Afaceri de la zero

Pauza de publicitate: trece un "monstru" umplut cu aer cald

25.01.2005, 00:00 Autori: Anca Rif, ZF Transilvania , Dana Ciriperu


Viu colorate, de dimensiuni uriase, intruchipand personaje iubite de copii, jocurile gonflabile sunt o tentatie greu de stapanit, atat pentru copii, cat si pentru cei mari. Deocamdata, in Romania, productia merge in proportie de 90% inspre gonflabilele promotionale. Piata autohtona este inca la inceput, iar explozia este asteptata doar peste cativa ani. Cei care au luat deja startul, au un avantaj.



Usor de montat si manevrat, impachetate la dimensiuni ce permit transportul intr-un portbagaj auto, produsele gonflabile vor fi mereu in centrul atentiei, asigurand astfel un puternic impact precum si recunoasterea ca brand.



Cei mai multi producatori de elemente gonflabile si-au stabilit ca target companiile care apeleaza la aceasta forma neconventionala de promovare in organizarea diverselor evenimente: inaugurari, campanii promotionale, manifestari expozitionale, caravane. Produsele gonflabile pot fi montate atat in interior, cat si in exterior, in functie de spatiul avut la dispozitie. Pot fi instalate pe acoperis, pe scheletul unui stand expozitional, in gradina, in parcare, chiar si pe masina. Pentru obtinerea unui impact deosebit, avand in vedere atat dimensiunile uriase ale gonflabilelor, cat si faptul ca pot fi iluminate din interior, expunerea outdoor este ideala.





Telefon mobil urias, in fata sediului



Cand piata de retail a scazut, firma clujeana Klimm, producator de echipamente cu specific montan a trecut in prima faza la "organizarea de congrese", producand genti pentru congrese, rucsaci personalizati, pentru firme care doresc acest tip de publicitate pe acest tip de suport. "Timp de patru ani, am primit comenzi exceptionale de la clienti mari, volumul comenzilor fiind situat intre unu si cinci miliarde de lei", spune Gelu Botezan managerul Klimm. El estimeaza ca la sfarsitul lui 2004, retail-ul a 3 miliarde de lei, iar promotionalele in jur alte 2 miliarde de lei.



Firma Klimm s-a specializat si pe confectionarea unor obiecte gonflabile promotionale. Ultima creatie este un tricou de patru metri si jumatate, de care clujenii sunt foarte mandri. "Am gasit o nisa pe aceasta piata. O firma de telefonie mobila afiseaza in fata sediului un telefon mobil urias, un producator de biscuiti, de exemplu face acelasi lucru pentru promovarea propriului produs, fapt ce ne asigura posibilitatea de a diversifica productia, in limitele tipului de business", explica Gelu Botezan. El considera ca orice produs are un ciclu de viata, iar daca nu gasesti o aboradre noua in permanenta este firesc sa asisti la scaderea cifrei de afaceri.





Sapte ani de experienta cu gonflabilele



Aztec Inflatables produce elemente gonflabile de mai bine de sapte ani. Iosif spune ca investitia initiala a fost de 220 de euro. In 1997, firma sa a realizat primul balon cu aer rece, inalt de trei metri, iar primul contract l-a avut de Ziua Martisorului, cateva luni mai tarziu. In primavara anului 2000 au realizat primul proiect mai deosebit - un balon in forma de telefon, la care display-ul si tastatura se aprindeau seara automat.



Cifra de afaceri de anul trecut, de 350.000 euro, a fost obtinuta din vanzarea si inchirierea de produse gonflabile, adiacent cu prestarea de servicii conexe. "Fiind vorba despre o abordare noua a publicitatii, neconventionala, piata s-a dovedit deschisa la acest sistem de promovare. Daca in SUA, tara-mama a acestei industrii, este deja ceva normal sa vezi o mascota de peste 10 metri inaltime cu un mesaj publicitar, in Romania atrage privirile instantaneu si are un impact deosebit de puternic", este de parere Vlad Iosif, reprezentant Aztec Inflatables.



Portofoliul de produse al celor de la Aztec e variat. Este vorba, pe de o parte, despre baloanele publicitare iluminate din interior, de diferite dimensiuni (3-12 m inaltime) sau de sferele uriase (cu un sistem special de deschidere cu velcro, care pot lansa baloane mici cu heliu pentru marcarea unui moment important).



Pe de alta parte, pot fi promotii cu ajutorul unor figurine sau mascote carora li se poate atasa un banner cu mesajul dorit, folosind asa-zisii dansatori (sky dancer), aflati intr-o continua miscare, constituind un punct de atractie garantat, spune Iosif. In sfarsit, mai poate fi vorba despre corturi gonflabile, care pot fi folosite ca stand expozitional sau punct promotional sau despre arcade pentru marcarea unei intrari.





Parc de distractii care se poate impaturi



Pe segmentul de jocuri gonflabile, compania a obtinut certificarea produselor, in conformitate cu standardele europene privind echipamentele pentru sport, spatiile de joaca si alte echipamente de divertisment.



Jocurile gonflabile produse Aztec Inflatables au dimensiuni ce pornesc de la 9 mp si ajung la peste 150 mp, adresandu-se unor clienti cu venituri superioare. Rezulta o piata inca foarte mica. O pondere destul de mare in cifra de afaceri a firmei o are insa inchirierea acestor jocuri, atat catre persoane fizice, cat si catre companii care organizeaza diverse evenimente promotionale, team building-uri, aniversari sau petreceri. "Daca ne raportam la numarul de actiuni, inchirierile de produse gonflabile, fie ele jocuri sau baloane, detin o cota mai mare, circa 70% din totalul de piata, dar daca ne referim la cifra de afaceri, inchirierile si vanzarile de gonflabile au ponderi relativ egale", spune Vlad Iosif. Anul acesta, firma a exportat pentru prima oara in Germania mascota unei firme producatoare de jucarii pentru copii.



Anul trecut, Aztec Inflatables a lansat parcul de distractii Boom-Boom Land, dotat exclusiv cu jocuri si figurine gonflabile, pentru copiii de toate varstele. Pe perioada verii, firma bucuresteana a fost prezenta pe plaja de la Olimp, iar din luna decembrie, jocurile din fata Palatului Copiilor din Bucuresti sunt amplasate in interiorul unei sali gonflabile, asigurand astfel in cele mai bune conditii atat distractia pentru copii, cat si confortul parintilor. "Boom-Boom Land este locul unde copii se pot juca in siguranta, avand la dispozitie jocuri variate, impartite pe categorii de varsta: tobogane de diverse inaltimi, curse cu obstacole, castele, saltele de sarit, fotbal, baschet sau gladiatori. In viitor vrem sa deschidem astfel de parcuri in mai multe orase importante din tara", a mai spus Vlad Iosif.



Jocurile sunt realizate din materiale special fabricate pentru produse gonflabile, importate din Marea Britanie, si sunt decorate manual, prin cutting sau print digital. Designul si proiectarea sunt realizate integral de echipa Aztec Inflatables. "Detinem un soft, cu ajutorul caruia putem transforma orice produs intr-o forma gonflabila, realizand replici la un grad de detaliu si de fidelitate foarte ridicat", afirma Vlad Iosif.





Promovare pe zeppelin



Prima data, medicul sotmatolog Florin Lazar a vazut un zeppelin in 1983, la Paris. In 2003, si-a cumparat unul, din Statele Unite, cu 20.000 de dolari. Explicatia oferita de Lazar: "Un logo inscriptionat pe un zeppelin atrage toate privirile si se vede de la o distanta de 5 kilometri. In Statele Unite s-au facut numeroase studii legate de impactul vizual pe care il are un asemenea gen de reclama si s-a constatat ca iti ramane in memorie timp de o luna".



Studiile respective arata ca, din 100 de potentiali consumatori, 90 vizualizeaza cel putin o data mesajul inscriptionat pe zeppelin, 88,1% dintre subiecti isi amintesc mesajul publicitar dupa 30 de minute, 72,7% si-l amintesc dupa o luna de zile, 79,1% dintre subiecti isi amintesc corect numele marcii astfel promovate, iar 47% dintre subiecti mentioneaza mesajul publicitar in conversatiile ulterioare cu altii.



Clinetii lui Lazar trebuie sa inchirieze spatiu publicitar pe zeppelin pentru minimum sapte zile, la pretul de 300 de euro pe zi. La acest pret se adauga TVA-ul, taxa de publicitate si costul manoperei pentru realizarea inscriptionarii (intre 150 si 350 de euro, in functie de numarul de culori).



Compania lui Lazar se ocupa de tot ce tine de logistica, de la designul logo-ului la paza ("zeppelinul trebuie pazit, pentru ca altfel exista posibilitatea sa dispara") si aprobarea de amplasare de la Primaria Capitalei. (Cecilia Stroe)
transilvania@zf.ro

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania