directorului executiv al IRO Brasov, femeile nu sunt sprijinite suficient si nu li se acorda increderea cuvenita, de care au nevoie, in special atunci cand ajung intr-o situatie dificila. "Nu exista parghii suficiente pentru ca aceste persoane sa se redreseze profesional si sa fie utile pentru comunitatea lor, desi majoritatea au un potential enorm. Antreprenoriatul ia nastere atunci cand latura <dorita> si cea <posibila> se intalnesc. Avem cazuri de somere care doresc sa-si inceapa o afacere si care pe langa capitalul initial, au nevoie si de cunostinte in domeniul afacerilor si apoi de indrumare permanenta, mai ales in primul an de activitate pe cont propriu".





Poti sa incepi si la 66 de ani



Maria-Magdalena Romocian are 66 de ani si este decana de varsta a clientilor Integra. A participat la program chiar din 2000, la vremea respectiva, era deja pensionata de cativa ani si avea o pensie foarte mica. "Era vaduva de mai multi ani si avea trei copii, astfel ca trebuia sa gaseasca o cale de a-si intretine familia si a-si ajuta si copiii, care aveau o viata destul de grea", explica Malacea.



Maria Romocian si-a gasit o slujba intr-o florarie in spatiul careia se afla si un copiator la care a inceput sa lucreze, fiind foarte solicitata in special in perioadele de sesiune studenteasca. "In aceste perioade sta in picioare chiar si 8-10 ore zilnic. In plus, ajuta la vanzarea florilor, iar in perioada sarbatorilor, cand cererea pentru flori este mai mare, lucreaza toata ziua, iar seara sta pana tarziu ca sa aranjeze buchetele care vor fi vandute a doua zi".



Pentru ca veniturile sale erau totusi destul de mici in comparatie cu cheltuielile, Maria Romocian a inceput propria sa afacere vanzand flori, lumanari si confectionand coronite pentru sarbatorile de iarna sau pentru alte ocazii. "Uneori a fost nevoita sa se scoale cu noaptea-n cap, sa mearga in Ungaria pentru a se aproviziona cu flori pe care apoi sa le vanda vanzatorilor de flori din piata. A solicitat de la noi mai multe imprumuturi, pe care le-a achitat conform graficului de rambursare. Acum este la al saselea imprumut, suma maxima solicitata nedepasind sapte milioane de lei".



Una din realizarile Mariei Romocian este ca in vara lui 2003 a reusit sa-si instaleze in apartament contoare pentru apa rece si calda, ceea ce inseamna o reducere considerabila a cheltuielilor. "In plus, a reusit sa-si ajute financiar si copiii. Este un exemplu, pentru ca a avut curajul de a incepe o afacere la o varsta destul de inaintata".





Numai jumatate vin pentru credite



La inceputul programului, aproximativ 80-90% dintre cei care veneau la cursurile de instruire in afaceri solicitau si un mic credit pentru o afacere, dar in momentul de fata, dupa cum spune directorul executiv, ponderea acestora a scazut la jumatate. "Una dintre cauze poate fi faptul ca pe piata au aparut si alte surse de finantare, dar cea mai importanta este aceea ca intreprinzatorii au inteles ca pe termen lung nu finantele sunt cele mai importante in mersul unei afaceri, ci consultanta si trainingul".



IRO ofera doua tipuri de credite: microcreditul intre 6 si 60 de milioane de lei si termen de rambursare de 12 luni si Microplus, cu sume intre 60 si 200 de milioane de lei si perioada de rambursare de pana la 30 de luni. Pana acum, Integra Romania a acordat 534 de credite. "Exista trepte de creditare, astfel incat creditul maxim pe care-l poate lua o persoana pentru prima data este de 60 de milioane de lei. Taxe si comisioane de administrare nu avem, doar o taxa de acordare de aproximativ 1% din valoarea creditului. In plus, oferim consultanta gratuita pe probleme de marketing si contabilitate pe toata durata derularii creditului si ii tinem la curent pe clienti cu toate noutatile legislative din domeniul economic", spune Malacea.



In afara acordarii de credite si consultanta, asociatia organizeaza cursuri de planificare a afacerilor, management, finante si marketing, legislatie, organizare si resurse umane, care sunt sustinute de lectori proprii, angajati permanenti ai asociatiei, dar si de colaboratori, consultanti pe diverse domenii de specialitate. "Am avut sansa de a colabora si in regim de voluntariat cu avocati si psihologi pe probleme juridice si de resurse umane. Veniturile noastre constau din sponsorizari si donatii in totalitate corporatiste si guvernamentale externe. De exemplu, anul acesta, Fundatia Citigroup ne-a acordat un grant de 60.000 de dolari, cu care vom acoperi cheltuielile de administrare a biroului din Brasov, salariile lectorilor si ale consultantilor, suporturile de curs, brosurile de informare, precum si o parte din cursuri".



Taxa de participare la cursuri difera in functie de durata acestora, dar si de finantarile pe care asociatia le primeste si datorita carora cursurile pentru persoanele defavorizate sunt sub nivelul pragului de rentabilitate. Cel mai scump curs este de 200.000 lei pentru patru zile, dupa cum spune Eniko Malacea.





Baloane cu cadouri



Aproximativ 23% dintre clienti sunt din mediul rural, in special din judetul Bihor. Acestia au inceput afaceri mai ales in agricultura, dar si in zootehnie (crescatori de bovine si porcine).



In mediul urban insa, 34% au ales comertul cu produse de consum nealimentare, 28% au inceput o afacere in publicitate, design, turism, testari medicale, web design, traduceri, organizari de evenimente, proiectari, constructii si florarii, iar restul sunt mici producatori de obiecte decorative, realizate manual. Exista si cativa inventatori: unul a pus la punct un sistem de conditionare a aerului in automobilele Dacia, iar altul a imaginat o solutie de plasare a cadourilor in baloane colorate).



Nu toate persoanele care se adreseaza celor de la Integra reusesc sa devina intreprinzatori. "Acest lucru nu este insa considerat un esec. Un raspuns din partea lor de genul <Am analizat si verificat si am toate motivele sa cred ca este mai intelept sa ma las. Nu e de mine. Mai bine imi caut de lucru!> poate fi considerat uneori chiar un succes personal".



diana.sava@zf.ro





Majoritatea femeilor au inceput afaceri in comert, pentru ca acest domeniu de activitate nu presupune cunostinte de specialitate deosebite si nici resurse financiare prea mari. Mai exact, au inceput sa vanda in piete, au infiintat mici magazine unde vand alimente, haine, incaltaminte sau haine la mana a doua. Unele au preferat sa inceapa afaceri in domeniile in care aveau deja o experienta profesionala anterioara, cum ar fi coafura, tehnica dentara, inginerie, proiectare, contabilitate, apicultura, agricultura - sau si-au tranformat o pasiune (impletituri, tesaturi, felicitari manuale, lumanari, aranjamente florale si ornamentale) intr-o sursa de venit constanta. Media de varsta a celor care se adreseaza asociatiei este de 35-40 de ani. "Sunt si fete tinere care au absolvit o scoala si nu stiu incotro sa o ia sau nu-si gasesc un loc de munca potrivit cu pregatirea pe care o au, dar si femei pensionare care au inceput o mica afacere pentru a-si suplimenta veniturile", explica Eniko Malacea.





In 1993, Magdalena Tokoly a inceput tot o afacere cu flori. Are 45 de ani, este divortata si are doi copii studenti, fiind astfel singura care aduce bani in familie. "A venit la noi in februarie 2002, cand a participat la un curs de instruire in afaceri pentru a invata cum sa-si administreze mai bine afacerea, dupa care a solicitat un imprumut de 10 milioane de lei, pentru a putea sa cumpere mai multe flori si a-si extinde putin afacerea. Un an mai tarziu, a solicitat un al doilea imprumut de 11 milioane de lei, tot pentru marfa si pentru repararea masinii cu care transporta florile la piata", afirma Eniko Malacea.



Pentru a-si suplimenta veniturile in perioadele cu vanzari mici, Magdalena Tokoly a inceput sa lucreze ca sofer de taxi in fiecare dupa-amiaza. "De cand a venit la noi, Magdalena Tokoly a capatat mai multa incredere in propria persoana, a fost capabila sa-si asume mai multe riscuri si in cele din urma a invatat sa aiba mai multa incredere si in altii".
diana.sava@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania