Afaceri de la zero

Pe masura ce preturile la locuinte cresc, tot mai multi londonezi aleg sa traiasca pe ape

21.03.2006, 00:00
Ultima moda printre londonezi este achizitia unei locuinte pe unul dintre multele canale ce impanzesc capitala Marii Britanii.

Datorita preturilor proprietatilor imobiliare aflate in continua crestere, din ce in ce mai multi oameni aleg sa traiasca pe caile navigabile din Marea Britanie, in special din interiorul si din jurul Londrei, scrie Wall Street Journal Europe. Multi locuiesc pe canalele linistite ce strabat capitala britanica, canale ramase de pe vremea cand pe aici se transporta carbune in timpul Revolutiei Industriale. Altii prefera sa locuiasca direct pe Tamisa.

"Pentru unii, aceasta constituie varianta rezidentiala pe care si-o pot permite, altii considera ca acesta este un stil idilic de viata", este de parere Beryl MacDowall, presedinte al Residential Boat Owners Association. Din moment ce atat de multe autoritati diferite administreaza aceste cai navigabile interioare, ce se intind pe o suprafata de 4.800 km, nu se poate sti cate ambarcatiuni sunt locuite, arata McDowall, estimand totusi numarul acestora la 15.000. McDowall scoate in evidenta faptul ca numarul "celor care traiesc pe apa", singuri sau familii, a crescut semnificativ.

Interesul fata de aceasta varianta a crescut in contextul in care, in ultimii sase ani, guvernul a alocat 1,8 miliarde de dolari pentru refacerea canalelor si raurilor, declara Debbie Walker, purtatoare de cuvant a British Waterways, ce administreaza peste 3.200 km de canale si rauri.

Nenumarate alei, restaurante trendy si cafenele au aparut pe malurile restaurate ale Tamisei, multe dintre ele se aflau intr-o stare atat de avansata de degradare cu 10 sau 15 ani in urma, incat urbanistii au proiectat cladiri care sa le ascunda.

Recent, British Waterways a deschis un centru pentru vizitatori pe canalul de langa gara Paddington ca reactie la interesul manifestat de public cu privire la viata si istoria maritima a Londrei. In cea de-a doua parte a secolului al 18-lea, britanicii au creat o retea de canale menita sa lege minele si carierele de rauri si porturi.

Canalele reprezentau cea mai eficienta cale de transport a carbunelui, de exemplu, insa acestea au devenit o optiune mai putin atractiva odata cu aparitia cailor ferate in secolul 19 si a soselelor in secolul 20.

"S-a inregistrat un declin rapid dupa cel de-al doilea razboi mondial", a declarat Michael Stevens, ce a redactat istorii ale cailor navigabile pentru Canal Museum din Londra. El remarca faptul ca momentul colapsului a survenit in iarna anului 1962, cand canalele au ramas inghetate timp de luni intregi.

Acum, arata el, cererea depaseste spatiul canalelor, printre cei care ravnesc un loc de "ancorare" numarandu-se scriitori, autori de software si actori.

Datorita spatiului in continua scadere, unii locuitori ai canalelor au inceput sa foloseasca barci mai inguste. "Comunitatea" include si cupluri de pensionari ce calatoresc in permanenta, neramanand niciodata pe loc pentru mult timp.

Desi unii locuiesc pe apa pentru ca nu-si pot permite o locuinta, preturile in sectorul de real estate fiind in continua crestere in Londra, Stevens arata ca anumite persoane platesc pana la 12.000 de dolari pe an pentru dreptul de a "se lega la mal" in cele mai pitoresti locuri din Londra.

In Canary Wharf, unde-si au sediul unele dintre cele mai mari banci ale lumii si unde apartamente in valoare de ordinul milioanelor de dolari locuite de bancheri se ridica deasupra Tamisei, Dan Broom statea recent in ambarcatiunea sa. "Imi place foarte mult aici. Este parte a unui vis", arata Broom, in varsta de 27 de ani. El sustine ca vecinii sai ce locuiesc pe ape alcatuiesc o comunitate mult mai unita decat cei care locuiesc in apartamentele luxoase aflate la mica distanta de maluri.

Viata pe ape nu este insa intotdeauna simpla. Frigiderul lui Broom este foarte mic. Un vizitator i l-a defectat odata indesand prea multe beri calde in el, sistemul electric nu permite functionarea concomitenta a fierbatorului si a prajitorului de paine, iar pompa de apa e defecta. "Trebuie sa inveti sa ai multa rabdare. Este ca si cand ai locui intr-un Bentley vechi", a mai adaugat Broom.

Broom, obisnuit cu lipsa de spatiu de depozitare, spune ca acest stil de viata se potriveste cu personalitatea sa. "Nu vreau sa fiu la fel ca ceilalti oameni", spune acesta. "Nu vreau ca lucrurile sa fie prea usoare." In timp ce Broom este nou-venit, Parrott, pictorita, locuieste in ambarcatiuni de peste 30 de ani. La inceput, spune Parrott, "erai considerat usor nebun cand ajungeai sa traieste pe ape".

Acum, insa, ambarcatiunea sa, aflata pe canalul din apropiere de Paddington, intr-o zona cunoscuta drept Mica Venetie, se gaseste intr-unul dintre cele mai ravnite locuri de ancorare din oras. Pe malul din fata usii sale cresc muscate, stanjenei, alaturi de sacii de carbune pentru soba sa pe care ii aduc Jane Richardson si sotul acesteia, Barney.

Cei doi vand carbune, transporta combustibil pe apa cu o ambarcatiune pe care o impart cu fiica lor, Mary Rose. Richardson considera canalele si raurile un "sat lung", unde tineri si batrani, bogati si modesti isi traiesc viata intr-un ritm lent.

"Este ca o poteca de tara si totusi ma aflu in mijlocul Londrei", povesteste Parrott. Unul dintre avantajele vietii pe ape este ca, desi se afla la mica distanta de statiile de autobuz si de gara, galagia facuta de acestea nu ajung pana la micul ei colt de rai.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania