Afaceri de la zero

Patrupede pentru Hollywood, via Timisoara

08.10.2004, 00:00 Autor: Melania Kaitor


Dinu Oprescu este unul dintre putinii dresori de animale de film din Romania. Pasiunea lui pentru dresajul animalelor dateaza din 1987, iar primele succese in domeniu le-a avut cu un ciobanesc german, rasa sa preferata. "Sunt animalele cele mai destepte, dupa delfin", marturiseste dresorul. Dinu Oprescu cheltuieste anual peste 200 de dolari pe asemenea materiale pe care si le procura mai mult din strainatate. Cele mai multe informatii le obtine insa de pe Internet. Din pacate, la noi nu este o cerere prea mare din partea regizorilor de film, spune el: "Comoditatea regizorilor de a merge pe cai batatorite, lipsa fondurilor din cinematografia romaneasca afecteaza negativ o astfel de ocupatie".



Echipa de animale vedete create pentru film artistic documentar si reclame nu este foarte numeroasa: doi ciobanesti germani, o pisica birmaneza, patru porumbei si un iepure neozeelandez alb. "Sunt animale care, instinctiv, se urasc", spune Oprescu. Pentru inceput a trebuit sa le supravegheze tot timpul petrecut de acestea impreuna si mai mult sa le oprime din start orice animozitate. "Le-am invatat sa-si inlature frica si sa devina in timp sociabile si comunicative intre ele". Astfel s-a ajuns la performante pe care si le imagineaza doar regizorii de filme: pisica sta relaxata pe spinarea cainilor, porumbelul nu are nici o obiectie daca se afla in botul cainelui, iepurele "ii ofera" tacticos un morcov pisicii. Totul ca-ntr-o mare familie, in care animozitatile nu-si au locul.



Pe Achat, ciobanescul german de aproape sapte ani, l-a cumparat la varsta de doi ani cu 3.500 de marci germane. Au trecut multI ani pana cand Achat sa ajunga vedeta de cinema. Cel mai interesant rol obtinul de Achat este cel al lupului din documentar regizat de Florin Iepan si realizat de Studiourile Media Pro intitulat "Omul lup - Pricoliciul". El a mai participat la nenumarate emisiuni realizate de televiziunile nationale.



In reclame au jucat deja toti membrii echipei, iar fiul lui Achat, Brio, un ciobanesc german de doar un an si opt luni este pregatit pentru a lucra cu o casa de productie din Occident in cea de-a doua jumatate a anului 2002. Abia atunci Dinu Oprescu va putea spune ca "se va alege si cu ceva din punct de vedere financiar." Pana atunci investeste in continuare in cei doi caini foarte inteligenti, un motan extrem de dificil si patru porumbei ascultatori.



Hrana animalelor-actor sI accesoriile costa, lunar, 200 de dolari. Celelalte cheltuieli (perii pentru blana, uleiuri speciale, vitamine sau vaccinuri) sunt contabilizate trimestrial si se ridica la aproximativ 200 de dolari. De partea cealalta, ziua de filmare este platita cu 100-150 de dolari, fata de 300 de dolari, cat ar primi daca ar filma in Occident. Pentru a-si sustine financiar aceasta meserie costisitoare Dinu Oprescu are o crescatorie de caini ciobanesti germani si ofera dresaj pentru diversi posesori de caini. Un pui de ciobanesc german face 120 de dolari, iar o dresura la domiciliul clientului se ridica la 150.

O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania