Afaceri de la zero
O delicatesa de investitie, dar numai pentru cunoscatori

O delicatesa de investitie, dar numai pentru cunoscatori

27.02.2007, 15:20 Autor: Anca Rif, ZF Transilvania
Pentru necunoscatori, sunt doar ferme de iepuri, prepelite si fazani. Pentru antreprenori insa, acestea reprezinta afaceri de sute de mii de euro.
Investitie: 200.000 de euro. Profit anual estimativ: 35.000 de euro. Aceasta este povestea in cifre a afacerii lui Giuliano Giovannini, un venetian care s-a mutat in Romania in urma cu 16 ani. Agronom de meserie, el a inceput sa creasca, de anul trecut, iepuri pentru carne, intr-o veche ferma aflata in apropierea orasului Cluj-Napoca. Cei 200.000 de euro au inclus achizitia animalelor si constructia unui abator.
In prezent, Giuliano Giovannini, administratorul companiei Onda Verde, detine 800 de animale, dar proiectele de dezvoltare pentru primele luni ale anului 2007 vizeaza atingerea unui numar de 5.000 de capete. "Intentia noastra este sa producem doar pentru piata interna, deoarece potentialul acesteia este foarte mare. Din informatiile pe care le avem, in acest moment, carnea de iepure care exista in marile magazine de retail este in totalitate importata din Italia sau Ungaria. Acest lucru se intampla in ciuda faptului ca resursele naturale ale zonei permit cresterea acestor animale", precizeaza Giovannini.
Animalele sunt crescute in sistem ecologic, adica primesc numai mancare vegetala si nu sunt tratate cu niciun fel de medicamente. "In plus, clima din zona este propice, fiind mai frig decat in alte zone", adauga Giovannini.
Potrivit acestuia, toata baza genetica a animalelor care vor fi crescute la ferma din judetul Cluj va fi importata din Italia sau Franta, deoarece in Romania nu exista in acest moment animale care sa corespunda din punct de vedere genetic. Chiar daca afacerea a fost demarata doar de cateva luni, investitiile fiind la nivelul de achizitii de animale, amenajari de spatii si angajari, omul de afaceri italian estimeaza ca anul acesta, cand animalele vor atinge varsta necesara pentru a fi sacrificate, profitul anual generat de afacere va fi de aproximativ 35.000 de euro, pentru 1.000 de iepuri.
"Intentia noastra este sa colaboram cu toate marile magazine de retail, deoarece exista deja cerere. De asemenea, vrem ca produsul pe care il vindem sa nu fie inghetat, ci doar refrigerat, pentru a-i pastra gustul nealterat", mai spune administratorul companiei Onda Verde. Potrivit datelor furnizate de acesta, pretul de comercializate va fi de 7 euro pentru un kilogram de carne.
"Pretul poate concura cu cele din Uniunea Europeana, acesta fiind un alt motiv pentru care suntem mai interesati de piata interna decat de cea externa. De exemplu, piata de carne de iepure din Franta este deja ocupata de alti producatori, francezii fiind cei mai mari consumatori. In Romania inca mai exista foarte mult loc pe piata", explica Giovannini. Compania Onda Verde, cu capital romano-italian, intentioneaza ca anul acesta sa dezvolte portofoliul de produse si sa lanseze pe piata si semipreparate din carne de iepure.
Potentialul pietei de carne "mai speciala" a fost observat si de catre Mihai Popescu, administratorul companiei Sipomi Prod din localitatea Gruiu, judetul Ilfov. Afacerea cu prepelite a acestuia a fost demarata in anul 2001, la o scara destul de mica, pentru ca in acel moment nu existau date clare cu privire la potentialul unui business pe acest domeniu. "Nu am vrut sa investesc o suma foarte mare inainte de a vedea daca afacerea are viitor. Astfel ca, la inceput, am investit doar 6 milioane de lei vechi (176,91 euro) pentru amenajarea unei microferme. Primele pasari le-am achizitionat de la niste tarani din piata Obor", povesteste Popescu.
Ca urmare a faptului ca in 2001 piata in domeniu era destul de putin exploatata, Mihai Popescu a fost nevoit sa invete din carti despre dotarile necesare unei ferme. "Oamenii de la care am cumparat primele 12 prepelite nu mi-au oferit niciun fel de detalii legate de cresterea lor, astfel ca tot ceea ce stiu in acest moment despre aceasta activitate am invatat din carti sau din experienta proprie", precizeaza omul de afaceri.
In prezent, afacerea familiei Popescu ruleaza aproximativ 5.000 de prepelite pe luna, si proiecteaza si construieste custile necesare unei ferme, numite "baterii".
"La inceput am confectionat niste baterii, care erau mai mult niste custi suprapuse din plasa, pe rama de lemn. In scurt timp mi-am dat seama ca acest sistem facea imposibila dezinfectarea, astfel ca am inlocuit lemnul cu plastic. Acum avem 10 modele diferite de baterii pentru cresterea si dezvoltarea prepelitelor", declara Popescu.
Acesta estimeaza ca in 2006 afacerea care include comercializarea prepelitelor si a bateriilor a adus venituri de peste 57.000 de euro (200.000 de lei).
Pretul de comercializare al prepelitelor este de 1 euro pe bucata, iar principalii clienti sunt restaurantele si magazinele de profil. "Romanii nu stiu nici acum foarte multe despre beneficiile acestor produse si multi oameni sunt destul de reticenti.
Exista insa cunoscatori pentru care carnea de prepelita este o delicatesa", spune administratorul Sipomi Prod.
Cunostintele obtinute din proprie experienta l-au ajutat pe omul de afaceri sa vanda conceptul, iar pana in acest moment peste 300 de mici investitori din toata tara deruleaza afaceri dupa modelul experimentat de Mihai Popescu. "Cand am inceput noi, pe piata nu exista nimic, iar faptul ca am reusit sa dezvoltam o afacere profitabila si sa-i ajutam cu idei si pe altii este cea mai mare reusita a noastra. Avem colaboratori care au afaceri mici, intr-o singura incapere sau unii mari care deruleaza afaceri de anvergura", precizeaza Popescu.
Spre deosebire de prepelite, care nu necesita o investitie initiala prea mare, cand vine vorba de cresterea fazanilor capitalul de pornire necesar este de cateva zeci de mii de euro.
Omul de afaceri Calin Alexandru a inceput sa creasca fazani in 2002, iar investitia a fost de peste 76.000 de euro (100.000 de dolari). "Nu am pornit cu foarte multe pasari, am preferat sa ne dezvoltam de la an la an. Acum avem in fiecare an pana la 10.000 de pasari", povesteste Calin Alexandru, administratorul companiei Fauna, din judetul Calarasi. Veniturile obtinute anual din aceasta afacere sunt de aproximativ 2 euro pentru o pasare.
"Noi vindem atat animale vii, pentru fondurile de vanatoare din tara si din strainatate, cat si produse refrigerate, iar pe aceasta varianta colaboram, in special, cu Metro Cash&Carry. La export avem vanzari doar in Italia, unde se cumpara fazani pentru a popula rezervatiile de vanatoare", precizeaza Calin Alexandru. Potrivit acestuia, in prezent, aproximativ 30% din productia realizata de companie este destinata pietei externe.
Proiectele companiei pentru anul viitor vizeaza construirea unui abator, cu o capacitate de 100 de capete pe ora. "Ne-au trebuit cativa ani pentru a ne forma o piata pentru produsele congelate, deoarece oamenii nu sunt foarte receptivi. Acum insa piata este in dezvoltare si estimam ca dupa aderare vom putea sa comercializam produsele finite si la export, in acest moment noi vanzand doar pasari vii", explica administratorul companiei Fauna.
Chiar daca in acest moment nu se poate vorbi de o piata dezvoltata pentru niciuna dintre cele trei domenii, jucatorii de pe aceste piete estimeaza ca lucrurile se vor schimba in urmatorii ani, iar consumatorii vor incepe sa cunoasca si sa foloseasca acest tip de alimente.

Afacerea pe scurt:

Ferma de iepuri
Investitie initiala: 200.000 de euro in constructia fermei, achizitia de animale si abator.
Profit anual estimativ dupa primul an de functionare: 35.000 euro.
Pretul de comercializare al unui kilogram de carne de iepure este de 7 euro.

Ferma de prepelite
Investitie initiala: aproximativ 200 de euro pentru amenajarea unei microferme si animale.
Principalii clienti sunt restaurantele si magazinele de profil.
Venitul pe un an din comercializarea prepelitelor si a bateriilor este de peste 57.000 de euro.

Ferma de fazani
Investitie initiala: peste 76.000 de euro.
Veniturile obtinute anual sunt de aproximativ 2 euro pentru o pasare.
Circa 30% din productia de fazani este destinata pietei externe.
O campanie Ziarul Financiar Banca Transilvania