Afaceri de la zero

Operatorii de carduri, acuzati ca exploateaza clientii

14.04.2006, 00:00
Neelie Kroes, comisarul european pe probleme legate de concurenta, a amenintat ca va initia actiuni antitrust impotriva bancilor si companiilor de carduri de plata pentru ca exploateaza clientii si IMM-urile.

Ea a tintit cu acuzatiile direct in Visa si MasterCard, relateaza Financial Times. Comisarul a spus ca operatorii de carduri obtin profituri extrem de ridicate, si opereaza intr-un sistem inchis.

In urma unei anchete privind sectorul cardurilor de plata realizate de Comisia Europeana, s-a descoperit ca nivelul competitiei cross-border dintre furnizorii de carduri este unul foarte redus.

In fiecare an sunt realizate 23 de miliarde de operatiuni de plata prin carduri in interiorul Uniunii Europene, in valoare de 1.350 miliarde de euro.

Kroes a anticipat ca detinatorii de carduri ar putea economisi sute de euro daca piata ar deveni competitiva. In acelasi timp, comisarul a indicat Germania si Olanda ca tarile cu cele mai scazute comisioane legate de cardurile de credit si debit, in timp ce Portugalia are cel mai ridicat nivel al comisioanelor.

Ancheta desfasurata de Comisie a evidentiat existenta unor mari discrepante intre comisioanele percepute in cadrul statelor membre ale UE, aratand ca acest fapt indica un nivel redus al competitiei. Astfel, s-a descoperit ca valoarea comisioanelor pe care retailerii le platesc companiilor de carduri de credit variaza de la tara la tara cu pana la 500 de procente pentru Visa si cu 650% pentru MasterCard.

Comisioanele platite de consumatori pot fi de doua ori mai mari in functie de unde sunt emise cardurile.

In medie, comisioanele de acceptare a cardurilor percepute de banci in Europa adauga 2,5 procente fiecarei achizitii, arata comisarul Kroes, procent descris drept "taxa pe consum".

Actuala schema ii afecteaza indeosebi pe retailerii mici si mijlocii, comisioanele impuse acestora pentru tranzactiile cu Visa si MasterCard fiind cu 70% mai ridicate decat cele percepute companiilor mai mari.

Comisarul a cerut industriei sa vina cu planuri pentru redresarea acestor probleme pe parcursul unei perioade de consultari de 10 saptamani. Totusi, in cazul in care nu se va gasi o solutie, Kroes a declarat ca nu va avea nici un fel de retineri in a urmari si penaliza companiile ce incalca reglementarile UE din domeniul competitiei.

Raportul depus in acest caz prezinta in detaliu rezultatele intermediare ale unei ample anchete lansate anul trecut cu privire la industria serviciilor financiare din cadrul UE. Ancheta reflecta temerile Comisiei conform carora eforturile sale de a crea o piata pan-europeana a serviciilor financiare nu au generat inca nici un fel de beneficii pentru consumatori si companii.

Autoritatile europene din domeniul competitiei au condus deja o serie de anchete impotriva Visa, MasterCard si a altor grupuri de servicii financiare. Un purtator de cuvant al Visa a declarat ca diferentele dintre comisioanele percepute in statele UE reflecta o serie de factori. Grupul a avertizat in acelasi timp ca "incercarile autoritatilor din diferite tari europene de a interveni in fixarea comisioanelor platite intre banci pentru fiecare tranzactie (interchange fees) contravin eforturilor de creare a unei piete unice pentru platile prin carduri".
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania